وزیر خارجه پاکستان مأمور بررسی قطع رابطه سیاسی با فرانسه

پنج شنبه 20 آذر 1399 - 18:27:23
وزیر خارجه پاکستان مأمور بررسی قطع رابطه سیاسی با فرانسه

تهران - الکوثر : نخست‎وزیر پاکستان به وزیر امور خارجه این کشور ماموریت داد با سازمان همکاری اسلامی درباره اتخاذ راهکاری مشترک علیه اقدامات ضد اسلامی دولت فرانسه ، مشورت کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عمران خان در جلسه ای با اعضای کابینه پاکستان، با اشاره به  عذرخواهی نکردن فرانسه از  انتشار کاریکاتورهای موهن علیه  پیامبر اسلام (ص) و اصرار امانوئل ماکرون رئیس‎جمهوری این کشور به توجیه این اقدام بی‌شرمانه به عنوان یکی از مظاهر آزادی بیان، از تداوم مشورت با کشورهای مسلمان در اتخاذ رویکرد مناسب در قبال پاریس سخن گفت.

نخست وزیر پاکستان  همچنین «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه این کشور را برای بررسی موضوع قطع روابط دیپلماتیک با فرانسه مامور کرد.

قرار است قریشی قطع روابط دیپلماتیک با فرانسه را با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مطرح کرده و گزارشی در این زمینه به کابینه  پاکستان ارائه کند.

ماموریت نخست وزیر پاکستان به وزیر خارجه این کشور برای مشورت با اعضای سازمان همکاری اسلامی برای اتخاذ رویکرد مناسب در قبال حمایت دولت فرانسه از انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر گرامی اسلام در چارچوب مطالبه مردم مسلمانان پاکستان از دولت این کشور برای واکنش مناسب در قبال حمایت رئیس جمهوری فرانسه از هتاکی ها به مقدسات مسلمانان است.

رییس جمهوری فرانسه درماه های اخیرآزادی بیان وعقیده را دستمایه حمایت ازهتاکی  به مقدسات  اسلامی قرار داد و مدعی وجود آزادی در این کشور شد که این مسئله با خشم مسلمانان در مناطق مختلف جهان روبرو شد.

 علاوه بر برگزاری تظاهرات خیابانی در محکومیت حمایت دولت فرانسه از هتک مقدسات اسلامی به بهانه آزادی بیان، تحریم کالاهای فرانسوی نیز از سوی بسیاری از مسلمانان در کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی در دستور کار قرار گرفت که  این مسئله سبب شد تا برخی مقامات پاریس درصدد عقب نشینی از موضع خود در حمایت از اسلام ستیزی برآیند.     

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه  فرانسه در پی واکنش های شدید جهانی از سوی مسلمانان به هتک حرمت به ساحت مقدم پیامبر گرامی اسلام گفت : "به اسلام احترام زیاد و عمیقی می گذارم."

البته این گونه مواضع تجدید نظر طلبانه برخی مقامات فرانسه نیزنتوانست موجب کاهش خشم مسلمانان ازسیاست های این کشور منجر شود.

ارائه لایحه ای ضد اسلامی از سوی دولت فرانسه به پارلمان این کشور به بهانه مبارزه با افراط گرایی نشان  داد که مقامات این کشورعمیقا با اسلام و مقدسات اسلامی عناد دارند و مواضع تجدید نظرطلبانه آنان یک بازی سیاسی برای کاهش فشارهای جهان اسلام بر پاریس بوده است. 

در حالی مکرون در پارلمان فرانسه در توجیه لایحه ضد اسلامی دولت این کشور مدعی مبارزه با  افراط گرایی شد که رخدادهای  یک دهه اخیر نشان می دهند که برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه و بریتانیا در کنار آمریکا نقش اساسی در گسترش گروههای تروریستی تکفیری مانند داعش در مناطق مختلف جهان از جمله درغرب آسیا  داشته اند.

در چنین شرایطی است که همچنان اسلام ستیزی به اشکال و شیوه های مختلف در دستور کار مقامات پاریس است نخست وزیر پاکستان خواستاراتخاذ رویکرد مناسب از سوی کشورهای اسلامی برای برخورد قاطع با سیاست اسلام ستیزانه فرانسه است که قطع روابط سیاسی با این کشور یکی از گزینه ها در این زمینه است.  

افکارعمومی در کشورهای اسلامی از دولت های خود خواسته اند  در برابراقدامات اسلام ستیزانه دولت فرانسه در چارچوب سازمان همکاری اسلامی واکنشی جمعی نشان دهند تا کشورهای هتاک به مقدسات اسلامی این روند را برای همیشه متوقف کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 20 آذر 1399 - 16:12:3