ارتباط حمله به غزه با مذاکرات برجام از نگاه گلوبال تایمز

دو شنبه 27 اردیبهشت 1400 - 16:42:49
ارتباط حمله به غزه با مذاکرات برجام از نگاه گلوبال تایمز

تهران- الکوثر: روزنامه گلوبال تایمز چین در واکنش به درگیری رژیم صهیونیستی با فلسطینیان نوشت: هدف فعلی جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در خاورمیانه از سرگیری برجام است که در همین راستا، اسرائیل طی درگیری با فلسطینیان باعث کاهش سرعت مذاکرات هسته ای میان واشنگتن و تهران می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، گلوبال تایمز چین امروز دوشنبه با یاداوری مخالفت اسرائیل با مذاکرات هسته ای آمریکا و ایران نوشت: اسرائیل نارضایتی خود را در این زمینه از آمریکا نشان داده است و این نوع اقدامات اسرائیل با هدف تشدید تنش ها با ایران در راستای تلاش برای کاهش سرعت مذاکرات آمریکا با ایران انجام می شود.

گلوبال تایمز با بیان اینکه درگیری میان اسرائیل و فلسطین توجه آمریکا را از عقب نشینی در خاورمیانه منحرف می کند، نوشت: واشنگتن اکنون با انتخاب سختی روبرو است. هفته گذشته منطقه شاهد بدترین خشونت ها بین فلسطین و اسرائیل از سال 2014 بود. «جو بایدن»  رئیس جمهوری ایالات متحده تماس تلفنی دیپلماتیک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برقرار کرد و یک نماینده هم برای مذاکرات کاهش تنش وارد تل آویو شده است.

این نشریه می افزاید: دولت بایدن در تلاش است تعادلی ظریف بین مشارکت و مداخله ایجاد کند، این کشور می خواهد نفوذ آمریکا را در سراسر جهان از جمله خاورمیانه تغییر دهد. اما نمی خواهد این روند با موضوعاتی مانند منازعات طولانی مدت در خاورمیانه خدشه دار شود. در عین حال در ایالات متحده، حمایت از اسرائیل جریان اصلی است، اسرائیل مهمترین متحد ایالات متحده در خاورمیانه است؛ موضوعی که دموکرات ها و جمهوری خواهان به اتفاق آرا در مورد آن اتفاق نظر دارند.

در ادامه این گزارش آمده است: طی درگیری های اخیر، دولت بایدن به آرامی عمل کرده است اما در واقع با دادن زمان کافی برای حمله به حماس، از اسرائیل حمایت کرده است. طی سه جلسه اضطراری در روزهای 10، 12 و 16 مه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد موضع یکپارچه به توافق نرسیدند زیرا ایالات متحده مانع از انتشار بیانیه مشترک شد، این موضع گیری با روسای جمهور قبل از بایدن تفاوتی ندارد. اگرچه بایدن بر حمایت آمریکا از راه حل دو کشور تأکید دارد اما او دیگر نمی خواهد در درگیری ها دخالت کند چون می داند که مسئله به راحتی حل نمی شود.

گزارش در ادامه با مروری بر برنامه های دولت باراک اوباما برای خروج نیروهای نظامی از خاورمیانه نوشته است: از مدت ها پیش ایالات متحده از اسرائیل حمایت کرده است اما اکنون، اسرائیل درگیری با فلسطین را آغاز کرده و برنامه های استراتژیک ایالات متحده را به خطر انداخته است. واشنگتن در حال خروج نظامی از افغانستان و از سرگیری مجدد توافق هسته ای با ایران است، در عین حال  چشم به چین و روسیه دارد اما اسرائیل در تلاش است تا از خروج ایالات متحده جلوگیری کند.

در پایان این گزارش آمده است: با وجود این، خروج از خاورمیانه اولویت استراتژیک ایالات متحده است، این موضوع با استراتژی های دولت اوباما و ترامپ مطابقت دارد اما بایدن سعی دارد با از سرگیری توافق هسته ای ایران و اصلاح برنامه های ترامپ در درگیری های اسرائیل و فلسطین، به روشی متعادل دست یابد. خروج ایالات متحده از خاورمیانه یک روند طولانی خواهد بود. خیلی زود است که بگوییم این فرآیند چه مدت ممکن است طول بکشد زیرا برنامه های ایالات متحده به دلیل مسائل منطقه ای تغییر می کند. در عین حال، این موضوع ممکن است توجه ایالات متحده را از سایر مناطق منحرف کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 27 اردیبهشت 1400 - 16:42:18