ظریف در گفتگو با سی ان ان : برجام بار دیگر مذاکره نمی‌شود

دو شنبه 20 بهمن 1399 - 8:34:18
ظریف در گفتگو با سی ان ان : برجام بار دیگر مذاکره نمی‌شود

تهران - الکوثر : وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت، برجام یک توافق مذاکره شده است و نمی‌تواند دوباره مورد مذاکره قرار گیرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان  با تاکید بر اینکه ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد و بایدن باید به توافقی که پیش از این مذاکره شده است بازگردد، خاطرنشان کرد: ایران هیچ‌گاه از توافق هسته‌ای خارج نشد بلکه برخی از تعهدات خود را کاهش داد.

ظریف درخصوص اظهارات مقامات آمریکایی برای مذاکره درباره موشک بالستیک ایران هم گفت: عربستان سعودی در سال گذشته بیش از ۷۰ میلیارد دلار برای تدارکات نظامی خود هزینه کرد. امارات متحده عربی با داشتن جمعیت بومی حدود ۱.۵ میلیون نفر، نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار هزینه نظامی دارد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه ایران با داشتن بیش از یک میلیون نظامی رسمی، نزدیک به ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار هزینه می‌کند، تصریح کرد: آمریکا نباید درباره موضوع دفاعی ایران صحبت کند، آنها باید درباره تمام تسلیحاتی که به منطقه ما می‌فروشند، حرف بزنند که از آنها علیه زنان و کودکان یمن استفاده شده است.

ظریف درباره اظهارات جو بایدن برای پایان دادن به جنگ یمن هم گفت: ولیعهد سعودی به مقامات آمریکایی اطمینان داده بود که در مدت سه هفته، پیروز خواهد شد. ما در حال صحبت کردن از آوریل ۲۰۱۵ هستیم، ۶ سال گذشته است و آنها هنوز به پیروزی نزدیک هم نشده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به حمایت رئیس جمهوری سابق آمریکا از جنایات بی‌شمار سعودی‌ها در یمن، اظهار کرد: ایران در آوریل ۲۰۱۵، یک طرح چهار ماده صلح را برای جنگ یمن ارائه داد که شامل پایان فوری جنگ، ارسال فوری کمک‌های انسانی، گفت‌وگوی گسترده میان یمنی ها و استقرار دولتی فراگیر که نماینده طیف وسیعی از مردم یمن باشد، بود.

ظریف همچنین درباره عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: برخی همسایگان ما تلاش کردند امنیت را از صدام حسین بخرند، شکست خوردند؛ آنها سپس تلاش کردند امنیت را از رئیس جمهوری ترامپ بخرند و او فقط آنها را دوشید.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه اسرائیلی‌ها به مراتب بدتر از صدام و ترامپ خواهند بود، افزود: بهترین راه برای این کشورها این است که به سراغ منطقه بیایند؛ حل و فصل مشکلات در منطقه باید از منطقه ما نشات بگیرد و  ایران آماده است تا با آنها کار کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 20 بهمن 1399 - 8:34:11