برجسته‌ترین رخداد‌های بین‌المللی ۲۰۲۰ میلادی

چهار شنبه 10 دی 1399 - 10:22:41
برجسته‌ترین رخداد‌های بین‌المللی ۲۰۲۰ میلادی

تهران- الکوثر: کرونا گرچه در سال ۲۰۲۰ میلادی بسیاری از مردم را خانه‌نشین کرد و نشست‌های بین‌المللی را هم کم رنگ یا لغو کرد، اما پر از رخداد‌های برجسته است. برخی از این رویداد‌ها بر موضوعات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیرگذارند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  دکتر حسن عابدینی کارشناس ارشد مسائل سیاسی در یادداشتی می نویسد : تحلیلگران بین‌المللی بر این باورند که دست‌کم ۴۰۰ رخداد از میان هزاران رویداد در سال ۲۰۲۰ حایز ارزش‌های خبری با طیف مخاطبان فراقاره‌ای است. بر اساس عرف خبرنگاران، از میان این رویدادها، ۱۰ فقره خبر را که معتقدم بیشترین فراوانی داشته‌اند برای شما به اشتراک می‌گذارم. این رویداد‌ها فرایند مدار است و بعضا روز‌ها سرخط خبری یا در قاب رسانه‌ها بود. پیامد برخی از این رویداد‌ها ممکن است تا سال‌ها باقی بماند.

۱- شهادت حاج قاسم سلیمانی:
سردار سلیمانی که به دعوت نخست‌وزیر عراق راهی بغداد بود ۱۳ دی ماه ۹۸ به همراه ابومهدی المهندس، معاون حشد الشعبی عراق، و همراهان در فرودگاه با موشک‌های آمریکایی به شهادت رسید. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، مسئولیت این اقدام تروریستی را بر عهده گرفت. تشییع پیکر شهید سلیمانی به سان رستاخیزی در دنیا بود که فقط شمار شرکت‌کنندگان در مراسم را افزون بر ۲۵ میلیون نفر براورد کردند. شهادت این مرد میدان، تاریخ‌ساز شد.
 

۲-موشک‌باران عین الاسد:
جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا در شهادت سردار سلیمانی، بامداد روز ۱۸ دی ماه ۹۸ اقدام به موشک‌باران پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق کرد. اقدام ایران، محافل سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی جهان را غافلگیرکرد. این نخستین بار طی ۷۵ سال گذشته است که یک پایگاه نظامی آمریکا به صورت آشکار از سوی یک کشور مورد حمله مستقیم قرار می‌گیرد.
 

۳ استیضاح دونالد ترامپ:
چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، پس از تصویب مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره آغاز شد. مجلس سنا که در اختیار جمهوری خواهان است ۱۶ بهمن ماه ۹۸ طرح احضار شهود به جلسه استیضاح را با ۵۱ رای مخالف در برابر ۴۹ رای موافق رد کرد. ترامپ سومین رییس جمهور در تاریخ آمریکاست که در در کنگره استیضاح شد.
 

۴- جنبش جان سیاه‌پوستان مهم است:
جنبش جان سیاه‌پوستان مهم است پس از کشته شدن جورج فلوید سیاهپوست در ۵ خرداد ماه ۹۹ به دست پلیس درشهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا در آمریکا فراگیر شد. پلیس آمریکا در رویدادی که تصاویر آن منتشر شد زانوی خود را حدود ۹ دقیقه روی گردن این فرد سیاه‌پوست گذاشت تا زمانی که او بر اثرخفگی جان سپرد.
 

۵- انفجار بندر بیروت:
بندر بیروت پایتخت لبنان روز ۱۴ مرداد ۹۹ بر اثر انفجاری مهیب تخریب شد. این انفجار که ناشی از آتش گرفتن انبار۲۷۵۰ تن آمونیوم نیترات بود ۲۲۰ کشته و حدود ۷ هزار زخمی بر جای گذاشت حسان دیاب، نخست وزیر لبنان، در پی این انفجار از قدرت کناره‌گیری کرد.
 

۶- سقوط قیمت نفت:
قیمت نفت آمریکا اول اردیبهشت ماه ۹۹ تا ۳۰۰ درصد سقوط نسبت به روز پیش از ان به منفی ۳۷ دلار رسید. افت قیمت نفت آمریکا به زیر صفر به این معنی بود که تولیدکننده‌های آمریکایی در ازای تحویل نفت نه فقط بهایی از مشتریان نمی‌گرفتند، بلکه پولی هم به مشتریان می‌دادند تا اندکی از هزینه سنگین انبارداری را بکاهند.
 

۷- جنگ قره‌باغ:
جنگ ناگورنو قره‌باغ از ۶ مهرماه ۹۹ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان با اتش باری مواضع یکدیگر آغاز شد. الهام علی‌اف، ولادیمیر پوتین و نیکول پاشینیان، رؤسای جمهور آذربایجان و روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان، پس از ۴۴ از شروع جنگ، بیانیه مشترک آتش‌بس امضا کردند. بر این اساس، قرار شد نیرو‌های ارمنستان از ۷ شهر متعلق به جمهوری آذربایجان که طی ۲۷ سال گذشته در تصرف داشتند، عقب‌نشینی کنند.
 

۸- برگزیت:
بریتانیا و اتحادیه اروپا ۴ دی ماه ۹۹ پس از چهار سال سرانجام به توافقی تاریخی درباره مقررارت حاکم بر روابط پس از خروج بریتانیا از اتحادیه، موسوم به برگزیت، دست یافتند. مردم بریتانیا در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ به خروج بریتانیا از اتحادیهٔ اروپا رای دادند. دیوید کامرون و ترزا می‌، دو تن از نخست‌وزیران حزب محافظه‌کار بریتانیا، بودند که بر اثر پیامد‌های برگزیت مجبور به کناره‌گیری از قدرت شدند.
 

۹- انتخابات آمریکا
انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا روز۱۳ آبان ۹۹ منجر به پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید که وابسته به حزب جمهوری‌خواه است، این انتخابات را متقلبانه‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا دانست. او تاکنون حاضر به پذیرش شکست نشده است.
 

۱۰- کرونا:
بیماری کرونا یا کووید ۱۹ از نخستین روز‌های سال میلادی بصورت شگفت‌آوری درهمه دنیا فراگیر شد. شمار قربانیان ان از مرز یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گذشت. همه تحولات سیاسی، فرهنگی، ورزشی و حتی مناسبات اجتماعی را هم تحت تاثیر قرار داد بگونه‌ای که سبب لغو تمام فعالیت‌های گروهی و حتی دورهمی‌های خانوادگی شد.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
کانال تلگرامی الکوثر فارسی alkawtharfa@
اینستاگرام 🆔 instagram.com/alkawthar.tv

 


چهار شنبه 10 دی 1399 - 10:20:39