آمریکا برکناری بن‌سلمان را خطرناکتر از بقای او در قدرت می‌داند!

جمعه 13 فروردین 1400 - 8:33:31
آمریکا برکناری بن‌سلمان را خطرناکتر از بقای او در قدرت می‌داند!

تهران- الکوثر: دولت جو بایدن معتقد است خطر ادامه قدرت محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی برای منافع ایالات متحده کمتر از عزلش است؛ لذا آمریکا سیاست‌هایش را به حکومت سعودی و ولیعهدش تحمیل می‌کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، "اف گریگوری غوز" کارشناس آمریکایی در امور خاورمیانه، در مقاله‌ای در روزنامه "فارن افرز" نوشت: بایدن می‌تواند پادشاه سعودی را به منظور جایگزینی محمد بن سلمان با یک رهبر جدید تحت فشار قرار دهد. البته این عقیده را دو روز پیش "نیکلاس کریستف" در روزنامه نیویورک‌تایمز مطرح کرد و از دولت آمریکا خواست ولیعهد سعودی را تغییر دهد، "چرا که این کشور پادشاهی با ولیعهدی جدید در موقعیتی بهتر قرار می‌گیرد".

کارشناسان آمریکایی متفق‌القولند که "پادشاه بعدی سعودی را آمریکا تعیین می‌کند". این کارشناسان در عین حال درخصوص بقای بن‌سلمان در قدرت یا کنار زدن او اختلاف نظر دارند. کریستف می‌گوید، حضور بن‌سلمان در قدرت به منافع آمریکا آسیب می‌زند. "بروس ریدل" کارشناس سیاسی در موسسه بروکینگز نیز به روزنامه گاردین گفته است: "هدف آمریکا این است که عربستان سعودی باثبات و میانه‌رو در منطقه باشد و محمد بن‌سلمان جایگاهی در آن نداشته باشد." ولی پروفسور اف گریگوری غوز معتقد است عزل بن‌سلمان از قدرت خطرناک‌تر از بقایش است.

غوز از سیاست دولت بایدن، که به رغم گزارش‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بر دست داشتن مستقیم بن‌سلمان در قتل خاشقجی، از محاکمه این شاهزاده خودداری کرده، تقدیر کرده است و این تصمیم را "عاقلانه" توصیف می‌کند.

عربستان سعودی گزارش‌های رسانه‌های آمریکا در این‌باره را نادیده می‌گیرد و مدعی است این مسائل بر روابط "تاریخی" با آمریکا تاثیری نخواهد گذاشت. در حالی‌که بن‌سلمان صرفا در حد ادعا، از طرح‌های اقتصادی و توسعه‌ای و حتی آب و هوایی دم می‌زند ولی اجرای هر یک از این طرح‌ها و پروژه‌ها به موافقت آمریکا نیاز دارد؛ زیرا عملی شدن این پروژه‌ها به سرمایه‌گذاری بین‌المللی بستگی دارد که شانس اجرای‌شان نیز ضعیف است. بدین ترتیب، سرنوشت بن‌سلمان از جمله برکنار شدن و یا ماندن وی در قدرت، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و احتمال دارد به سرنوشتی شوم مانند سرنوشت شاه ایران دچار شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


جمعه 13 فروردین 1400 - 8:28:45