عادی سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی و آینده پیش رو

یک شنبه 4 آبان 1399 - 17:59:43
عادی سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی و آینده پیش رو

تهران - الکوثر : سرانجام سودان تسلیم فشارهای آمریکا شد و عادی سازی روابط با اسرائیل را پذیرفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن اعلام خبر عادی سازی روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تصمیم خود برای حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم را به اطلاع کنگره آمریکا رسانده است.

آمریکا درسال ۱۹۹۳ در پی حمله به مرکز تجارت جهانی نیویورک ، سودان را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد.اگرچه عمرالبشیر در سال های پایانی حکومت خود  با تغییر سیاست هایش و پیروی از سیاست های امریکا و متحدانش در منطقه ،تلاش کرد که نام سودان را از لیست حامیان تروریستم آمریکا خارج کند اما موفق نشد.

با تحولات سیاسی سال 2019  خارج کردن نام سودان از لیست آمریکا اولویت کاری دولت موقت این کشور قرار گرفت. طی ماه های گذشته مقامات سودان مذاکرات مختلفی را با مقامات آمریکا انجام دادند اما آمریکا تلاش داشت تا حداکثر بهره را از این کشور و موقعیت ضعیف ان در راستای اهداف خود در منطقه ببرد، از این رو عادی سازی روابط با اسرائیل  طی ماه های گذشته و با نزدیکی به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مورد توجه قرار گرفت.

طی دو ماه گذشته امارات متحده عربی و بحرین با میانجگیری واشنگتن با اسرائیل در مورد عادی‌سازی روابط به توافق رسیدند؛ سودان کشور سومی بود که مورد توجه مقامات واشنگتن  در این پروژه قرار گرفت. مشکلات عمیق اقتصادی؛کمبود مواد غذایی، بیکاری و فقر، ادامه اختلافات داخلی و جنگ در برخی مناطق این کشور همچنین بروز بیماری کوئید 19 و کمبود امکانات دارویی و پزشکی سودان را بیش از بیش بحران زده کرده است.این شرایط بهانه خوبی برای واشنگتن ومقامات تل اویو فراهم کرد که مذاکرات را با مقامات سودان پی بگیرند. دراین راستا خروج این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم همچنین کمک های مالی و اقتصادی واشنگتن موضوع جذابی برای مقامات سودان بود زیرا آنها خواستار خرید گندم، دریافت وام بلا عوض همچنین حمایت های واشنگتن بودند؛ اکنون تحت فشارهای آمریکا ومتحدانش، سودان در ازای خارج شدن نامش از فهرست حامیان تروریسم همچنین وعده برخورداری از کمک های امریکا تسلیم خواست آمریکا شده و عادی سازی روابط را پذیرفته است .

عبدالباری عطوان کارشناس سیاسی در این مورد گفت: سودان درحوزه مقاومت با اشغالگری اسرائیل و حمایت از مسائل مرتبط به امت اسلام، دارای تاریخ و میراث تاریخی بزرگی است، هدف این است که این تاریخ و میراث از میان برداشته شود، انقلاب و جنبش های شرافتمندانه سودان برای رسیدن به آزادی، حقوق بشر و شکوفایی اقتصادی، ویران شود؛ به نظر می رسد تلاش ها برای سرقت انقلاب مردم و هزینه کردن انقلاب در اهداف مختلف آغاز شده است.

 اگرچه این موضوع با استقبال امریکا،اسرائیل و متحدان آنان روبه رو شده است اما برای سودانی ها خبر خوبی نیست . بسیاری از احزاب سودان علیه چنین تصمیمی موضع گرفته اند، از جمله دو حزب "المؤتمر" و "البعث" سودان که از احزاب اصلی و مهم این کشور محسوب می شوند در بیانیه هایی جداگانه مخالفت خود را با تصمیم رژیم حاکم بر این کشور برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام و تصریح کردند به دنبال تشکیل  یک جبهه ملی علیه عادی سازی با رژیم صهیونیستی هستند.

«صادق المهدی» رئیس حزب امت سودان ضمن هشدار به حاکمان نظامی و دولت انتقالی این کشور درباره عواقب عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی،  تهدید کرد در صورت عادی سازی روابط دولت انتقالی این کشور با رژیم صهیونیستی، حزب امت سودان تایید خود از نهادهای دوره انتقالی را ملغی خواهد کرد.

روزهای اینده روزهای بحرانی برای سودان خواهد بود به نظر می رسد نه تنها احزاب بلکه افکار عمومی سودان نیز چنین معامله ای را نخواهند پذیرفت. از سوی دیگر این موضوع به نفع آمریکا نیز نخواهد بود بسیاری ازکارشناساسان داخلی آمریکا نیز چنین فشاری از سوی امریکا را رد کرده و نادرست دانسته اند.

به نظر می رسد این اقدام دولت سودان، روزهای پرالتهابی را برای این کشور رقم زند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 4 آبان 1399 - 15:10:5