دورخیز آمریکا برای براندازی دولت افغانستان

چهار شنبه 4 تیر 1399 - 10:31:58
دورخیز آمریکا برای براندازی دولت افغانستان

تهران - الکوثر : شماری از نمایندگان مجلس افغانستان از تلاش آمریکا برای براندازی دولت این کشور خبر دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، نیلوفر ابراهیمی نماینده بدخشان درمجلس افغانستان گفت آمریکایی ‌ها درصدد سرنگونی دولت این کشورهستند و برای تشکیل دولت موقت، تلاش می کنند. "ضیاءالدین ضیاء " نماینده سمنگان هم گفت: برخی تلاش می کنند تا نظام افغانستان را به بهانه آغاز روند صلح ناکام کنند و دولتی موقت را روی کار بیاورند. 

اظهارات صریح و بی پرده نمایندگان مردم در مجلس افغانستان نشانه جدی تر شدن تهدیداتی است که از ناحیه سیاست های آمریکا متوجه دولت و مردم افغانستان شده است. آمریکا که در طولانی ترین جنگ تاریخ خود دستاوردی نداشته است، هر ابرازی را برای توجیه هدف خود که برون رفت از باتلاق افغانستان است به کارگرفته است.

در همین راستا،‌ آمریکا با گردن نهادن به خواست طرف مقابل خود در مذاکرات دوحه سراغ براندازی دولت مرکزی در کابل رفته است تا به زعم این گروهها زمینه را  برای تشکیل دولتی جدید و فراگیر در افغانستان فراهم کند.

پیش از این، نمایندگان دولت آمریکا بارها ایده تشکیل "دولت موقت" را در افغانستان مطرح کرده بودند که با واکنش دولت کابل مواجه شده بود. اکنون نیز به رغم چالشهایی که در مسیر مذاکرات بین الافغانی بروز کرده است، این ایده بار دیگر به روی میز آمریکا و طالبان آورده شده است. 

این رویکرد مقامات آمریکایی چیزی جز گردن نهادن به خواست غیرمنطقی جریان افراط و حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای آنها نیست. اظهارات فریبنده زلمی خلیل زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان هم مبنی بر این که "دشمنان  برای  مختل کردن و تاخیر در روند صلح این کشور تلاش می کنند" گویای این واقعیت است که کاخ سفید به طور آشکار و پنهان در تلاش برای تبرئه طالبان از سنگ اندازی در مسیر صلح در افغانستان است.

آمریکا درحالی در رویای به اصطلاح صلح در افغانستان در تلاش برای براندازی دولت این کشور است که براساس گزارش ها نیروهای امنیتی افغانستان در معرض شدیدترین حملات تروریستی قرار گرفته اند. شورای امنیت ملی افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد هفته گذشته مرگبارترین هفته برای نیروهای امنیتی این کشور در 19 سال گذشته بوده است. در این هفته 291 نفر از اعضای نیروهای امنیتی در حمله گروههای مسلح کشته شدند. 

در چنین فضایی پرسش این است که اگر هدف واقعی آمریکا صلح در افغانستان است، چرا به جای تلاش برای براندازی دولت برای "متقاعد کردن طالبان به توقف حملات خود علیه نیروهای دولتی" و یا درخواست از این گروه برای "پایان دادن به نقض توافق اخیر دوحه"، گام برنمی دارد؟

پاسخ بزرگان، مقامات و روشنفکران افغانستان به این پرسش روشن است و آن این که آمریکا به جای تلاش برای آوردن صلح به افغانستان در صدد مدیریت ناآرامی و بحران در این کشور است. 

وبسایت خاورمیانه  می نویسد: "دیپلمات های ارشد ایالات متحده از سالها حضور در افغانستان هیچ تجربه و درس عبرتی نگرفته اند؛ چون تاکتیک و استراتژی آمریکا در نهایت باعث شد تا طالبان حملات خود را علیه دولت افغانستان افزایش دهند. آمریکا همچنین با گسترش و تقویت گروه تروریستی داعش و نیز مذاکره با طالبان، در پی هرج و مرج برنامه ریزی شده و مدیریت شده در افغانستان است." 

فهم این که چرا تحولات افغانستان پس از حدود 20 سال از اشغال این کشور به این جا ختم شد چندان دشوار نیست. آمریکا اگرچه مدعی است که می خواهد از افغانستان خارج شود اما هدف غایی آن حضور بلندمدت در منطقه و به خصوص آسیای جنوبی است.

در همین راستا، تصور مقامات کنونی آمریکا به خصوص زلمی خلیل زاد این است که تداوم حضور آمریکا در منطقه در صورت ورود طالبان به چرخه قدرت در افغانستان کم هزینه تر خواهد بود.

از همین روست که آمریکا در تلاش است تا به زعم خود در افغانستان دولتی موقت تشکیل دهد تا این دولت زمینه را برای انتخابات جدید آماده سازد. این درحالیست که کنار زدن دولت عواقب زیانباری برای افغانستان و سراسر منطقه خواهد داشت. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


چهار شنبه 4 تیر 1399 - 9:57:27