انتقاد سازمان ملل از تحریم های ضدانسانی آمریکا علیه ایران

پنج شنبه 13 آذر 1399 - 11:49:1
انتقاد سازمان ملل از تحریم های ضدانسانی آمریکا علیه ایران

تهران - الکوثر : آمریکا پس از خروج از برجام در مه 2018 در چارچوب کازرار فشار حداکثری، اعمال شدیدترین تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را مد نظر قرار داده و به رغم همه گیری کرونا در ایران بر تداوم این تحریم های غیر انسانی تاکید می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این مساله انتقاد شدید سازمان ملل را برانگیخته است. 

خانم «آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره پیامدهای منفی اقدامات زورمدارانه یکجانبه در بهره‌مندی از حقوق بشر، تاکید کرد که تحریم‌های یکجانبه در بحران کرونا، 20 درصد اعضای سازمان ملل را تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را نسبت به سایر دولت‌ها آسیب پذیرتر کرده است.

توجه خاص «آلنا دوهان»  به مساله تداوم تحریم های غیر انسانی آمریکا علیه ایران در دوره همه گیری ویروس کرونا بود. دوهان با اشاره به موارد مستند نقض حقوق بشر بر اثر اعمال تحریم‌های یکجانبه در دوران کرونا اظهار داشت: آمریکا، شرکت‌هایی را که در تلاش برای ارسال دستگاه‌های تنفسی به ایران بودند، وارد فهرست تحریم‌ها کرد.

انتقاد شدید این مقام ارشد سازمان ملل به رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران در چارچوب کارزار فشار حداکثری است که برای به تسلیم واداشتن تهران در برابر خواسته های غیر قانونی و نامشروع واشنگتن به اعمال گسترده ترین تحریم ها در طول تاریخ علیه ایران پرداخته است.

به رغم درخواست های متعدد دیگر کشورها و حتی شماری از نمایندگان کنگره آمریکا، دولت ترامپ  هم چنان در راستای اهداف خصمانه خود علیه ایران و با هدف تضعیف اقتصاد ایران، بر تداوم جنگ اقتصادی گسترده پافشاری می کند. از جمله اینکه  بعد از انتقادهای مقامات ایرانی و بین المللی از تاثیر منفی تحریم‌های ایالات متحده بر توانایی ایران برای مقابله با ویروس کرونا، بیش از 30 نفر ازاعضای کنگره آمریکا خواستار کاهش تحریم‌ها علیه تهران شدند.

با اینهمه دولت ترامپ هیچ اعتنایی به این درخواست ها ندارد. نکته مهم اینکه کازرار ضد ایرانی ترامپ هیچ دستاوردی نداشته و به همین دلیل منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند. 

به گفته  «سیمون تیسدال» کارشناس سیاسی: «اگرچه فشار تحریم‌ها بر کشور‌هایی مانند ایران و ونزوئلا سبب بروز دشواری‌های بزرگی برای آنان می‌شود، اما مطمئنا آمریکا به هدفش نخواهد رسید. در واقع اعمال و اجرای تحریم در میانه شیوع بیماری کرونا، خطرات استراتژیک، سیاسی و اخلاقی و البته بی نظمی را به دنبال خواهد داشت.»

دولت ترامپ که کمتر از دوماه از عمر آن باقی مانده،  نه فقط فشارهای تحریمی خود را علیه ایران با اعلام تحریم های متعدد و متوالی افزایش داده بلکه واشنگتن با اجرای تحریم های ثانویه تلاش می کند کشورها و شرکت های خارجی را وادار به تبعیت از تحریم های ضد ایرانی نماید. دولت ترامپ به رغم وضعیت فوق العاده کنونی با توجه به همه گیری ویروس کرونا و افزایش قابل توجه شمار قربانیان آن در ایران، هم چنان به اعمال انواع محدودیت ها  وتحریم ها علیه ایران ادامه می دهد.

در عین حال تحریم های اخیر آمریکا از جمله تحریم های بانک ها وموسسات مالی ایرانی که تامین اقلام اساسی و انسان دوستانه را برای ایران سخت تر از گذشته کرده مصداق جنایت علیه بشریت است. به گفته کشیش "داگ هاستر" فعال صلح آمریکایی:  تحریم‌های آمریکا کار مقابله با کرونا را برای دولت و هلال احمر ایران بسیار سخت و پیچیده کرده است.

تداوم تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران همزمان با شیوع ویروس کرونا و اعمال انواع محدودیت ها از جانب واشنگتن در زمینه دسترسی به اقلام و تجهیزات ضروری برای مبارزه با کرونا عملا موجب شده تا اکنون موضوع فشار حداکثری آمریکا به نظام درمانی ایران مطرح شود. درواقع در برهه کنونی دولت ترامپ عملا"تروریسم‌پزشکی" را در کنار"تروریسم‌اقتصادی" علیه ملت ایران اعمال می کند و با تداوم این روند مرتکب جنایت علیه بشریت شده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 13 آذر 1399 - 11:38:54