نیویورک تایمز:

مکانیسم ماشه؛ نمود بارز بن بست دیپلماتیک واشنگتن

شنبه 1 شهریور 1399 - 18:1:54
مکانیسم ماشه؛ نمود بارز بن بست دیپلماتیک واشنگتن

تهران- الکوثر: نیویورک تایمز در گزارشی تلاش دولت ترامپ برای احیای تحریم‌های بین المللی علیه ایران را بن بستی دیپلماتیک و نمونه آشکار انزوای واشنگتن در سطح جهانی دانست که به شیوه‌ای بالقوه تضعیف اقتدار آمریکا را رقم زده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارشی که در این روزنامه آمریکایی درج شده آمده است: بن بست دیپلماتیک برای احیای تحریم‌های بین المللی علیه ایران احتمالا آشکارترین نمونه انزوای ایالات متحده از نظم جهانی است؛ کشوری که به ویژه در زمان دولت ترامپ تلاش کرده تهران را به انزوا بکشاند.  

به عبارتی باید گفت هراقدام دولت ترامپ برای تخریب توافق هسته‌ای با ایران از سوی اروپا به عنوان قوی‌ترین متحدان آمریکا با مخالفت روبرو شده است و این مخالفت روز پنجشنبه به تضاد آشکار اروپا با مواضع واشنگتن تبدیل شد.  

«مایک پمپئو» که پیش از این با سفر به نیویورک شخصا از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند با ناامیدی‌ روبرو شد و تنها کشوری که در این مسیر وی را یاری کرد جمهوری دومینیکن بود.  

پمپئو با صدایی که هیچ کس آن را باور ندارد ایران را به ایجاد تروریسم، بی‌ثبات کردن خاورمیانه و تلاش برای مخفی کردن برنامه‌های هسته‌ای و تسلیحاتی خود از بازرسان بین المللی متهم کرد. مخاطب برخی از انتقادات تند وی دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان بودند به ویژه هنگامی که وی آن‌ها را طرفدار آیت الله‌ها خطاب کرد.  

پمپئو در این سخنرانی افزود: این مساله از سر عصبانیت یا ناامیدی نیست، ما قوانین شورای امنیت را دنبال خواهیم کرد و همین امر منجر به بازگرداندن تحریم‌ها می‌شود.  

فارغ از اینکه نقض تعهدات برجامی ایران در واکنش به اقدامات دونالد ترامپ برای خروج از این توافق بین المللی بوده و یا اساسا اصرار آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه بر مبنای ادعاهای این کشور است که هنوز خود را عضوی از برجام می‌داند، باید تاکید کرد مساله بزرگتر این است که تیم ترامپ ممکن است موفق شود دوباره مجازات‌هایی را اعمال کند؛ مجازات‌هایی که هیچ کدام از متحدان آمریکا حاضر به اجرای آن نیستند و این نه تنها می‌تواند اقتدار آمریکا را در سراسر جهان تضعیف کند، بلکه می‌تواند به دشمنان واشنگتن نشان دهد که چگونه می‌توانند بر سر اختلافات جهانی در آینده به سازمان ملل بی‌اعتنایی کنند.  

دیپلمات‌های اروپایی در واکنش به درخواست آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه در بیانیه‌ای نوشتند: از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، این کشور دیگر حق ندارد طبق مفاد آن عمل کند. بنابراین ما نمی‌توانیم از این اقدام حمایت کنیم.  

«جان آلترمن» کارشناس امنیت و ژئواستراتژی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی واشنگتن گفت: ترامپ و پمپئو هر چه در توان داشتند انجام دادند تا متحدان ما را در برابرمان قرار دهند. برای من غیرقابل تصور است که چرا اینها باید به صورت عمدی جنگی مانند این را در سازمان ملل ببازند.  

«وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد هسته‌ای آمریکا در دولت اوباما بر این باور است که ایالات متحده نمی‌تواند در خصوص بازگرداندن تحریم‌های بین المللی علیه ایران برنده باشد و بعید است بتواند دیپلمات‌های اروپایی را متقاعد به همراهی کند.  

شرمن که در نشستی در اندیشکده شورای آتلانتیک شرکت کرده بود، افزود: آن‌ها [تیم ترامپ] به هر حال تلاش خواهند کرد. اما ایالات متحده با اینکار اقتدار خود را تضعیف می‌کند، به ویژه اگر در متقاعد کردن قدرت‌های جهانی از جمله متحدان خود برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی علیه تهران شکست بخورد و این مساله از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.  

نویسنده این گزارش در پایان از دیگر دستاوردهای اختلاف پیش آمده میان آمریکا و متحدان اروپایی را اتحاد میان ایران و اروپا می‌داند؛ اتحادی که تهران توانسته با استفاده از آن کارزار فشار حداکثری آمریکا را به خود او برگرداند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 1 شهریور 1399 - 17:57:35