دعای اردوغان برای فرانسه!

شنبه 15 آذر 1399 - 9:28:12
دعای اردوغان برای فرانسه!

تهران- الکوثر: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد شدید از امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه ابراز امیدواری کرد این کشور هرچه زودتر از «شر وی خلاص شود».

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، اردوغان که برای مراسم نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه حضور یافته بود، خطاب به خبرنگاران گفت: «مکرون برای فرانسه یک مشکل است. فرانسه با ماکرون دوره‌ای بسیار خطرناک را می‌گذراند. امیدوارم این کشور هرچه زودتر خودش را از دست مشکلی به نام ماکرون خلاص کند.»

اردوغان با اشاره به اظهارات الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان که به پاریس پیشنهاد داده بود تا شهر مارسی را به ارمنی‌هایی بدهد که در فرانسه زندگی می‌کنند، گفت: من هم همین پیشنهاد را می‌دهم. قضیه این قدر ساده است. اراضی برادران آذربایجانی‌مان از 28 سال پیش تا کنون تحت اشغال است. فرانسه نیز این واقعیت را می‌پذیرفت ولی حالا دنبال راه‌های دیگر است.

روابط فرانسه و ترکیه از زمان اوج‌گیری بحران قره‌باغ با تنش همراه بوده است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در اوایل ماه گذشته گفته بود از شورای اروپا خواهد خواست طرح لغو اتحادیه گمرکی میان ترکیه و اتحادیه اروپا را بررسی کند.

مجلس نمایندگان فرانسه نیز با 188 رای موافق در برابر 3 رای مخالف، قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن از دولت این کشور تقاضا شده بود تا منطقه ناگورنو قره باغ را به عنوان یک جمهوری مستقل به رسمیت بشناسد و از نیروهای آذربایجان بخواهد که از این منطقه «فورا» عقب‌نشینی کنند.

این قطعنامه که درباره تحرکات ترکیه در حمایت از شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در نزاع قره‌باغ هشدار داده است، پیشتر در روز پنجشنبه 26 نوامبر (6 آذر) به تصویب مجلس سنای فرانسه رسیده بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 15 آذر 1399 - 9:27:47