ظریف: آمریکا اتاق مذاکره را منفجر کرد!

یک شنبه 6 مهر 1399 - 18:55:11
ظریف: آمریکا اتاق مذاکره را منفجر کرد!

تهران- الکوثر: وزیر امور خارجه کشورمان گفت آمریکا نه تنها از برجام خارج شد بلکه اتاق مذاکره را هم منفجر کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز یکشنبه در مصاحبه با کانال تلویزیونی روسی راشاتودی Russia Today درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بر رویکرد این کشور درباره ایران و این که آیا با انتخاب هر یک از کاندیدا ها تاتیری بر روابط با ایران خواهد گذاشت،  گفت: مشخصا میان رئیس جمهورهای متعدد و دیدگاه های متعدد تفاوت هایی وجود خواهد داشت.  تردید دارم که هر کسی چنین دیدگاه افراطی ای مانند رئیس جمهور ترامپ داشته باشد اما سرانجام ما باید به سیاست کاخ سفید و نه کسی که در آن است توجه داشته باشیم.

 فکر می کنم سوالی که باید پیش از این سوال که سیاست آن ها در باره ایران چه خواهد  بود پرسیده شود،  این است که آیا مرحله گذار صلح آمیزی با وجود پیروزی بایدن در انتخابات در آمریکا وجود خواهد داشت یا نه. طبق چیزی که رئیس جمهور ترامپ گفته است،  شاهد سناریوهایی پیچیده پیش رویمان خواهیم بود. 

ظریف همچنین در پی اشاره خبرنگار راشا تودی به تمایل بایدن برای بازگشت به برجام و این که آیا ایران خواهان دوام این توافق است،  توضیح داد که ایران می‌خواهد که این توافق پابرجا بماند و تنها خواستار منافع تعهد شده در قبال ایران در این توافق است که پیش از این بر سر آن مذاکره شده است و دیگر قابل مذاکره نیست. 

او همچنین با اشاره به تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه برآورده کردن منافع ایران از این توافق و کاهش تاثیر تحریم های آمریکا پس از خروجش از این توافق در سال ۲۰۱۸ شرح داد که ایران در پی این وضع طبق مکانیسم های محفوظ در برجام برخی تعهدات داوطلبانه اش در برجام را کاهش داد،  اما طبق گفته او اقدامات اخیر شورای امنیت ثابت کرده است که برجام هنوز زنده است. 

ظریف با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته ای گفت: آمریکا نه تنها اتاق مذاکره را ترک کرد،  بلکه آن را منفجر کرد.  اکنون باید یک جایگاه برای خودش پیدا کند.  این کار خود به خود انجام نمی‌شود.  من پیش شرطی نمی گذارم.  منظورم این است که شما نمی خواهید در وضعیتی در عرصه بین المللی به سر ببرید که به خواست خود از توافقی خارج شود و به خواست خود به آن بازگردد.  این کارآمد نخواهد بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


یک شنبه 6 مهر 1399 - 18:47:54

دسته بندی :