بیانیه تروئیکای اروپایی : آمریکا حق فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران را ندارد

یک شنبه 2 شهریور 1399 - 17:34:53
بیانیه تروئیکای اروپایی : آمریکا حق فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران را ندارد

تهران- الکوثر: وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی تاکید کردند آمریکا از برجام خارج شده و حق فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران را ندارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  وزرای امور خارجه کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه موسوم به تروئیکای اروپایی در بیانیه خود در واکنش به درخواست غیرقانونی آمریکا از شورای امنیت برای احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است، تصریح کردند: «فرانسه، آلمان و بریتانیا (E3) خاطرنشان می‌کنند که آمریکا پس از خروجش از برجام در روز 8 مه 2018 [18 اردیبهشت 1397] مشارکت خود در برجام را متوقف کرده است. موضع ما درباره اخطاریه‌ای که آمریکا در ارتباط با اجرای مؤثر قطعنامه 2231 صادر کرده است، به‌طور شفاف به ریاست و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام شده است. ما نمی‌توانیم از این اقدام که در تضاد با تلاش‌های کنونی ما برای حمایت از برجام است، حمایت کنیم.»

 

وزرای امور خارجه تروئیکای اروپایی همچنین از ایران نیز خواسته‌اند که همه اقداماتی که برخلاف تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام انجام داده است را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد؛ این در حالی است که کوتاهی‌ مکرر کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات خود در قبال ایران باعث شد که ایران در نهایت تصمیم به کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای خود بگیرد.

توافق هسته‌ای موسوم به برجام که در سال 2015  بین ایران و کشورهای موسوم به 1+5 (شامل 5 عضو دائم شورای امنیت+آلمان) منعقد شد، از اواسط سال 2018 به دلیل اقدامات یکجانبه آمریکا و بدعهدی طرف‌های اروپایی در وضعیت بدی قرار گرفته است.


یک شنبه 2 شهریور 1399 - 8:26:1