تاکید پاکستان بر جایگاه ممتاز روابط با ایران

پنج شنبه 16 بهمن 1399 - 16:52:13
تاکید پاکستان بر جایگاه ممتاز روابط با ایران

تهران - الکوثر : پاکستان سفرهای وزیر امور خارجه ایران به اسلام آباد را حاکی از روابط عالی با تهران ، دانست .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  وزیرامور خارجه پاکستان  در نشست پارلمان این کشور در پاسخ به پرسش نمایندگان درباره سطح فعلی روابط پاکستان با همسایگان اظهار داشت: پاکستان از روابط بسیار خوبی با تمامی همسایگان از جمله ایران برخوردار است .

شاه محمود قریشی گفت: "محمد جواد ظریف " وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران (طی کمتر از سه سال اخیر و از زمان آغاز کار دولت فعلی پاکستان) چهار مرتبه به پاکستان سفر کرد که بیانگر روابط خوب  با این کشور همسایه است.

 وزیر امور خارجه ایران  در سفر سه ماه پیش خود به اسلام‌آباد و در دیدارهای مهم خود با رهبران سیاسی و نظامی پاکستان بر آمادگی تهران برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور  تاکید کرده بود.

سخنان وزیر خارجه پاکستان درباره موقعیت ممتاز روابط این کشور با ایران در بین همسایگان نشانه ای از حاکمیت شفافیت ،صداقت و همکاری در سیاست خارجی تهران است که موجب شده تا بسیاری از کشورهای منطقه ایران را کشوری دوست و منادی صلح و همکاری در منطقه و جهان بدانند.

چالش های دیرینه پاکستان با افغانستان و هند به عنوان دو کشور همسایه سبب شده تا رویکردهای سازنده ایران در روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی و بخش های دیگر همکاری بیش از پیش در کانون توجه مقامات اسلام آباد قرار بگیرد.

تاکید تهران بر تقویت همکاری های برد- برد و در پیش گرفتن مسیر همکاری های شفاف با کشورهای همسایه  که به تحقق منافع مشترک منجر شود، ایران را به کشوری  با جاذبه های خاص تعامل همه جانبه تبدیل کرده است.

بر همین اساس است که وزیر خارجه پاکستان نیز در نشست پارلمان این کشور در چارچوب ارائه گزارش درباره روند فعلی روابط با همسایگان ، مناسبات اسلام آباد و  تهران را دارای جایگاه ممتازی دانسته است. 

در کنار سطح عالی روابط سیاسی تهران و اسلام آباد ،مقامات پاکستان ظرفیت های اقتصادی ایران  در بخش های مختلف از جمله در حوزه انرژی را بستری مناسب برای تامین نیازهای این کشور می دانند.

ایران که توسعه همه جانبه مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است در سال های اخیر گام های موثر و اطمینان بخشی برای توسعه همکاری های اقتصادی با پاکستان برداشته است.

در بخش انرژی ایران با اجرای زیرساخت های لازم برای انتقال گاز به پاکستان از جمله تکمیل بخش لوله گذاری تا مرز این کشور تعهدات خود در قالب توافق با اسلام آباد برای فروش گاز را اجرایی کرده است.

ظرفیت های متنوع ایران در ساخت کالا های با کیفیت نیز موجب شده تا توسعه بازارچه های مرزی به دلیل مرزهای طولانی مشترک با پاکستان بشدت مورد توجه این کشور قرار گیرد.

تاکید اخیر نخست وزیر پاکستان بر لزوم سرعت بخشیدن به روند تاسیس بازارچه های مرزی بین ایران و پاکستان در چارچوب سیاست حزب حاکم تحریک انصاف این کشور برای گسترش تجارت دو جانبه از جمله در مرزهای مشترک است.

پاکستان از طریق ایالت بلوچستان با ایران هم مرز است و تلاش دارد با ایجاد زیر ساخت های لازم از جمله گسترش بازارچه های مرزی روابط تجاری زمینی و مرزی خود را با ایران توسعه دهد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 16 بهمن 1399 - 16:51:17