تفسیر .. انتقاد شدید رهبر معظم انقلاب از جنایت سعودی - آمریکایی علیه یمن

پنج شنبه 21 اسفند 1399 - 15:44:52
تفسیر .. انتقاد شدید رهبر معظم انقلاب از جنایت سعودی - آمریکایی علیه یمن

تهران - الکوثر : رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان روز 27 رجب خود به مناسبت مبعث حضرت رسول اکرم (ص) با انتقاد شدید از جنایت‌های رهبران سعودی علیه مردم مظلوم فقیر یمن، ادعاهای حقوق بشری آمریکا را «دروغ» خوانده و واشنگتن را حامی اصلی جنایت‌های سعودی علیه یمن معرفی کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن 26 مارس جاری وارد هفتمین سال خود خواهد شد. اکنون جنگ در شرایطی ادامه دارد که تغییرات سیاسی و عملیاتی مهمی دیده می‌شود. به لحاظ سیاسی، دولت آمریکا دچار سردرگمی شده است. از یک‌سو دولت بایدن اعلام کرد به حمایت از عربستان در جنگ علیه یمن خاتمه می‌دهد و از سوی دیگر، همزمان دو فرمانده یمنی را تحت تحریم قرار داد. آنچه سبب سردرگمی آمریکا شده، این است که جنگ 6 ساله ائتلاف سعودی علیه یمن موجب وقوع بزرگ‌ترین فاجعه بشری در قرن 21 شده است و این با ادعاهای حقوق بشری آمریکا تعارض دارد.

در همین راستا، رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز پنجشنبه مصادف با مبعث حضرت رسول اکرم (ص) عنوان کردند: «6 سال است که همدست عرب آمریکا (عربستان سعودی) مردم مظلوم یمن را بمباران می‌کند، محاصره اقتصادی کرده و از رسیدن دارو و غذا مانع می‌شود که با چراغ سبز دولت آمریکا اتفاق افتاد و این دولت قصی القلب و ظالم عرب با مردم یمن این‌گونه رفتار می‌کند.»

بنابراین، یک بعد سخنان رهبر انقلاب درباره جنگ علیه یمن، اشاره فاجعه انسانی است که در اثر این جنگ بروز کرده است. « دیوید بیزلی»، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذایی سازمان ملل این هفته به یمن از جمله صنعا، پایتخت سفر کرد و پس از این سفر درباره قحطی گسترده در یمن هشدار داد و گفت: «جهان باید بیدار شود و شرایط بد یمن را ببیند، به‌ویژه شرایط افراد در رده‌های سنی پایین که وی در بیمارستان صنعاء آن‌ها را مشاهده کرده است.»

پیش از این، «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرده بود در صورت ادامه جنگ، نیمی از ساکنان یمن سال آینده در گرسنگی به سر خواهند برد. وی افزود: پیش‌بینی ما این است که ۵ میلیون نفر تنها در یک قدمی قحطی به سر خواهند برد.

قحطی و گرسنگی تنها بخشی از فاجعه بشری است که در یمن رخ داد، بیماری‌های واگیردار، آوارگی حدود 4 میلیون غیرنظامی، از بین رفتن خانه و کسب‌وکار، کشته شدن هزاران نفر از والدین کودکان و همسران زنان و همچنین وضعیت وخیم کودکان نیز بخش دیگری از فاجعه بشری در یمن است که البته رسانه‌های کشورهای مدعی حقوق بشر نه خبری و نه تصویری از آن منتشر نمی‌کنند.

ضلع دوم سخنان رهبر انقلاب در خصوص جنگ یمن، خودباوری، ایمان و قابلیت‌های بومی مردم یمن است که رهبر معظم انقلاب از آن به‌عنوان «استعداد» توصیف و عنوان کردند: «مردم یمن بسیار مردم با استعدادی هستند که توانسته‌اند به بمباران‌های 6 ساله جواب بدهند...» این استعداد در حال حاضر نمود عینی در میدان جنگ دارد. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با تقویت قدرت و قابلیت پدافندی خود موفق شدند حملات مکرری علیه عربستان در عمق خاک این کشور از جمله علیه ریاض و تأسیسات نفتی آن در مناطق مختلف انجام دهند. در حوزه داخلی یمن نیز نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به 5 کیلومتری مارب رسیده‌اند. آزادسازی مارب از اشغال نیروهای سعودی شکست بزرگی برای عربستان خواهد بود زیرا به‌منزله حاکمیت کامل دولت نجات ملی بر مناطق شمالی یمن خواهد بود.

بعد سوم سخنان رهبر انقلاب، انتقاد شدید از عملکرد سازمان ملل متحد است. رهبر معظم انقلاب در این خصوص اظهار کردند: «به محض اینکه یمنی‌ها کاری می‌کنند فوراً صدای اینها از جمله سازمان ملل بلند می‌شود که زشتی اقدام سازمان ملل حتی از آمریکا هم بدتر است که عربستان را محکوم نمی‌کند، اما دفاع یمنی‌ها را محکوم می‌کند.» این انتقاد شدید نه‌تنها ادعاها و دروغ‌های حقوق بشری آمریکا را هدف قرار می‌دهد بلکه تأکیدی بر این دیدگاه است که سازمان ملل متحد کارکرد بی‌طرفانه‌ای ندارد و عملاً به سازمانی سیاسی با جانبداری از کشورهای سرمایه‌دار منطقه‌ای و قدرت‌های جهانی تبدیل شده و این از دلایلی است که سبب می‌شود بحران‌هایی نظیر جنگ یمن طولانی شود.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 21 اسفند 1399 - 15:44:43