آغاز نصب راکتورهای IR2M توسط سازمان انرژی اتمی

دو شنبه 22 دی 1399 - 7:16:38
آغاز نصب راکتورهای IR2M توسط سازمان انرژی اتمی

تهران - الکوثر : سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از آغاز عملیات نصب راکتورهای IR2M و طراحی راکتور مشابه آب سنگین اراک توسط سازمان انرژی اتمی خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر  ، «ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران روز یکشنبه با اشاره به برگزاری جلسه نحوه اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» با حضور معاونان سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: غنی سازی 20 درصد براساس ماده یک این قانون اجرا شده و به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی هم رسیده است.

عمویی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی ایران بر اساس زمانبندی در حال طراحی یک راکتور مشابه با راکتور آب سنگین اراک است، افزود: نصب راکتورهای IR2M نیز آغاز شده است.

با تداوم ناکامی کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات برجامی‌شان، مجلس شورای اسلامی ایران یکم دسامبر 2020، قانون 9 ماده‌ای «اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را تصویب کرد.

طبق ماده 3 این قانون، سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است حداکثر ظرف مدت 3 ماه پس از تصویب این قانون عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای موردنیاز، با حداقل هزار دستگاه ماشین‌های نسل دوم پیشرفته (IR-2 m) آغاز کند و همچنین در همین بازه زمانی، عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های نسل ششم (IR-6) را با حداقل 164 ماشین از این نوع آغاز کرده و آن را ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون، به هزار دستگاه ماشین توسعه دهد.

همچنین طبق ماده 5، سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است، همزمان با عملیات بهینه سازی و راه اندازی عامل واکنش (رآکتور) 40 مگاواتی آب سنگین اراک، به طراحی یک عامل واکنش (رآکتور) آب سنگین 40 مگاواتی جدید با هدف تولید همسان‌های پایدار (رادیو ایزوتوپ) بیمارستانی با جدول زمانبندی اقدام کند و جدول زمانبندی این موضوع را ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون به اطلاع مجلس شورای اسلامی ایران برساند. 


 


دو شنبه 22 دی 1399 - 6:51:15