بیانیه مشترک تهران؛ حُسن‌نیت ایران و انتظارها از آژانس

پنج شنبه 6 شهریور 1399 - 11:47:32
بیانیه مشترک تهران؛ حُسن‌نیت ایران و انتظارها از آژانس

تهران - الکوثر : ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دو روز رایزنی فشرده مدیرکل این نهاد تخصصی در تهران درباره حل و فصلِ توأم با حُسن‌نیت موضوعات مشخص شده توسط آژانس به توافق رسیدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، چهارشنبه‌شب در بیانیه مشترک ایران و آژانس آمده است، ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده تا  فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه‌شب وارد تهران شد و به مدت دو روز با مسئولان ایران رایزنی فشرده درباره همکاری دو طرف و حل برخی اختلاف‌ها درچارچوب تعهدهای پادمانی انجام داد.

ایران همواره درچارچوب تعهدهای پادمانی خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری خوبی داشته است و این همکاری‌ها پس از امضای برجام به اوج خود رسید.

تقریبا 20 درصد از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جهان، درچارچوب راست‌آزمایی از توافق هسته‌ای سال 2015 در ایران انجام شده است. به عبارتی بازرسان آژانس هر سال بیش از ۳۳ دسترسی تکمیلی از ایران انجام داده‌اند و به طور متوسط هر روز 6 بازرس در ایران وجود دارد.

فراهم کردن این سطح دسترسی برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان‌دهنده تعامل سازنده ایران با این نهاد بین‌المللی است و گزارش‌های فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چهار سال گذشته نیز نماد همکاری سازنده ایران با آژانس و تعهد و پایبندی تهران به برجام است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها نهاد مسئولی است که راست‌آزمایی‌های خود را از فعالیت‌های هسته‌ای ایران انجام می‌دهد و در این میان، استقلال عمل و دوری از رویکرد سیاسی، آژانس را در پیشبرد اهداف تخصصی خود موفق خواهد کرد.    

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان نهاد تخصصی و فنی باید بر اساس اطلاعاتی که خود به دست می‌آورد، درخواست‌هایی را بیان کند، نه اینکه اطلاعاتی که بر اساس جاسوسی استخراج شده باشد، مبنای کار آژانس قرار گیرد.  

استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای بودن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد توجه دولت‌ها و افکار عمومی است و جایگاه حرفه‌ای آژانس نباید تحت تاثیر اطلاعات طرف‌های سوم متزلزل شود.

توافق جدید ایران با آژانس برای بازدید از دو سایت مورد نظر این نهاد بین‌المللی نشان از همکاری سازنده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد که نقش مهمی برای این نهاد تخصصی و فنی قائل است.   

این رویکرد سازنده و داوطلبانه ایران، انتظارها را هم از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشتر می‌کند تا صرفا مستقل و بی‌طرف و بدون دخالت خارجی کار تخصصی خود را انجام دهد تا جایگاه آن نزد افکار عمومی زیرسوال نرود.  

در چنین شرایطی، سفر گروسی به تهران فرصتی است که وی به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند با رویکردی حرفه‌ای و واقع‌بینانه و فارغ از ادعاها و فشارهای سیاسی ادامه همکاری‌های مفید ایران و آژانس را تسهیل کند تا با روشن ساختن واقعیت‌ها از بی‌اعتبار شدن آژانس جلوگیری کند.

همانطور که خود گِروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد، نباید اجازه داد عوامل و صداهای خارجی تاثیری بر همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران داشته باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 6 شهریور 1399 - 11:36:24