پمپئو استقلال عمل وزارت خارجه آمریکا را از بین برده است

سه شنبه 22 مهر 1399 - 13:51:11
پمپئو استقلال عمل وزارت خارجه آمریکا را از بین برده است

تهران- الکوثر: فارن پالسی نوشت، مایک پمپئو با اقدامات بی سابقه در مخلوط کردن اولویت‌های کارزار انتخاباتی ترامپ با وظایف رسمی وزارت خارجه آمریکا، استقلال عمل این وزارتخانه را از بین برده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی به قلم رابی گرامر با عنوان "ماموریت بعدی پمپئو: انتشار ایمیل‌های قدیمی هیلاری کلینتون" نوشت: به گفته چهار تن از مقامات آمریکایی، تلاش‌های مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا برای انتشار بخش جدید ایمیل‌های هیلاری کلینتون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، واکنش منفی دموکرات‌ها را در کنگره برانگیخت و برخی از مقامات در وزارت خارجه را ناراحت و عصبانی کرد. 

این اقدام پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از پمپئو، یکی از وفادارترین افراد خود، به علت منتشر نکردن  ایمیل‌های کلینتون در دوران تصدی سمت وزیر خارجه از سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ انتقاد کرد.

پمپئو نیز به سرعت واکنش نشان داد و روز جمعه به فاکس نیوز گفت که وزارت خارجه این ایمیل‌ها را در اختیار دارد و برای انتشار آن‌ها "هرچه سریعتر" و انتشار احتمالی آن‌ها قبل از انتخابات تلاش می‌کند.
اما اظهارات پمپئو خیلی بیش از آنکه در بردارنده پاسخ باشد، سئوالات زیادی را به دنبال داشت - از جمله اینکه چه نامه‌های الکترونیکی منتشر می‌شود، چه زمانی و چرا با گذشت تقریباً هشت سال پس از برکناری کلینتون از سمت وزارت خارجه، چنین ضرورت اضطراری و ناگهانی برای انتشار آن‌ها وجود دارد؟

در داخل وزارت امور خارجه، برخی از مقامات حتی این سوال را مطرح کرده اند که آیا پیروی از دستور پمپئو در این باره می‌تواند نقض قانون "هچ "Hatch باشد، یک قانون فدرال که دامنه فعالیت‌های سیاسی کارمندان دولت را در طول وظایف رسمی خود محدود می‌کند.
یک قانونگذار دموکرات صریحاً به مقامات هشدار داد که چنین اقدامی غیرقانونی است.
تام مالینوفسکی نماینده دموکرات از نیوجرسی و دیپلمات ارشد سابق وزارت امور خارجه در دولت اوباما در این باره توئیت کرد: به موجب قانون، هر کارمند وزارت امور خارجه که کمک کند تا بر نتیجه انتخابات تأثیر بگذارد، قانون را نقض کرده است.

مقامات وزارت امور خارجه آمریکا می‌گویند کادر دیپلماتیک این کشور از اینکه پایشان به اینگونه منازعات سیاسی در دوران ریاست جمهوری ترامپ کشیده می‌شود دیگر خسته و بیزار شده اند.
به گفته آن‌ها پمپئو با اتخاذ اقدامات بی سابقه در مخلوط کردن اولویت‌های دنباله دار کارزار انتخاباتی ترامپ با وظایف رسمی وزارت خارجه، سنت دیرینه این وزارتخانه را مبنی بر دوری گزیدن مقامات از امور مربوط به سیاست داخلی زیر پا گذارده است. در سال جاری نیز وزارت امور خارجه آمریکا در جریان استیضاح ترامپ، بار‌ها به علت درگیری پمپئو با کنگره، خود را در کانون مباحثات داخلی در این باره گرفتار دید.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: این خیلی بد است اگر (پمپئو) فقط برای دلجویی از رئیس خود چیز‌هایی را بگوید.  اگر او واقعاً در جهت انجام عملی واقعی در امور داخلی تلاش می‌کند و فشار می‌آورد، این دیگر خیلی بدتر است. چنین اقدامی به منزله "از دست دادن کامل هرگونه ایده غیرحزبی در سیاست خارجی" و انقیاد و سرسپردگی کامل دستگاه دولتی برای پیشبرد اهداف انتخاباتی ترامپ خواهد بود.
یک مقام دیگر با اشاره به خودداری پمپئو در سایر موارد از تحویل اسناد به کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان که در کنترل دموکرات‌ها قرار دارد، از اقدام پمپئو در انتشار این ایمیل‌ها به عنوان اقدامی کاملا "ریاکارانه و با انگیزه‌های کاملاً سیاسی" نام برد و آن را محکوم کرد.

وی افزود: همه ما آن را فقط به عنوان یک شوخی می‌بینیم، این اقدام چگونه موجب پیشبرد سیاست خارجی خواهد شد؟ مردم آمریکا دقیقاً چه چیزی باید درباره ایمیل‌های چهار سال پیش که هنوز منتشر نشده است بدانند؟
وزارت امور خارجه به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداده است.
دیگر کارشناسان حقوقی نیز اعلام کردند این اقدام می‌تواند زمینه را برای دولت آینده بایدن فراهم کند تا تحقیقاتی را در زمینه نحوه مدیریت پمپئو بر وزارت امور خارجه و سایر مقامات سابق ترامپ آغاز کند.
مارگرت تایلور عضو اندیشکده بروکینگز و سردبیر ارشد وبلاگ امنیت ملی Lawfare در این باره می‌گوید: در مورد تمام ارتباطات و مکاتبات بین مقامات دولت ترامپ که در سرور‌های وزارت امور خارجه موجود است، چطور؟ آیا می‌توان چنین کاری انجام داد؟ به نظر می‌رسد این باید موضوعی باشد که مایک پمپئو هنگام بیان این اظهارات لازم است درباره آن فکر کند.
تحقیقات سه ساله وزارت امور خارجه در مورد سرور ایمیل‌های هیلاری کلینتون که سال گذشته منتشر شد نشان داد ۳۸ نفر در میان ۳۳ هزار نامه الکترونیکی فردی ارسال شده از سرور خصوصی کلینتون در زمان تصدی وی بر سمت وزارت خارجه، مرتکب ۹۱ مورد نقض امنیتی شده اند. با این حال، در جریان تحقیقات چنین نتیجه گیری شد که سوء استفاده گسترده‌ای از سرور برای مدیریت نادرست اطلاعات طبقه بندی شده وجود نداشته است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 22 مهر 1399 - 13:50:49