رهبر معظم انقلاب : آغاز دشمنی آمریکا با ایران از کودتای 28 مرداد اتفاق افتاد

دو شنبه 27 مرداد 1399 - 9:2:47
رهبر معظم انقلاب : آغاز دشمنی آمریکا با ایران از کودتای 28 مرداد اتفاق افتاد

تهران - الکوثر : رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند، دشمنی آمریکا با ایران از کودتای 28 مرداد اتفاق افتاد و تا انقلاب اسلامی ادامه داشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بمناسبت سالگرد کودتای ننگین 28 مرداد 1332 هجری شمسی (19 اوت 1953) در پیامی در فضای مجازی افزودند: "جمهوری اسلامی ایران راه ورود و نفوذ دوباره آمریکا به ارکان کشور را بسته و این منع از مذاکره یکی از ابزارهای بستن راه ورود آمریکاست؛ این البته برای آمریکائیها خیلی سخت است."
در بیست و هشتم مرداد ماه 1332 شماری از نیروهای ارتش رژیم ستم‌شاهی با همکاری آمریکا و انگلیس، با سرنگون کردن دولت «محمد مصدق»، «محمدرضاپهلوی» را که به خارج گریخته بود، بار دیگر به سلطنت نشاندند.
کودتای آمریکایی- انگلیسی اوت 1953 که به سقوط دولت قانونی وقت ایران (دولت مصدق) منجر شد، یاد آور مقطعی حساس از تاریخ سیاسی ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است.
کودتای 28 مرداد که بخشی از سلسله مداخلات آمریکا و انگلیس در ایران در زمان پیروزی نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران است، در مقطعی روی داد که دیوان بین‌المللی دادگستری در موضوع قراردادهای نفتی انگلیس و ایران، به نفع ایران رای داده بود.
در سال‌های اخیر اسناد جدیدی درباره مداخلات بیگانگان در کودتای 28 مرداد منتشر شده است و حتی برخی مقام‌های آمریکایی به نقش مستقیم این کشور و انگلیس در این کودتا اذعان کرده‌اند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 27 مرداد 1399 - 8:59:14