واکنش ها در آمریکا و جهان به یورش به ساختمان کنگره

پنج شنبه 18 دی 1399 - 18:59:12
واکنش ها در آمریکا و جهان به یورش به ساختمان کنگره

تهران- الکوثر: هجوم هواداران خشونت طلب دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ساختمان کنگره که در حال تایید نهایی پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری بود، واکنش های زیادی در داخل آمریکا و خارج از این کشور به همراه داشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا خشونت ها در اين کشور را غیرقابل قبول خواند. 

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا هواداران دونالد ترامپ را که به ساختمان کنگره حمله کردند، تروریست داخلی نامید.

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع پیشین آمریکا نیز در بیانیه ای اعلام کرد: حمله خشونت آمیز امروز به کنگره، تلاش برای سرکوب دموکراسی آمریکا است. استفاده او (ترامپ) از ریاست جمهوری به منظور نابود کردن اعتماد به انتخابات ما و مسموم کردن احترام ما به شهروندان خود به واسطه مقامات سیاسی جعلی ممکن شده است که با بدنامی زندگی خواهند کرد و از آن‌ها به عنوان بزدل یاد می‌شود.

«بات تامی» سناتور جمهوریخواه از ایالت پنسیلوانیا نیز ترامپ را مسئول اعتراضات واشنگتن دانست و او را فردی عوام فریب خواند.  در واکنش به حوادث رخ داده گفت: ما شاهد ریخته شدن خونهایی هستیم؛ چرا که فردی عوام فریب ترجیح داد تا دروغ منتشر کرده و بی اعتمادی را در میان آمریکایی ها ایجاد کند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا درپی حوادث خشونتبار شب گذشته و بامداد امروز در واشنگتن، هنگام از سرگیری نشست کنگره این کشور برای تایید آراء مجمع برگزینندگان، این حوادث را یک روز تاریک و سیاه توصیف کرد. او  بعد از اقدامات خشونتبار بی سابقه در ساختمان کنگره گفت: این‌ها نمایندگان منتخب آمریکا هستند که بار دیگر در همین روز برای دفاع از قانون اساسی گردهم آمدند.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به حوادث رخ داده گفت: من تاسف خود را از وقایعی که واشنگتن شاهد ان بوده ابراز می دارم، سیاستمداران می بایستی طرفداران خود را به جلوگیری از خشونت و نیز احترام به روند دموکراتیک ملزم سازند.

محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در واکنش به حوادث اخیر آمریکا گفت: آمریکا از فتنه در امان نیست؛ چرا که تمدن‌ها به سبب کمبود دانش از بین نمی روند؛ بلکه به سبب ظلم فراوانشان از بین می‌روند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به بحران پیش آمده در آمریکا گفت، این کشور دیگر حق ندارد برای دیگر کشورها درباره دموکراسی نطق کند. زاخارووا در حساب «فیسبوک» خود نوشت: «ایالات متحده دیگر هرگز قادر نخواهد بود به جهان بگوید ما معیار و نمونه کامل دموکراسی هستیم».

همچنین «دمیتری پولیانسکی» سفیر روسیه در سازمان ملل گفت تصاویری که از هجوم هواداران ترامپ به ساختمان کنگره مشاهده کرده، او را به یاد شورش‌های هفت سال قبل در اوکراین و براندازی دولت «ویکتور یانوکوویچ» انداخته است. او با اشاره به اقدامات وزارت خارجه آمریکا در حمایت از براندازی دولت یانوکوویچ نوشت: «برخی از دوستانم از من می‌پرسند آیا کسی در حال پخش کردن بیسکوییت میان معترضان است؟».

«کنستانتین کوساچوف» سناتور روس در واکنش به خشونت‌های شب گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن دی سی گفت: ایالات متحده در تعیین سیاست و تحمیل آن به سایر کشورها، کلیه حقوق خود را از دست داد.

«لئونید اسلاتسکی» رئیس کمیته امور خارجی دومای روسیه نیز در واکنش به رخدادهای اخیر در واشنگتن دی سی گفت: حوادث اخیر آمریکا نتیجه شکاف در جامعه بود، شورش ها در نزدیکی کنگره بر کل روند انتقال دموکراتیک قدرت در این کشور سایه می‌اندازد».

«هوآ چون‌یینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در واکنشی گفت: «چین امید دارد آمریکایی‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانند از صلح و ثبات و امنیت بهره‌مند شوند». این دیپلمات چینی با اشاره به حمایت آمریکا از اعتراضات هنگ‌کنگ، این سوال را مطرح کرد: «چرا برخی افراد و رسانه‌ها در آمریکا داستان متفاوتی از آشفتگی اجتماعی هنگ‌کنگ در سال 2019 روایت می‌کنند».

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پیامی ویدئویی گفت: «می‌خواهم دوستی و باور خود را به ایالات متحده ابراز کنم. آنچه امروز در واشنگتن دی سی رخ داد، قطعاً (رفتار) آمریکایی نبوده است. ما به قدرت دموکراسی‌هایمان باور داریم. ما به قدرت دموکراسی آمریکا ایمان داریم».

بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا در پیامی توئیتری، آشوب‌ها در کنگره آمریکا را شرم‌آور خواند. وی در این پیام نوشت: «آمریکا خط مقدم دموکراسی در تمام جهان است و حیاتی است که اکنون در صلح و نظم فرآیند انتقال قدرت را پی بگیرد».

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس نیز در پیامی توییتری نوشت:‌ «آمریکا حق دارد به دموکراسی خود افتخار کند و اقدامات خشونت آمیزی که علیه انتقال قانونی و صحیح قدرت رخ داده است، هیچ توجیهی وجود ندارد».

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز در نشست روز پنجشنبه با محافظه‌کاران آلمان گفت: «همه ما دیروز تصاویر ناراحت کننده حمله به کنگره آمریکا را دیدیم و این تصاویر مرا خشمگین و ناراحت کرد. بابت اینکه رئیس جمهور ترامپ ماه نوامبر و دیروز شکست خود را نپذیرفت، تأسف می‌خورم». مرکل در ادامه، صدها نفر از حامیان ترامپ را که به ساختمان کنگره هجوم بردند «مهاجم و شورشی» توصیف کرد و گفت، اطمینان دارد تحلیف بایدن دو هفته دیگر (20 ژانویه) انجام خواهد شد.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز از هواداران ترامپ درخواست کرد «به زیرپا گذاشتن ارزش‌های دموکراتیک» خاتمه دهند. این دیپلمات آلمانی افزود: «دشمنان دموکراسی از دیدن این تصاویر باورنکردنی از واشنگتن دی‌سی، خرسند می‌شوند».

از سوی دیگر سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به نقل از وی نوشت: «در چنین شرایطی رهبران سیاسی باید هواداران خود را به خویشتن‌داری دعوت کرده و به رویه‌های دموکراتیک و حاکمیت قانون احترام بگذارند».

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا نیز در پیامی توییتری نوشت: «کانادایی‌ها از حمله به دموکراسی در ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد و همسایه ما، عمیقاً ناراحت و آشفته شده‌اند. خشونت هرگز بر خواسته مردم پیروز نمی‌شود. دموکراسی باید در آمریکا حفظ شود و همین اتفاق نیز خواهد افتاد».

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند نیز در پیامی نوشت: «از دیدن تصاویر شورش و خشونت در واشنگتن دی‌سی آشفته شدم. انتقال مسالمت‌آمیز و منظم قدرت باید ادامه یابد. نباید اجازه داد این روند دموکراتیک با اعتراضات غیرقانونی مورد تخریب قرار گیرد».

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا نیز در حساب توییتری خود نوشت: «صحنه‌های بسیار نگران‌کننده‌ای از کنگره آمریکا منتشر می‌شود. چنین اقدامات خشونت‌باری را محکوم کرده و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دولت منتخب جدید از طریق سنت دموکراتیک آمریکایی را دنبال می‌کنیم». 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


پنج شنبه 18 دی 1399 - 18:57:54