دستور عمران ‌خان برای تسریع احداث بازارچه‌های مرزی پاکستان با ایران

پنج شنبه 2 بهمن 1399 - 16:16:19
دستور عمران ‌خان برای تسریع احداث بازارچه‌های مرزی پاکستان با ایران

تهران - الکوثر : نخست وزیر پاکستان تسریع احداث بازارچه‌های مرزی با ایران و تدوین یک راهکار جامع را در این خصوص خواستار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  «عمران‌خان» در نشست ویژه بررسی اقدامات پاکستان برای مدیریت تجارت مرزی با ایران و طرح توسعه زیرساخت‌ها از جمله تاسیس بازارچه‌های مرزی میان دو کشور تاکید کرد، احداث بازارچه‌های مرزی برای بهبود زندگی ساکنان ایالت بلوچستان به عنوان ایالت همجواربا ایران به ویژه حمایت از مرزنشینان اهمیت ویژه‌ای دارد.

این نشست کمتر از یک ماه بعد از گشایش دومین مرز رسمی میان ایران و پاکستان برگزار شد.

گذرگاه مرزی 'ریمدان' ایران و 'گبد' پاکستان با حضور «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی ایران، خانم «زبیده جلال» وزیر تولیدات دفاعی پاکستان و سایر مسوولان و معاونان وزیران کشور، خارجه و صنعت و معدن حدود یک ماه پیش به صورت رسمی افتتاح شد.

تاکید عمران خان بر لزوم سرعت بخشیدن به روند تاسیس بازارچه های مرزی بین ایران و پاکستان در چارچوب سیاست حزب حاکم تحریک انصاف این کشور برای گسترش تجارت دو کشوراز جمله در مرزهای مشترک است.

پاکستان از طریق ایالت بلوچستان با ایران هم مرز است و تلاش دارد با ایجاد زیر ساخت های لازم در این ایالت  روابط تجاری زمینی و مرزی خود را با ایران توسعه دهد.

ایالت بلوچستان برغم آنکه بزرگترین ایالت پاکستان محسوب می شود اما فقیر ترین ایالت این کشور است .فاصله زیاد شاخص های توسعه یافتگی بین ایالت بلوچستان با سایر ایالات پاکستان از جمله در بخش اشتغال و معیشت موجب شده تا روند کسب درآمد در بلوچستان با توسل به راههای غیر قانونی و غیر مشروع در این سال ها افزایش چشمگیری پیدا کند.

قاچاق  کالا و مواد مخدر  و تشکیل  گروه های مافیایی از پیامدهای فقر در بلوچستان پاکستان از منظر اقتصادی است.

در ابعاد سیاسی و امنیتی هم شکل گیری گروه های تجزیه طلب در بلوچستان از جمله چالش های اساسی دولت پاکستان  است که در سال های گذشته به گفته مقامات اسلام آباد،سازمان های جاسوسی کشورهای رقیب از جمله هند در تلاش برای تقویت این گروه ها با هدف تضعیف دولت مرکزی پاکستان برآمده اند.

در شرایطی که توسعه نیافتگی در ابعاد مختلف در ایالت بلوچستان پاکستان موجب بروز پیامدهای ناخوشایند سیاسی،امنیتی ،اقتصادی و اجتماعی شده است راهکارهای توسعه ای در این ایالت در دستور کار دولت پاکستان قرار گرفته است.

از جمله راههای رونق بخشی به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ایالت  بلوچستان توسعه بازارچه های مرزی با ایران است که می تواند با  رشد مبادلات تجاری دو سوی مرز به افزایش اشتغال و همچنین تامین نیازهای مختلف مردم بلوچستان در قالب این بازارچه ها کمک شایانی کند.                  

با توجه به انکه مرزهای مشترک ایران و پاکستان به لحاظ امنیتی و ضعیت ناپایداری دارند توسعه تجارت مرزی از جمله گسترش بازارچه ها و گذرگاه های مرزی بین دو کشور می تواند در پایداری امنیت در مرزهای مشترک نیز موثر باشد.

باید توجه داشت که برای اثربخشی سیاست های توسعه بازارچه ها و گذرگاه های مرزی بین ایران و پاکستان به عنوان مبادی رسمی تجارت باید در گام نخست زیر ساخت های لازم سخت افزاری و نرم افزاری انرا فراهم کرد.

همچنین در بررسی عارضه های پویایی روابط تجاری ایران و پاکستان دو کشور می توانند  با تلاش ها ، موانعی همچون فقدان کانال‌های مالی و بانکی دوجانبه، وجود تعرفه‌های بالا و  قاچاق کالا را رفع کنند  .

البته در سال های اخیر مبادلات تهاتری به عنوان بخشی ازراههای  حل مشکل دشواری نقل و انتقالات مالی و بانکی  بین ایران و پاکستان اثر مثبت داشته است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 2 بهمن 1399 - 10:17:56