افشای اسناد همکاری خانواده رژیم پهلوی با صدام در جنگ هشت ساله علیه ایران

سه شنبه 1 مهر 1399 - 19:0:4
افشای اسناد همکاری خانواده رژیم پهلوی با صدام در جنگ هشت ساله علیه ایران

تهران - الکوثر : شبکه عراقی "الاتجاه" در خبری اختصاصی اعلام کرد، طبق برخی اسناد دستگاه اطلاعاتی رژیم صدام، خانواده رژیم پهلوی به رژیم بعث صدام در جنگ تحمیلی هشت ساله علیه جمهوری اسلامی ایران کمک کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی "الاتجاه" عراق نوشت: اسناد دستگاه اطلاعات عراق در رژیم سابق از همکاری "محمد رضا پهلوی" و دستیاران او در کمک به "رژیم بعث" برای آغاز جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد.

طبق این اسناد، خانواده "محمد رضا پهلوی" پس از فرار از ایران، با کمک برخی نزدیکان "تیمور بختیار" رئیس اسبق "ساواک"(سازمان اطلاعات و امنیت کشور) و "شاپور بختیار" نخست وزیر رژیم پهلوی به صدام کمک کردند تا در جنگ به برخی اهداف خود برسد.

این اسناد نشان می دهد برخی تجهیزات نظامی همچون جنگنده های آمریکایی و فرانسوی که ایران در زمان محمدرضا پهلوی خریده بود، با موافقت "فرح پهلوی" همسر شاه به رژیم بعث عراق تحویل داده شد تا از آن برای هدف قرار دادن شهرهای ایران استفاده کند. 

"تیمور بختیار"، نخستین رئیس ساواک در رژیم پهلوی پس از اختلاف با شاه ایران به عراق رفته بود. 

طبق گزارش های امنیتی عراق، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برخی نزدیکان تیمور بختیار واسطه خانواده پهلوی برای کمک به صدام در جنگ با ایران بودند.

ارتش متجاوز رژیم صدام (دیکتاتور معدوم عراق) 31 شهریورماه سال 1359 (سپتامبر 1980) با این تصور که در مدت یک هفته تهران را فتح خواهد کرد، تهاجم گسترده‌ای را با به کارگیری انواع جنگ افزارها به ایران آغاز کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 1 مهر 1399 - 18:57:0