توافقنامه جامع ایران و سوریه ؛ نمایش قدرت محور مقاومت  

پنج شنبه 19 تیر 1399 - 12:27:10
توافقنامه جامع ایران و سوریه ؛ نمایش قدرت محور مقاومت  

تهران - الکوثر : جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه به عنوان دو شریک راهبردی در منطقه غرب آسیا در زمینه دفاعی، نظامی و امنیتی توافقنامه جامع همکاری امضاء کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این توافقنامه که سنگ‌بنای همکارهای نظامی و امنیتی پیش‌رو ایران و سوریه است، روز چهارشنبه در پایان سفر سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به دمشق، پایتخت سوریه، و پس از دیدار با علی عبدالله ایوب، وزیر دفاع امضاء شده است.      

محور اصلی توافقنامه جامع همکاری نظامی و امنیتی ایران و سوریه مبارزه با تروریسم در این کشور و مقابله با توطئه‌های مشترک اعلام شده است. در همین چارچوب، هیات‌های ارشد نظامی ایران و سوریه پس از امضای توافقنامه جامع در دمشق با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند: ادامه مقابله با تروریسم تکفیری مورد حمایت برخی رژیم‌‌های منطقه‌‌ای و بین‌المللی یکی از اهداف مهم این توافقنامه است. 

ایران در کنار سوریه محور اصلی مقاومت در منطقه غرب آسیاست و دشمن مشترکی مانند گروه‌های مختلف تروریستی، آمریکا و رژیم اسرائیل دارند. بحران‌سازی در سوریه و گسیل گروه‌های مختلف تروریستی به این کشور در سال 2011 با هدف تضعیف و در نهایت فروپاشی نظام سوریه انجام شد تا مانع اصلی در برابر طرح مورد نظر آمریکایی‌ها برای خاورمیانه جدید برداشته شود.

امروز اما با گذشت 9 سال از جنگ سوریه، آمریکا و حامیانش با استفاده از تروریست‌ها و کارزار جنگ نظامی نتوانسته‌اند به اهداف مورد نظر خود در منطقه غرب آسیا با عبور از خاندان اسد برسند.

همکاری راهبردی ایران و سوریه در زمینه نظامی و امنیتی مانع از تعبیر شدن خواب آمریکایی‌ها شده است و امروز به ناچار به سمت تحریم سوریه درچارچوب قانون "سزار" حرکت کردند.

همکاری امنیتی- اطلاعاتی سوریه و ایران در سال‌های اخیر اهداف و سیاست آمریکایی‌ها را در منطقه غرب آسیا برهم زده است. با توجه به این تجریه، امضای توافقنامه جامع همکاری نظامی، امنیتی و دفاعی بین ایران و سوریه بیش از پیش اهمیت می‌یابد و چشم‌انداز این همکاری‌ها را روشن و مستحکم‌تر خواهد کرد.

فروپاشی نظام سوریه و جدایی این کشور از ایران، دو هدفی است که آمریکایی‌ها از سال 2011 به دنبال تحقق آن هستند اما وقتی در جنگ نظامی شکستند خوردند، به قانون "سزار" روی آوردند. روابط عمیق ایران و سوریه، امروز دو کشور را به‌جایی رسانده است که توافقنامه جامع همکاری نظامی و امنیتی امضاء می‌کنند تا با گام‌های استوارتر با توطئه‌های آمریکا مبارزه کنند و تحریم‌های این کشور مانعی در برابر همکاری‌های راهبردی تهران – دمشق نیست.  

در همین چارچوب، حسین امیرعبداللهیان، دستیار رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل گفت: آمریکا از روی استیصال در برابر سوریه به قانون سزار روی آورده است و تحریم‌های اقتصادی هیچ معنایی برای تهران و دمشق ندارد و دو طرف همکاری‌های اقتصادی خود را با انگیزه بیشتر ادامه می‌دهند.

تنوع‌بخشی به همکاری‌های راهبردی ایران و سوریه با امضای توافقنامه جامع همکاری دفاعی، نظامی و امنیتی، توان و قدرت بازیگری دو کشور را در منطقه غرب آسیا افزایش خواهد داد و این قدرت ارتباط معناداری با تداوم ناکامی آمریکا و نیز تحقق ثبات، امنیت و صلح در سوریه و منطقه دارد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


پنج شنبه 19 تیر 1399 - 11:32:19