شکوه عید بندگی و نماز عید فطر در سایه محدودیت های کرونایی

پنج شنبه 23 اردیبهشت 1400 - 10:59:44
شکوه عید بندگی و نماز عید فطر در سایه محدودیت های کرونایی

تهران- الکوثر: با رؤیت هلال ماه شوال در بسیاری از کشورهای جهان از جمله پاکستان، افغانستان، سرزمین های اشغالی، چین، آذربایجان و فرانسه امروز (پنجشنبه) عید سعید فطر اعلام و نماز عید فطر با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این کشورها برگزار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، برای دومین سال متوالی است که مسلمانان جهان ماه مبارک رمضان را با محدودیت های کرونایی سپری می کنند. 

مردم مسلمان افغانستان چهارشنبه شب با رویت اول ماه شوال امروز پنجشنبه را عیدسعیدفطر اعلام کرده و با حفظ وحدت بین فرقه ها و رعایت مقررات ضد کرونایی صبح امروز با حضور در مساجد سراسر کشور نماز عید را به جا آورده و برای روح شهدای کشور بویژه شهدای حمله اخیر در غرب کابل دعا کردند.

ائمه مساجد پس از ادای نماز عید در مساجد کابل پایتخت، برای صلح، تحکیم ارزش های اسلامی و شادی رو شهدای افغانستان دعا کرده و مردم نیز به پیشگاه خدای بزرگ دعا کرده و خواستار صلح و تأمین امنیت در کشور خود شدند.

این در حالی است که از ۱۲ شب گذشته آتش بسی که از طرف گروه طالبان اعلام شده بود در سراسر این کشور برقرار شد و دولت افغانستان نیز اعلام کرد آتش بس در سه روز عید سعید فطر برقرار خواهد بود.

سرزمین های اشغالی

با وجود ادامه حملات رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی، بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی صبح امروز نماز عید فطر را در مسجد الاقصی اقامه کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، شرکت این حجم عظیم از فلسطینیان در نماز عید فطر در حالی است که جنگنده‌های اسرائیلی از بامداد امروز حملات خود به غزه را تشدید کرده‌اند

رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب و همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر و در ادامه خوی وحشیگیری‌اش ۳۸ فلسطینی را شهید و ۴۴۲ نفر دیگر را نیز زخمی کرد.

شهر قدس از آغاز ماه مبارک رمضان و به دنبال اقدامات هتاکانه پلیس رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان به ویژه در منطقه "باب العمود" و کوی الشیخ جراح نآرام است.

اکثر کشورهای جهان حملات بی‌رحمانه و غیرانسانی رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کرده و خواهان توقف فوری آن شده‌اند. همچنین در دو روز گذشته ده‌ها تظاهرات در شهرهای مختلف جهان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه و قدس اشغالی برگزار شده است.

چین

نماز عید سعید فطر صبح امروز پنجشنبه در چین نیز با حضور هزاران تن از مسلمانان این کشور در مساجد مناطق مسلمان نشین از جمله پکن پایتخت این کشور برگزار شد.

مسلمانان چینی مقیم پکن پس از یک ماه حضور در ماه نزول قرآن بامداد روز پنجشنبه در مساجد بزرگ این شهر از جمله مسجد جامع "نیوجیه" اجتماع و نماز عید سعید فطر را با شکوه اقامه کردند.
در پاکستان نیز دولت این کشور در دهه پایانی ماه مبارک رمضان با توجه به تشدید موج سوم شیوع کرونا در این کشور ضمن اعمال محدودیت‌های سراسری، خواهان اقامه نماز عید فطر در فضای باز شده و از مردم خواسته است تا به تمهیدات بهداشتی عمل کنند.

پاکستان

موج سوم کرونا در پاکستان باعث شد تا تعطیلات عید سعید فطر به عنوان یکی از اعیاد بزرگ و رسمی مسلمانان در این کشور طولانی شود. همزمان با محدودیت‌های کرونایی، این تعطیلات از دوشنبه گذشته ۲۰ اردیبهشت تا ۲۵ اردیبهشت به مدت ۶ روز اعلام شده است.

براساس این گزارش، مردم مسلمان پاکستان امروز با حضور در مساجد، اماکن مذهبی و عمومی براساس پروتکل‌های بهداشتی نماز عید سعید فطر را اقامه کرده اما در عین حال وضعیت ناشی از شیوع کرونا جشن‌های این عید را تحت تاثیر قرار داده و دولت نیز از مردم خواسته تا از فرصت ایام تعطیلات برای خانه نشینی و جلوگیری از شیوع کرونا استفاده کنند.

میلیون‌ها نفر از مسلمانان پاکستان اعم از شیعه و سنی امروز همزمان با عید سعید فطر با شرکت در آیین‌های وحدت آفرین این رویداد مذهبی و اقامه نمازعید، ضمن اعلام همبستگی با ملت مظلوم فلسطین، حملات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

 مسلمانان پاکستان امسال نیز مطابق پروتکل‌های بهداشتی همانند سایر مسلمانان جهان، عید سعید فطر را به شکرانه یک ماه روزه داری و عبادت خالصانه به درگاه خداوند متعال گرامی داشته و در این روز بهترین آرزوها را برای دیگر مسلمانان به ویژه ملت فلسطین از خداوند مسالت کردند.

پاکستانی‌ها صبح امروز با حضور در عیدگاه، مساجد و امام بارگاه‌ها (حسینیه‌ها) با اقامه نماز عیدسعید برای سربلندی جهان اسلام، نجات بشریت از ویروس کرونا به ویژه پیروزی مردم فلسطین در نبرد با رژیم اشغالگر قدس دعا کردند.

در عین حال موج سوم شیوع بیماری کووید-۱۹ در پاکستان و اعمال محدودیت‌ها از سوی دولت در ایام تعطیلات عید فطر در این کشور مسلمان و همسایه با جمعیت ۲۲۰ میلیون نفری، عید متفاوتی را برای مردم رقم زد. دولت پاکستان مردم را به خانه نشینی توصیه کرده و خواسته تا برای کاهش سرعت شیوع ویروس به مقررات بهداشتی پایبند باشند.

مردم کشورهای اسلامی به ویژه پاکستان عید فطر را نه تنها فرصتی برای طراوات و تازگی بیشتر روح پس از یک ماه روزه داری می دانند بلکه آن را برای شادمانی همگانی، نو شدن لباس، کمک به نیازمندان و دیدار با بزرگان و بستگان مغتنم می دانند.

جمهوری آذربایجان

در کشور همسایه، آذربایجان نیز امروز نماز فطر برگزار شد. «الله شکور پاشازاده» رییس «اداره مسلمانان قفقاز،» امروز یعنی ۲۳ اردیبهشت را «عید سعید فطر» در جمهوری آذربایجان اعلام کرد.

اداره مسلمانان قفقاز که عمده مرجع متولی امور دینی در جمهوری آذربایجان است، مدتی پیش اعلام کرد که با توجه به همه‌گیری «ویروس کرونا» اقامه جمعی نماز عید در مساجد و دیگر اماکن دینی این کشور، امکان‌پذیر نخواهد بود .

پس از استقلال جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۱ میلادی، عید سعید فطر همچون سایر اعیاد دینی و ملی این کشور از جمله عید قربان و عید نوروز بطور رسمی برگزار می‌شود .

عید سعید فطر در سال جاری در جمهوری آذربایجان دو روز تعطیل رسمی اعلام شده است .

فرانسه

روزنامه فرانسوی لوفیگارو نیز امروز نوشت: وزارت کشور فرانسه هرگونه گردهمایی مسلمانان در استادیوم ها و سالن ها برای برگزاری نماز عید فطر در ۱۳ می/۲۳ اردیبهشت را به دلیل همه گیری کووید-۱۹ ممنوع اعلام کرد.

در ادامه این گزارش آمده است که براساس تحقیقات انجام شده، فرانسه حدود ۵ تا ۶ میلیون مسلمان داشته و بدین ترتیب اسلام دین دوم مردم این کشور است.

لوفیگارو افزود: این درحالی است که سال گذشته (۲۰۲۰) برخی از شهرداری ها به خصوص در ناحیه ایل-دو-فرانس (شامل ۸ شهر ازجمله پاریس) به مسلمانان اجازه داده بودند تا برای برپایی نماز عید سعید فطر  و همچنین مراسم افطار در استادیوم ها در فضای باز گردهم آیند.

این روزنامه فرانسوی نوشت: ماه مبارک رمضان در فرانسه از ۱۳ آوریل/۲۴ فرورودین آغاز و احتمالا ۱۳ می/۲۳ اردیبهشت به پایان خواهد یافت.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان

صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی


پنج شنبه 23 اردیبهشت 1400 - 10:38:22