هشدار جدی ایران درباره هر گونه ماجراجویی نظامی آمریکا

جمعه 5 دی 1399 - 9:33:11
هشدار جدی ایران درباره هر گونه ماجراجویی نظامی آمریکا

تهران - الکوثر : اظهارات تهدید آمیز اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به بهانه نقش داشتن تهران در حملات راکتی اخیر به سفارت آمریکا در بغداد واکنش شدید ایران را بر انگیخته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در پاسخ به توییت‌های ترامپ و متهم کردن ایران به دخالت در شلیک راکت به سفارت آمریکا در عراق در توئیتی نوشت: «قراردادن شهروندان خودتان در موقعیت خطر در خارج، توجهات را از شکست‌های فاجعه‌بار در داخل منحرف نخواهد کرد. ترامپ، به زبان خودت»

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به گزافه گویی ترامپ اظهار داشت که اینگونه اظهارات و اتهام‌زنی‌های تکراری، بی‌اساس و ساختگی در قالب فرافکنی‌های مرسوم‌کاخ سفید قابل ارزیابی بوده و با هدف تحت الشعاع قرار دادن شرایط بسیار سختی است که ترامپ در آن قرار دارد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه شب در صفحه توئیتر خود، بدون ارائه هیچ مدرکی و صرف به اشتراک گذاشتن تصویری از چند گلوله خمپاره نامشخص، ایران را به دست داشتن در حمله راکتی روز یکشنبه به سفارتخانه آمریکا در بغداد متهم کرد.ترامپ در توئیتر نوشت: «سفارتخانه ما در بغداد روز یکشنبه مورد اصابت چندین راکت قرار گرفت. سه راکت عمل نکردند. حدس بزنید ازکجا آمده بودند:ایران.»

رئیس‌جمهور آمریکا سپس تهدید کرد: اکنون زمزمه حملات دیگری علیه آمریکایی‌ها را درعراق می شنویم. اگر یک آمریکایی کشته شود، من ایران را مسئول می دانم.»

گزافه‌گویی و تهدید ترامپ علیه ایران در حالی است که ژنرال "کنث مک‌کنزی" فرمانده نیروهای ترویست آمریکایی در غرب آسیا (سنتکام)مدعی شده که واشنگتن به دنبال دامن زدن به تنش‌ها و درگیری با ایران نیست.

ترامپ که اکنون با ناکامی های بزرگی در داخل با شکست آشکار در انتخابات ریاست جمهوری مواجه شده و هر روز بیش از روز قبل حتی مقامات هوادار وی از او جدا می شوند و در خارج نیز با بی اعتنایی روسای بسیاری از کشورها به ویژه سران اروپایی مواجه شده ،برای جلب افکار عمومی و قرار گرفتن در مرکز توجه بر طبل تهدید نظامی ایران می کوبد. در واقع وی به دنبال راهی برای جبران شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری و مقتدر نشان دادن خود در روزهای پایانی دولتش است و بر این تصور است که با تهدید ایران می تواند به هدف واهی خود برسد.

ترامپ و مقامات دولت وی بر این گمان هستند که با به راه انداختن پروژه متهم سازی ایران ، به زعم خود نه فقط مانع از تداوم حملات به تاسیسات آمریکایی در عراق می شوند بلکه بدین گونه اقتدار خود را با متحدان منطقه ای واشنگتن با تهدید مستقیم ایران به نمایش می گذارند . در حالی که واقعیت این است که گروههای جهادی عراقی با توجه به مصوبه پارلمان عراق پس از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابو مهدی المهندس معاون حشد الشعبی و همراهان این دو در ژانویه 2020 خواهان خروج هر چه سریعتر نیروهای آمریکایی از عراق هستند.

این خواسته آنها و اقداماتی که در این زمینه صورت می دهند ، ارتباطی به ایران ندارد. در عین حال ترامپ اگر در ادعای خود صادق است باید شواهدی مستدل در باره نقش ایران در حملات به سفارت آمریکا در بغداد ارائه دهد ، در حالی که نه او و دیگر مقامات نظامی آمریکا هیچ سندی در این زمینه ارائه نکرده اند. این امر نشان می دهد که هدف ترامپ صرفا جنجال آفرینی و افزایش ایران هراسی در منطقه غرب آسیا است. تهران هر گونه اقدام نظامی نابخردانه از جانب واشنگتن آن هم در اواخر دوره زمامداری ترامپ را به شدید ترین شکل پاسخ خواهد داد.

ضمن اینکه رویکرد جنگ طلبانه دولت ترامپ در قبال ایران با انتقادات زیادی در داخل آمریکا مواجه شده است. به گفته "کاترین ویلبرگر "و "داستین واکر" کارشناسان سیاسی آمریکایی :  ارسال پیشرفته ترین و گرانترین نیروهای متعارف آمریکابه غرب آسیا در پاسخ به هرگونه تحریک احتمالی راهی موثر یا پایدار برای جلوگیری از رفتارهای ایران نیست. ادامه این رویکرد دلارها  را هدر می دهد ، آمادگی نظامی را تهی می کند و ایالات متحده را از برخورداری نیروهای آماده برای رقابت و بازدارندگی چین و روسیه محروم می کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 4 دی 1399 - 19:20:15