تردید و ناتوانی مقامات سعودی در تصمیم گیری برای برگزاری حج

شنبه 17 خرداد 1399 - 12:0:42
تردید و ناتوانی مقامات سعودی در تصمیم گیری برای برگزاری حج

تهران- الکوثر: در حالی که مسؤولان کشورمان از تلاش برای تعیین تکلیف حج تمتع امسال تا پایان هفته جاری خبر داده بودند، به نظر می‌رسد سعودی‌ها تا پایان این ماه قصد مشخص شدن وضعیت حج تمتع را ندارند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، طبق برنامه قرار است حدود سه هفته دیگر اعزام زائران کشورمان برای تشرف به حج تمتع آغاز ‌شود اما مسؤولان سعودی همچنان وضعیت برپایی یا عدم برپایی حج تمتع را به دلیل شیوع کرونا مشخص نکرده‌اند.

زائران اندونزیایی نیز در حج تمتع امسال حضور ندارند و دولت این کشور به دلیل ناتوانی عربستان در جلوگیری از شیوع کرونا و ناتوانی در تصمیم‌گیری، از حضور مردم اندونزی در حج تمتع انصراف داده است. 

با این حال همچنان اقدامات سازمان حج و زیارت کشورمان و بعثه مقام معظم رهبری برای اعزام زائران به حج تمتع سال جاری ادامه دارد و زائران خود را برای حضور در سرزمین وحی آماده می‌کنند.

نامشخص بودن وضعیت حج تمتع سال جاری و سکوت سعودی‌ها در این باره بر بسیاری از کشورها هزینه‌هایی را تحمیل کرده است، چرا که برخی کشورها همچنان در حال برنامه‌ریزی هستند و اقدامات متنوعی برای اعزام زائران انجام می‌دهند که درصورت عدم برپایی حج تمتع برای سال آینده مجدد باید این روند را تکرار کرده و علاوه بر هزینه، وقت مردم و مسؤولان به هدر رفته است. چرا ‌که ‌سعودی‌ها اواسط فروردین امسال به کشورهای اسلامی توصیه کردند که با توجه به شیوع کرونا برای حج تمتع امسال برنامه‌ریزی نکنند و پس از آن پاسخ روشنی درباره وضعیت حج تمتع نداده‌ و کشورها را بلاتکلیف قرار دادند.

علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه عربستان سعودی درباره زمان اعلام لغو یا برپایی حج دو بار خلف وعده کرده است، گفت: یک بار گفتند تا پایان ماه مبارک رمضان و یک بار گفتند تا هشتم شوال، اما هنوز هیچ اعلام وضعیتی از سوی عربستان به ما نشده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا پایان هفته جاری طبق مکاتباتی که با طرف سعودی خواهند داشت، وضعیت حج مشخص شده و پاسخی برای زائران حج تمتع داشته باشند.

اولین گروه زائران کشورمان بر اساس برنامه‌ریزی‌ها 6 تیرماه عازم سرزمین وحی می‌شود، یعنی عربستان کمتر از یک هفته تا آغاز اعزام‌ها می‌خواهد زائران را در بلاتکلیفی قرار دهد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 17 خرداد 1399 - 12:0:33