پیام های راهبردی یک توافق

جمعه 20 تیر 1399 - 16:47:38
پیام های راهبردی یک توافق

تهران - الکوثر : سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپهبد «علی عبدالله ایوب» جانشین فرمانده نیروهای مسلح و وزیر دفاع سوریه روز چهارشنبه در دمشق توافقنامه جامع همکاری نظامی را امضا کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این توافق پیامهای راهبردی مهمی در درون خود دارد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمترین کشوری که طی 9 سال اخیر و در جریان جنگ دمشق با گروههای تروریستی حمایت همه جانبه ای از نظام سوریه به عمل آورد و نقش برجسته ای در تغییر موازنه به نفع نظام سوریه در مقابل تروریستها ایفا کرد. این در حالی است که محور غربی به رهبری آمریکا، عربی به رهبری عربستان سعودی و عبری (رژیم صهیونیستی) از همه اهرم های در اختیار خود برای براندازی نظام سوریه استفاده کردند.

شکست در براندازی نظام سوریه سبب شد تمرکز محور غربی/عربی/عبری بر تخریب روابط جمهوری اسلامی ایران و سوریه و خارج کردن ایران از سوریه قرار گیرد. اکنون اولین پیام این توافق این است که تلاش های آمریکا و متحدانش به خصوص رژیم صهیونیستی برای تخریب روابط جمهوری اسلامی ایران و سوریه نه تنها نتیجه ای نداشته بلکه تهران و دمشق بر تقویت روابط دوجانبه مصمم هستند.

این توافق و تصمیم برای تقویت روابط دوجانبه نشان می دهد تیر دشمنان و مخالفان روابط ایران و سوریه به سنگ خورده و همان گونه که در براندازی نظام دمشق ناکام بودند، در تسلیم کردن تهران و دمشق در مقابل فشارهای شدید خارجی نیز ناکام ماندند و این دومین پیام توافق دوجانبه است. در همین راستا، سپهبد "علی ایوب" در جریان امضای توافقنامه همکاری با ایران گفت، اگر دولت آمریکا می ‌توانست ایران، سوریه و محور مقاومت را به زانو در آورد، یک لحظه هم درنگ نمی ‌کرد. 

سومین پیامد راهبردی این توافق سوریه و ایران، نزدیک شدن جمهوری اسلامی ایران به مرزهای سرزمین های اشغالی یعنی مهمترین دشمن خود در منطقه غرب آسیا است. تقویت همکاری های نظامی و امنیتی سوریه و ایران که به معنای باقی ماندن نظامیان و مشاوران نظامی ایران در سوریه تا زمانی است که حکومت این کشور بخواهد، به منزله این است که تهران و دمشق عزم خود را برای مقابله با حملات رژیم صهیونیستی جزم کرده اند.

در عین حال، این توافق بیانگر این است که با تداوم رفتارهای خصمانه رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران و سوریه از نزدیکی مرزهای سرزمین های اشغالی می توانند ضربه های سنگینی به این رژیم وارد کنند. بر همین اساس نیز رسانه های رژیم صهیونیستی به طور گسترده توافق سوریه و ایران را پوشش داده و آنرا تهدیدی برای این رژیم عنوان کردند.

چهارمین پیامد این توافق راهبردی این است که دیگر پدافند هوایی سوریه به طور کامل به روسیه وابسته نخواهد بود و این مسئله حملات گاه و بی گاه اسرائیل را با دشواری های جدی همراه خواهد کرد. تا کنون پدافند هوایی سوریه وابستگی کاملی به روسیه داشته، اما ایران و سوریه برای تقویت پدافند هوایی دمشق توافق کردند. 

سرلشکر باقری در این خصوص گفت: «سامانه ‌‌های پدافند هوایی سوریه را در راستای تحکیم همکاری‌ های نظامی میان دو کشور، تقویت خواهیم کرد.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


پنج شنبه 19 تیر 1399 - 17:50:44