ادامه همکاری تجاری تهران و ونزوئلا به رغم تهدیدات آمریکا

پنج شنبه 16 مرداد 1399 - 12:22:13
ادامه همکاری تجاری تهران و ونزوئلا به رغم تهدیدات آمریکا

تهران - الکوثر : به رغم تحریم ها و تهدیدات امریکا، مناسبات تجاری و سیاسی میان ایران و ونزوئلا گسترش یافته است، در این راستا اعزام نفتکتش های حاوی سوخت به ونزوئلا درماه گذشته نخستین گام بود؛ اکنون در اقدامی دیگر ایران فروشگاه بزرگ عرضه کالای ایرانی را در کاراکاس افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا معاون وزیر خارجه ونزوئلا گشایش فروشگاه "مگاصیص" در کاراکاس را گامی مهم برای تقویت روابط تجاری بین دو کشور در برابر تشدید زورگویی‌های آمریکا دانست. 

«روبن داریّو مولینا» گفت: "مگاصیص" همزمان با تشدید تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا و در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا گشایش یافته و این بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که تجارت باید در جهت خدمت به انسانها و در راستای منافع دو کشور باشد. 

فروشگاه کالای ایرانی مگاصیص ، با سرمایه گذاری مشترک ایران و ونزوئلا به ارزش 10 میلیون دلارافتتاح شده است و در آن تقریبا 150 شرکت ونزوئلایی همکاری دارند. در این سوپر مارکت جدید،  حدود 2 هزار و 500 قلم کالا تامین شده از سوی ایران وجود دارد. 

مگاصیص در شرایطی گشایش یافته که ایران و ونزوئلا تحت تحریم های شدید آمریکا قرار دارند.مقامات کاخ سفید مدتهاست با اعمال تحریم های سنگین اقتصادی وسیاسی علیه ونزوئلا در تلاشند تا مشکلات اقتصادی را در این کشورتشدید کرده و زمینه سقوط و برکناری دولت مادورو را فراهم آورند.

در واقع مقامات واشنگتن آرمان های عدالت خواهانه و ضد استعماری دولت چپگرای مادورو را برنمی تابند زیرا چنین آرمان هایی اجازه مداخله  و بهره برداری آمریکا در این کشور را نمی دهد.

«کارلوس ران مارتینز»، معاون وزیر امور خارجه ونزوئلا در امور آمریکای شمالی گفت: هدف تحریم‌های تحمیل‌شده از جانب ایالات متحده علیه ونزوئلا تنها فشار بر رهبری این کشور در بحبوحه‌ی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و در نهایت تغییر رژیم در این کشور است.

به رغم تلاش های آمریکا، سیاست های تحریم و تهدید تاکنون نتوانسته ونزوئلا را از پای دراورد و مادورو با حمایت و پشتیبانی مردم و نیروهای نظامی این کشور توانسته است همچنان بحران های سیاسی اقتصادی را در این کشور مدیریت کند.

در این راستا توسعه روابط اقتصادی و تجاری و سیاسی با کشورهای آزادی خواه جهان مورد تاکید مقامات این کشور قرارگرفته است که توسعه روابط تجاری با ایران از آن جمله است.

«مایکل کوزاک »دستیار دفتر آمریکای لاتین در وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه گفت: هرگونه حضور ایران در آمریکای لاتین چیزی نیست که مورد علاقه ما باشد. افتتاح فروشگاه ایرانی نیز اتحاد بین دو این دولت را به نمایش می‌گذارد.

فشارهای تحریمی آمریکا چندی پیش سبب کم شدن سوخت دراین کشور و تشکیل صف های طولانی برای بنزین شد اما با همکاری ایران و به رغم همه تهدیدات آمریکا، 5 نفتکش ایرانی با حرکت به سمت ونزوئلا سوخت مورد نیاز این کشور را تامین کردند.

موضوعی که مورد انتقاد شدید مقامات امریکا قرار گرفت و انتقاد آنها را برانگیخت به طوری که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری مداخله جویانه بر ادامه فشار‌های بین المللی بر دولت قانونی نیکلاس مادورو رئیس جمهوری  ونزوئلا تاکید کرد.

تاکید مقامات آمریکا بر ادامه تحریم ها درحالی است که شیوع کرونا سبب تشدید مشکلات در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ونزوئلا شده است به طوری که مقامات سازمان های جهانی از جمله دفتر کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار لغو تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده علیه کشورها به منظور حصول اطمینان از تأمین محصولات پزشکی و درمانی و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشورها در بحبوحه‌ بحران همه‌گیر ویروس کرونا شده است.

اکنون در اقدامی دیگر به رغم تهدیدات آمریکا، ایران مناسبات خود را با ونزوئلا گسترش داده است و با گشایش فروشگاه عرضه کالاهای ایرانی تلاش کرده است مایحتاج و نیازهای ونزوئلا را در بخش های مواد غذایی، پوشاک، مواد بهداشتی و برخی تجهیزات صنعتی تامین کند.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا دراین زمینه ضمن قدردانی از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت ونزوئلا گفت: ونزوئلا تنها نیست و دوستان شجاعی دارد که در کنارش ایستاده‌اند.

اگرچه مقامات امریکا همچنان بر طبل ارعاب و تهدید می کوبند اما انجام چنین اقداماتی و تاکید بر ادامه همکاری ها در ابعاد مختلف نه تنها نشان دهنده آزادی عمل وشجاعت کشورها است بلکه بیش از پیش نشان می دهد تا کشورهایی مانند ایران سلطه گری آمریکا را نخواهند پذیرفت. تلاش برای تحکیم روابط دوجانبه با ونزوئلا را نیز باید در این راستا دانست. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 16 مرداد 1399 - 11:59:52