دیدار رییس دفتر سیاسی طالبان و نمایندگان آمریکا و ناتو

سه شنبه 20 خرداد 1399 - 10:43:54
دیدار رییس دفتر سیاسی طالبان و نمایندگان آمریکا و ناتو

تهران - الکوثر : "ملابرادر" رییس دفتر سیاسی گروه طالبان و "زلمای خلیل‌زاد" فرستاده ویژه آمریکا و ژنرال «اسکات میلر» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در دوحه قطر دیدار کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این دیدار سه‌جانبه تسریع در روند مبادله زندانیان میان طالبان و دولت افغانستان و نیز مذاکرات گروه‌های افغان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

این دیدار سه‌جانبه یک روز پس آزادی ۳۸ نفر دیگر از زندانیان دولت افغانستان از سوی طالبان برگزارشد.

براساس توافقنامۀ ۲۹ فوریه سال جاری میلادی میان آمریکا و طالبان در قطر، باید پیش از آغاز گفت‌وگوهای صلح میان افغانستانی ها تعداد پنج هزار زندانی طالبان و یکهزار زندانی دولتی از دو طرف آزاد شوند.

پس از محقق نشدن خواسته طالبان درباره ازادی یکجا همه زندانیان این گروه توسط دولت افغانستان در سه ماه گذشته،طالبان تلاش دارند با استنفاده همزمان از ابزار چانه زنی و خشونت،به این مطالبه خود تا پیش از برگزاری مذاکرات بین الافغانی دست یاید.

طالبان در هفته های گذشته با افزایش خشونت و درگیری در مناطق مختلف افغانستان درصدد هستند تا دولت این کشور را برای ازاد سازی همه زندانیان این گروه تحت فشار قرار دهد.

به طور همزمان البته طالبان با رایزنی با مقامات آمریکا می کوشد تا آنان را به فشار سیاسی بر دولت افغانستان برای آزادی زندانیان این گروه وادار کند .

آمریکا در توافق صلح با طالبان در قطر متعهد شده بود همه زندانیان این گروه تا قبل از مذاکرات بین الافغانی آزاد شوند اما دولت افغانستان حاضر به اجرای کامل این خواسته که تنها منافع طالبان و کاخ سفید را محقق می کند، نیست.

با توجه به طولانی شدن اجرای تعهد آمریکا برای آزادی همه زندانیان طالبان،اعضای ارشد این گروه نگران تکرار بدعهدی این کشور در توافق دوحه همانند سایر توافق های دو یا چندجانبه ای هستند که واشنگتن آنرا بی اعتبار کرده است.

به خصوص آنکه در حال حاضر دولت آمریکا با چالش ضعف در مهار کرونا از ماه های اخیر تاکنون، بروز وتشدید اعتراضات ضد نژاد پرستی در شهرهای مختلف این کشور در هفته های گذشته و چالش های  آتی در انتخابات ریاست جمهوری درنوامبر2020 مواجه است و این درگیری های داخلی ترامپ موجب شده تا پیگیری اولویت های سیاست خارجی آمریکا،تا حدود قابل توجهی کمرنگ شود.

طالبان هم با توجه به گرفتاری های دولت ترامپ در داخل آمریکا،نگرانند که در روند اجرای توافق صلح دوحه گرفتار بدعهدی کاخ سفید شوند  که اعضای ارشد این گروه آنرا موجب بی اعتباری خود می دانند.

در چنین شرایطی دیدار رئیس دفترسیاسی طالبان در قطر با زلمای خلیل زاد وژنرال اسکات می تواند فرصتی برای هشدار درباره تاخیر یا عدم اجرای تعهدات آمریکا در روند اجرای توافق دوحه باشد.

این گمانه وجود دارد که با ادامه بدعهدی آمریکا،حملات طالبان در افغانستان علیه نیروهای خارجی همزمان با تشدید خشونت ها علیه نیروهای دولتی این کشور افزایش پیدا کند. 

به نظر میرسد حضور فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در نشست سه جانبه قطر بین خلیل زاد و ملابرادر با هدف گفتگو درباره روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان صورت گرفته است که از جمله موارد تعهد کاخ سفید به طالبان در توافق صلح دوحه است.

آمریکا پس از ناکامی در وادار ساختن دولت افغانستان برای آزادی همه زندانیان طالبان درصدد است برغم تاکید بر ادامه حضور در این کشور، با آغاز مذاکراتی درباره خروج نیروهای خارجی بخشی از توجه طالبان به مسئله ازادی زندانیان را از این طریق کاهش دهد.   


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید                  


سه شنبه 20 خرداد 1399 - 10:33:21