ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل از افزایش مداخله خارجی در لیبی

پنج شنبه 19 تیر 1399 - 11:15:51
ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل از افزایش مداخله خارجی در لیبی

تهران - الکوثر : جنگ داخلی در لیبی با حملات ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر با هدف تصرف طرابلس و سرنگونی دولت وفاق ملی از آوریل 2019 تاکنون و مداخله طرف های خارجی به هواداری از دو طرف این جنگ، ابعاد نگران کننده ای پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در واکنش به این مساله سازمان ملل متحد خواهان پایان مداخله خارجی در این کشور جنگ زده شده است.  

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در نشست مجازی شورای امنیت با بیان اینکه مداخلات در لیبی به نحو فزاینده‌ای افزایش یافته، طرف‌های درگیر و حامیان‌ آن‌ها را به گفت‌وگو و توقف درگیری ها و حمایت از فرایند سیاسی در این کشور دعوت کرد. طبق گزارش ها شمار مهاجران از لیبی به دلیل درگیری‌ها به بیش از 400 هزار نفر  رسیده است.

گوترش درباره تحولات لیبی گفت: درگیری‌ها در لیبی به مرحله جدید و مداخلات کشورهای خارجی در این کشور به سطحی بی‌سابقه رسیده و باید به توقف کامل درگیری‌ها در لیبی دست یافت و فرایند سیاسی در این کشور از سر گرفته شود. سازمان ملل متحد از لشکر‌کشی و تجمع نیروهای نظامی در لیبی و افزایش سطح مداخلات خارجی مستقیم در لیبی نگران است.

ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل متحد با توجه افزایش قابل توجه اقدامات کشورهای حامی دو طرف جنگ داخلی در لیبی برای ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی به آنها که باعث تداوم این درگیری ها و نیز شعله ورتر شدن آن شده، صورت گرفته است.

ترکیه، ایتالیا و قطر حامی دولت وفاق ملی اند. در حالی که عربستان سعودی، مصر، امارات و یونان و فرانسه نیز  از دولت طبرق و خلیفه حفتر فرمانده نیروهای ارتش ملی لیبی حمایت می‌کنند.

دربرهه کنونی امارات در راستای حمایت از خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی که حامی دولت شرق لیبی مستقر در طبرق  است وارد عمل شده و ضمن حمایت مستقیم از نیروهای حفتر با حملات هوایی و پهپادی علیه مواضع نیروهای دولت وفاق ملی لیبی مستقر در طرابلس، اقدام به ارسال حجم قابل ملاحظه ای از انواع تسلیحات زمینی و هوایی برای نیروهای خلیفه حفتر کرده است.

مصر به عنوان همسایه لیبی و از حامیان اصلی خلیفه حفتر نیز نقش موثر و پر رنگی در زمینه ارائه انواع حمایت ها از نیروهای وی داشته و حتی پس از پیشروی های اخیر نیروهای دولت وفاق ملی، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر هشدار داد که در صورت گذشتن  این نیروها از خط قرمزهای مد نظر قاهره، به طور مستقیم وارد عرصه درگیری داخلی لیبی خواهد شد.

در سوی دیگر، ترکیه به عنوان حامی اصلی دولت وفاق، ضمن حضور نظامی مستقیم، به طور دائم اقدام به ارسال انواع تجهیزات نظامی و تسلیحات مختلف برای دولت طرابلس کرده و در عین حال حضور دریایی و هوایی خود در دریای مدیترانه در حوالی لیبی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است.

این اقدامات بر خلاف توافقات قبلی به ویژه بیانیه کنفرانس برلین در ژانویه 2020  مبنی بر عدم مداخله کشورهای خارجی در درگیری‌های مسلحانه لیبی و در امور داخلی این کشور نفت خیز شمال آفریقا است. اکنون مشخص شده که دلیل اصلی تداوم درگیری ها در لیبی، مداخلات خارجی و ادامه ارسال تسلیحات  و حمایت های مستقیم نظامی کشورهای حامی طرفین درگیر در جنگ داخلی لیبی است.

البته طرف های ذی نفع در لیبی از جمله اتحادیه اروپا و آلمان بارها حداقل در ظاهر خواهان پایان درگیری ها در این کشور شده اند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در این باره گفت: مداخلات در لیبی به مانع اصلی در برابر دست‌یابی به راه حل سیاسی تبدیل شده است. از سوی دیگر روسیه نیز که از کشورهای حامی خلیفه حفتر محسوب می شود بر لزوم آتش بس در لیبی تاکید کرده است. 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه  گفت: ما با ترکیه همکاری می‌کنیم تا آتش بسی فوری در لیبی حاصل شود. او همچنین ابراز امیدواری کرد که ترکیه بتواند دولت وفاق ملی را به امضای این آتش بس راضی کند.

واقعیت این است که ادامه جنگ فرسایشی کنونی در لیبی بین دولت  وفاق و نیروهای خلیفه حفتر صرفا با تداوم حمایت های گسترده خارجی ممکن شده است و لذا نخستین گام واقعی برای کاهش درگیری های کنونی، توقف ارسال تسلیحات به دو طرف درگیر در جنگ، تغییر رویکرد حامیان طرفین درگیر در جنگ داخلی لیبی، برقراری آتش بس و در نهایت آغاز مذاکرات سیاسی برای حل و فصل بحران کنونی است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


پنج شنبه 19 تیر 1399 - 10:36:38