پیمان مدینه ، غنی ترین و با ارزشترین پیمان مدنی در تاریخ بشریت

جمعه 6 فروردین 1400 - 18:57:2

تهران - ویژه الکوثر : پژوهشگر برجسته علوم اسلامی از «پیمان مدینه» که سندی است که پیامبر اسلام (ص) در تاسیس اولین دولت اسلامی در مدینه تدوین کردند سخن گفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شیخ اسد محمد قصیر در برنامه «فقه الاسلام» شبکه جهانی الکوثر گفت :« پیمان  (یا قانون اساسی) مدینه را پیامبر اسلام (ص) در اولین سال ورود خود به مدینه منوره نوشت ، یعنی در اولین سال تاسیس دولت مدنی محمدی. ما در این سند که 57 بند دارد می بینیم که روابط بین مسلمانان و بین مسلمانان و غیرمسلمانان را سازماندهی و تعریف می کند. منظور از غیرمسلمانان در واقع یهودیانی است که در مدینه زندگی می کردند و حتی بت پرستان در مدینه منوره بودند. مثلا در این سند که سندی زیبا است و من از همه می خواهم به این سند مراجعه کنند که مستشرقان را شگفت زده کرده است. مستشرقان اذعان کرده و گفته اند "والاترین سند مدنی انسانی در کل حیات بشریت است".» 

وی افزود :« من تعجب می کنم از دانشجویان و محققانی که خود را منتسب به اسلام می دانند اما به جای مراجعه به این سند به طرف تجربه های نافرجام و شکست خورده غربی در زمینه حقوق مدنی می روند به این بهانه که تجربه کلیسا در غرب شکست خورده است و به همین دلیل ، ادیان از جمله دین اسلام را زیر سوال می برند.»  

شیخ اسد القصیر اضافه کرد :« درحال حاضر ما تجربه والا و ارزشمند جمهوری اسلامی را در ایران داریم ، من نمی گویم که جمهوری اسلامی به بالاترین درجه حیات اسلامی رسیده است اما توانسته است الگوی خوب و مناسبی ارائه کند و می توانیم با این الگو با غرب رقابت کنیم وغرب را در همزیستی مدنی به چالش بکشیم. همزیستی بین مسلمانان و یهودیان و مسیحیان و زردشتیان و حتی لائیکها در جمهوری اسلامی ایران به خوبی دیده می شود و حتی بی دینها نیز در جمهوری اسلامی به راحتی و آزادی زندگی می کنند و از حقوق و امتیازات مربوط به خود برخوردارند و آزادی بیان و آزادی عقیده و آزادی مطبوعات در جمهوری اسلامی وجود دارد.»  

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه تاکید کرد :« البته آزادی هم حد و حدودی دارد چرا که آزادی بدون حد و مرز ، هرج و مرج است. اما غرب زمانی که از آزادیها سخن می گوید به عنوان مثال زمانی که از مسئله هولوکاست صحبت می کند همه چیز را نادیده می گیرد و با اعتقادات مخالف با یهودیت مقابله می کند. یا زمانی که مسئله حجاب مطرح می شود با زنی که حجاب داشته باشد برخورد می کند و حتی او را از ورود به دانشگاه منع می کنند.» 

وی گفت :« این سند صدر اسلام می گوید یهودیان و بت پرستان می توانند شعائر دینی خود را بدون هیچ محدودیتی برگزار کنند و یهودیان و بت پرستان مورد آزار و اذیت مسلمانان قرار نخواهند گرفت ، این از جمله بندهای پیمان یا صحیفه مدینه است.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 6 فروردین 1400 - 18:56:56