نقش اتحادیه عرب چیست و گردانندگان آن چه کسانی هستند؟

دو شنبه 3 شهریور 1399 - 14:18:25
 نقش اتحادیه عرب چیست و گردانندگان آن چه کسانی هستند؟

تهران- الکوثر: امارات و عربستان به عنوان اسپانسرهای اصلی اتحادیه عرب، هر دو مخالف هرگونه تصمیمی خارج از مواضعشان هستند؛ برای مثال می توان به طرح ضد فلسطینی "معامله قرن" اشاره کرد که با استقبال مصر، امارات و عربستان مواجه شد و در حقیقت می توان گفت اتحادیه عرب چیزی جز صدای این کشورها و تریبونی برای اعلام مواضعشان نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  شبکه خبری المیادین با بیان اینکه اتحادیه عرب یکی از قدیمی‌ترین نهادهای بین‌المللی اما ناکام‌ترین آنها در طول تاریخ به شمار می‌رود و دیگر در لیست‌های این اتحادیه اسرائیل دشمن اصلی عرب‌ها نیست، نوشت: این اتحادیه طبق تمایلات سیاسی در جهان پیش می‌رود و فضای سیاسی کنونی حاکم بر آن عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل است.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب یکشنبه اعلام کرد که این اتحادیه نهم ماه آتی میلادی نشست عادی را به ریاست فلسطین برگزار می‌کند. این درحالی است که تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده برای بررسی توافق امارات و اسرائیل شده بود نه نشست عادی.

در مقابل جبهه دموکراتیک آزادسازی فلسطین در بیانیه‌ای از کشورهای عرب خواست که با فشارهای دولت آمریکا برای سوق دادن این کشورها به انجام اقدامی مشابه اقدام امارات در راستای عادی سازی روابط با اسرائیل مخالفت کنند.

این جبهه در بیانیه خود آورده است که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور و مهندس اصلی طرح معامله قرن سفری را در خاورمیانه آغاز کرده‌اند.

هدف از این سفر ترویج عادی سازی روابط با اسرائیل و تحریک کشورهای عربی برای انحراف از مسیر سیاسی است که توسط اجلاس‌های سران عرب و مسلمان، از جمله ابتکار عمل صلح عربی و نشست قدس در عربستان سعودی ترسیم شده است که در آن تصمیم به قطع روابط با کشورهایی گرفته شد که قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسند.

واصل ابو یوسف، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) نیز در واکنش به این موضع اتحادیه عرب گفت توافق امارات و اسرائیل نیازمند برگزاری نشستی فوق العاده بود نه اینکه به نشستی عادی موکول شود.

ماجد الفتیانی، دبیر شورای انقلابی جنبش فتح فلسطین هم با انتقاد از موضع اتحادیه عرب در قبال توافق امارات با رژیم صهیونیستی،  گفت، مشخص است که تلاش‌هایی پشت پرده برای عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها از سوی اعراب انجام می‌گیرد.


دو شنبه 3 شهریور 1399 - 14:18:20