الاخبار: تبرئه حزب‌الله در دادگاه ترور رفیق حریری ۱۴ مارسی‌ها را ناامید کرد

چهار شنبه 29 مرداد 1399 - 16:56:54
الاخبار: تبرئه حزب‌الله در دادگاه ترور رفیق حریری ۱۴ مارسی‌ها را ناامید کرد

تهران- الکوثر: پس از تبرئه حزب‌الله در دادگاه ترور رفیق حریری٬ مقامات جریان ۱۴ مارس با ناامیدی در صدد فرافکنی دوباره ضد این حزب هستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  روزنامه الاخبار لبنان پس از اتمام دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری در گزارشی نوشت که حکم نهایی دادگاه بین‌المللی در خصوص ترور «رفیق حریری» نخست وزیر فقید لبنان٬ جریان 14 مارس را کاملاً ناامید کرد؛ چرا که اعضای این جریان گمان می‌کردند تاریخ صدور این حکم، فرصتی برای آنها جهت برگشتن به کانون سیاسی لبنان خواهد بود. در حالی‌که موضع «سعد حریری» نخست وزیر سابق لبنان آرام و متعادل بود؛ مناقصه‌ها برای متهم کردن حزب‌الله که دادگاه هم نتوانست آن را محکوم کند آغاز شد.

پیش بینی می‌شد که جریان 14 مارس، منتظر حکمی بودند تا نفرت آن‌ها را فروکش و راه را برای درگیری ها و فتنه‌های داخلی جدید هموار کند. بنابراین زمانی که شرایط را برای اجرای اهداف شومشان مناسب ندیدند، عامدانه عبارات را تغییر دادند و همانطور که می‌خواستند تفسیر کردند و کاملاً مشخص است که جریان 14 مارس از نتایج این دادگاه به دنبال منافع شخصی و سیاسی خود بودند.

«مصطفی علوش» عضو جریان المستقبل به ریاست سعد حریری با ناامیدی در باره حکم نهایی گفت که امکان ندارد که حکم نهایی دادگاه بین‌المللی در خصوص ترور رفیق حریری، تنها به 4 نفر از افراد حزب‌الله منحصر باشد.

« سمیر الجسر» نماینده فراکسیون المستقبل گفت که برخی از مردم از این حکم ناامید شدند و برخی نیز از آن استقبال کردند.

«می شدیاق» وزیر مشاور سابق لبنان در امور توسعه اداری (در کابینه سعد حریری) نیز از حکم دادگاه بین‌المللی ابراز نگرانی کرد و افزود که این حکم ناامیدم کرد.

اگرچه اتهامات ضد حزب الله در دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان رد شد؛ اما «احمد فتفت» وزیر جریان المستقبل (وابسته به عربستان) به دلیل ناامیدی از دستیابی به منافع شخصی و سیاسی خود در لبنان ادعا کرد حکم نهایی دادگاه سلیم عیاش را که متعلق به حزب‌الله است را محکوم کرده و این حکم عملا محکومیت حزب‌الله است؛چرا که سلیم عیاش نیز یکی از اعضای آن حزب است.

در همین راستا « پطرس حرب» وزیر کابینه سعد حریری از عملکرد دادگاه انتقاد کرد و با ناامیدی گفت که دادگاه از صلاحیتش خارج شده؛ چرا که بی‌گناهی افراد گناهکار را اعلام می‌کند. وی معتقد است که فرد متهم به ترور رفیق حریری به تنهایی نمی‌تواند عملیات بمب‌گذاری را انجام دهد؛ بلکه این اقدام به گروه‌های بزرگتری نیاز دارد؛ در حالی که این حکم بی نتیجه در واقع تسلیت به ملتی است که 900 میلیون دلار برای این دادگاه هزینه کرده‌اند. پطرس حرب که نمی توانست خشم خود را با صدور ای حکم پنهان کند اظهار داشت که دادگاه احزابی را تبرئه کرد که ما به‌ آن‌ها درخصوص ترور رفیق حریری مشکوک بودیم.

« مروان حماده» نماینده فراکسیون جریان المستقبل اظهارات پطرس حرب را تکرار کرد که محکوم کردن سلیم عیاش به عنوان عضوی از حزب‌الله اشاره به جهتی دارد که به آن وابسته است و حزب الله باید به شکل جدیدی با دادگستری بین‌المللی برخورد کند.


چهار شنبه 29 مرداد 1399 - 15:17:25