اندیشکده آمریکایی مطرح کرد:

تبعات سخت تنش بیشتر با ایران برای آمریکا

یک شنبه 16 آذر 1399 - 12:57:17
تبعات سخت تنش بیشتر با ایران برای آمریکا

تهران- الکوثر: تارنمای اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: وخیم تر شدن تنش با ایران تبعات اقتصادی، سیاسی و امنیتی مهمی برای ایالات متحده خواهد داشت و واشنگتن را منزوی تر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این رسانه آمریکایی در مطلبی تحت عنوان «رویارویی ایران و آمریکا»  با ارائه سابقه ای از روابط ایران و آمریکا نوشت: از زمان خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای ایران، تنش ها در روابط دو کشور تشدید شده است.

این رسانه افزود: اگر ایالات متحده و ایران وارد درگیری نظامی شوند ایران می تواند تنگه هرمز  به عنوان گذرگاه ۳۰ درصد از نفت جهان را مسدود کند که این تصمیم بهای نفت در جهان را افزایش خواهد داد.

گذشته از این، ایالات متحده با خطر منزوی شدن در بین متحدانش مواجه خواهد بود: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در ژوئن ۲۰۱۹ از تعهد به همکاری با آمریکا برای حفظ آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز خودداری کرد.

اندیشکده آمریکایی مدعی شد: رویارویی ایران و آمریکا می تواند به تشدید جنگ نیابتی در کشورهایی مانند سوریه و یمن و یا افزایش حملات موشکی ایران با هدف هفتاد هزار نیروی آمریکایی در خاورمیانه منجر شود.

براساس گزارش این اندیشکده، تنش در روابط ایران و آمریکا در اواخر ماه ژوئن و به دنبال سرنگونگی پهپاد آمریکایی در تنگه هرمز به اوج خود رسید.

این اندیشکده آمریکایی خاطرنشان کرد چهل سال بعد از انقلاب سال ۵۷ روابط ایران و آمریکا همواره پرتنش بوده است.

شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: همزمان با پیشرفت برنامه هسته ای ایران و آموزش نیروهای نیابتی در سراسر خاورمیانه احتمال بروز درگیری بین دو کشور افزایش یافته است.

 شورای روابط خارجی آمریکا در بخشی از مطلب خود آورده است: از آنجایی که  برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) ابعاد دیگر این برنامه از جمله برنامه موشک بالستیکی این کشور را پوشش نمی دهد دولت ترامپ آن را توافقی ناقص قلمداد می کند و از این رو با خروج از این برنامه گفت که به دنبال توافق جامع تری است.

ادعای این رسانه درباره برنامه هسته ای ایران در حالی مطرح شده که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۲ سال پیش با خروج یکجانبه و غیر قانونی از برجام تمام تحریم‌هایی را که ذیل این توافق تعلیق شده بود بازگرداند.   

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا وعده داده است که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


یک شنبه 16 آذر 1399 - 12:30:37