هشدار چین به آمریکا درباره فروش تجهیزات پیشرفته نظامی به تایوان

پنج شنبه 24 مهر 1399 - 7:58:59
هشدار چین به آمریکا درباره فروش تجهیزات پیشرفته نظامی به تایوان

تهران - الکوثر : سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری به آمریکا درباره قصد این کشور برای فروش سلاح به تایوان هشدار داد. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت امریکا اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا را به طور جدی نقض کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سخنگوی وزارت خارجه چین تاکیرد کرد : با فروش اسلحه به تایوان، آمریکا در امور داخلی چین دخالت جدی کرده و به حاکمیت و منافع امنیتی چین آسیب جدی وارد کرده است.  

هشدار مقامات چینی به امریکایی ها در شرایطی است که آمریکا در چهار دهه گذشته بزرگترین فروشنده سلاح به تایوان بوده است و اکنون نیز در حال برنامه ریزی برای فروش جنگنده و قطعات هواپیماها و تسلیحات پیشرفته دیگر به این جزیره است.به همین دلیل این اقدام واشنگتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث خشم چین شده است.

آنچه مسلم است اینکه ، از زمان روی کار آمدن ترامپ  در کاخ سفید ، تقابل آمریکا و چین به طور بی‌سابقه‌ای افزایش است و طی ماههای اخیر تنش میان واشنگتن و پکن به دلیل مداخله  آمریکا در مسائل داخلی و حوزه پیرامونی چین تشدید یافته است. به بیان دیگر دولت آمریکا که وارد جنگ تجاری با چین شده است، از یک سو جدایی‌طلبان هنگ‌کنگی و تایوانی را تحت حمایت قرار داده و از سوی دیگر پکن را در شیوع ویروس کرونا در جهان مقصر می‌داند.

به موازات تحرکات مداخله گرایانه امریکا در مسائل داخلی چین ،پکن  اخیرا رزمایش نظامی را در نزدیکی تنگه تایوان با هدف دفاع از حاکمیت خود آغاز کرد .در واقع این رزمایش چین در واکنش به عبور غیرقانونی یک ناو آمریکایی از تنگه تایوان و با هدف برقراری صلح و ثبات و جلوگیری از مداخله خارجی در این منطقه انجام شده است.  تشدید رویارویی چین و امریکا باعث شده  تا هنری کیسینجر وزیر خارجه سابق امریکا از اغاز جنگ سرد  جدید میان دو کشور اظهار نگرانی نماید .

به هر حال آنچه مبرهن است  اینکه ،آمریکایی‌ها از زمان روی کار آمدن دولت جدید این کشور تقابل و تنش با چین را به طور افزایش داده است. واشنگتن در حال حاضر در حوزه های مختلف از اقتصادی گرفته تا امنیتی  فشارهای خود را به پکن تشدید کرده است. فروش سلاح از سوی آمریکا به تایوان اخرین اقدامی است که امریکایی ها با انجام ان به دنبال تشدید فشارها بر چین هستند. از منظر مقامات چینی،فروش سلاح به تایوان نقض حاکمیت ملی چین محسوب می‌شود.  

چرا که دولت چین طبق اصل چین واحد، تایوان را بخشی از سرزمین واحد چین  و مواضع آمریکایی‌ها در قبال روابط با تایوان و فروش تسلیحات را مغایر با این اصل می‌داند . قدر مسلم تا زمانی که چین و آمریکا موفق به حل مساله تایوان نشوند و واشنگتن کماکان بزرگترین فروشنده تسلیحات به این جزیره باشد پر واضح است که اختلافات دیرینه دوکشور همچنان ادامه خواهد یافت  و تنش ها در روابط آنها همواره روند پرفراز و نشیبی را سپری خواهد کرد.

البته روشن است ، از منظر چینی ها  تایوان یکی از خطوط قرمز پکن محسوب می شود و ادامه دخالت امریکا در مسائل داخلی چین میتواند با واکنش تند مقامات پکن روبرو شود .در مجموع  آنچه مسلم است اینکه چین با آهنگ ملایمی  خیز خود را بر فتح سنگرهای قدرت در جهان آغاز کرده است و این برای امریکا که مدعی قدرت اول جهان است زنگ خطر  محسوب می شود .با این مفروض می توان چنین نتیجه گرفت که همه تلاش های امریکا در سال های اخیر درشرق آسیا ، در واقع  رویکرد انفعالی است که واشنگتن برای مهار چین انجام می دهد. 


 


پنج شنبه 24 مهر 1399 - 6:24:52