سفر «السیسی» به فرانسه و اوج اعتراضات به سرکوبها در مصر

پنج شنبه 20 آذر 1399 - 14:17:15
سفر «السیسی» به فرانسه و اوج اعتراضات به سرکوبها در مصر

تهران - الکوثر : طی چند روز اخیر سفر «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر به فرانسه و دیدار وی با امانوئل مکرون رییس جمهوری این کشور خشم طرفداران حقوق بشر را برانگیخته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا صدها فرانسوی معترض ضمن تجمع در برابر ساختمان پارلمان این کشور، سفر رئیس جمهور مصر به پاریس را محکوم کرده و تاکید کردند که السیسی «مسئول نقض حقوق بشر و سرکوب وحشیانه مخالفان» است. 

این سفر درحالی صورت می گیرد که مواضع متضاد مقامات فرانسه به ویژه طی ماه های اخیر، خبر ساز شده است. مقامات فرانسه سالهاست با ادعای احترام به آزادی، دموکراسی و توجه به حقوق بشر، کشورهای بسیاری را مورد شماتت قرار داده و حتی تا تحریم و قطع رابطه با برخی کشورهای به اصطلاح ناقض حقوق بشر نیز پیش رفته اند؛ چنان که طی ماه های اخیر، در موضوع اعتراضات بلاروس، نیز کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه موضع تندی گرفته و تحریم هایی را نیز به بهانه نقض حقوق بشر اعمال کردند.

این مواضع در حالی است که مسلمانان فرانسه طی ماه های اخیر به شدت تحت فشار قرار گرفته و به مقدسات آنها توهین شده است و مقامات فرانسه به ویژه مکرون نیز به بهانه دفاع از آزادی و حقوق بشر از آن دفاع کرده اند.

اکنون نیز در موضوع مصر با وجود اینکه  «السیسی» رئیس جمهوری مصر به دلیل سرکوب گسترده مخالفان از جمله گروه اخوان المسلمین، با انتقادات گسترده نهادها و فعالان حقوق بشردر داخل و خارج این کشور مواجه است، مورد استقبال مکرون قرار گرفته است. دولت فرانسه نه تنها وعده همکاری به مصر داده بلکه فروش سلاح نیز در برنامه قرار گرفته است؛موضوعی که بیش از پیش خشم نهادهای بشردوستانه را برانگیخته است.

«آنتوان مدلین» از مسئولان اتحادیه بین‌المللی حقوق بشر در این زمینه می گوید: گزارش‌های ما نشان می‌دهند که تسلیحات فرانسوی فروخته شده به قاهره، تا چه اندازه و چگونه توسط مقامات مصر برای سرکوب معترضان مورد استفاده قرار گرفته است.

نه تنها فرانسه بلکه دیگر کشورهای اروپایی نیز در حرف و عمل در مقوله حقوق بشر و عمل به شعار دموکراسی چندگانه رفتار می کنند. در واقع منافع تجاری و اقتصادی کشورهای غربی بر هر موضوعی ارجحیت دارد چنانکه سران کشورهای غربی، از جمله آمریکا و فرانسه در سال های اخیر همواره از تامین کنندگان سلاح برای رژیم هایی بودند که از ناقضان اصلی حقوق بشر محسوب می شوند.

برای نمونه در جنگ یمن، آمریکا و متحدانش میلیاردها دلار سلاح به کشورهای عضو ائتلاف سعودی از جمله خودعربستان و امارات فروخته اند. این درحالی است که بسیاری از سازمان ها و تشکل های بین المللی از جمله سازمان بین المللی «آکسفام» ، عفو بین الملل و بسیاری دیگر تاکنون بارها از آمریکا و متحدانش خواسته اند که فروش اسلحه به عربستان سعودی و طرف های در حال جنگ در یمن را متوقف کنند.

بنا بر گزارش های بین المللی منتشر شده از جمله گزارش«موسسه صلح فرانکفورت» در حالی که بر اساس معیارهای اتحادیه اروپا، دریافت کنندگان تسلیحات باید به حقوق بشر و قوانین بین‌ المللی احترام گذاشته و از صلح و ثبات محافظت کنند، کشورهایی اروپایی در فروش به کشورهای ناقض حقوق بشر از یکدیگر سبقت می گیرند.

اکنون رییس جمهوری فرانسه در حالی فرش قرمز برای السیسی پهن کرده است که بیش از 60 هزار زندانی عقیدتی- سیاسی در زندان های مصر هستند و بسیاری از گروه های حقوق بشری نسبت به عدم توجه دولت مصر به حقوق آنها هشدار داده اند. با این حال، به نظر می رسد مکرون اینبار حتی ژست ها و ادعا های دروغین دفاع از حقوق بشر را نیز پای قراردادهای فروش سلاح و منافع اقتصادی ناشی از آن قربانی کرده است. به گونه ای که وی بدون هیچ پرده پوشی اعلام کرد ، فرانسه فارغ از موضوع حقوق بشر در مصر ، به این کشور سلاح می فروشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 20 آذر 1399 - 13:54:22