تاثیر اندیشه های حضرت آیت الله خامنه ای بر نظم امنیتی غرب آسیا

پنج شنبه 15 خرداد 1399 - 19:59:34
تاثیر اندیشه های حضرت آیت الله خامنه ای بر نظم امنیتی غرب آسیا

تهران - الکوثر : اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای در حوزه سیاست خارجی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار است. عزت تسلیم نشدن در مقابل دشمن، حکمت حکیمانه رفتار کردن و مصلحت نیز در نظر گرفتن مصالح و منافع ملی در سیاست خارجی است. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تسلیم نشدن در مقابل دشمن در حوزه های مختلف مطرح است، اما یکی از مهمترین این حوزه، در بعد دفاعی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، همواره بر تقویت قدرت دفاعی کشور تاکید داشته و همچنان نیز تاکید می کنند. با این حال، نکته مهم این است که ایشان قدرت دفاعی را دارای بعد دفاعی می دانند و عنوان می کنند که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه آغازگر جنگی نخواهد بود، اما در مقابل هر نوع تهاجمی قاطعانه از خود دفاع می کند. نمونه آشکار آن، اقدام دولت تروریستی آمریکا در ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی بود که با واکنش قاطع ایران در حمله به پایگاه عین الاسد مواجه شد.

این در حالی است که پس از جنگ جهانی دوم، هیچ کشور علیه آمریکا اقدام نظامی انجام نداده بود. این اقدام که با عبارت «انتقام سخت» رهبر معظم انقلاب اسلامی اجرایی شد، نشان داد که جمهوری اسلامی ایران حتی با وجود تحریم های سنگین آمریکا نیز در مقابل دشمن تسلیم نخواهد شد. 

تقویت محور مقاومت در سح منطقه غرب آسیا نیز یکی دیگر از مبانی نظری آیت الله خامنه ای در حوزه منطقه ای است. رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره یکی از مدافعان محور مقاومت در منطقه بوده و در تقویت این محور نیز در بعد عملیاتی نقش بسزایی دارند. پس از اینکه بحران سوریه آغاز شد، برخی از اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با درک نادرست از تحولات سوریه، رویکردی اتخاذ کردند که با منافع دمشق در تعارض قرار داشت.

در حالی که برخی بر رویگردانی ایران از جنبش حماس تاکید می کردند، رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حمایت از این جنبش اسلامی فلسطین تاکید داشته و عنوان کردند که نباید خطای چند نفر را به حساب جنش مقاومت اسلامی فلسطین نوشت. در اثر چنین رویکردی، امروز جنبش حماس روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد.

از سوی دیگر، در حالی که برخی در داخل و خارج از ایران مدعی بودند حمایت از نظام سوریه در مقابل گروههای تروریستی و حامیان آن، با منافع ایران سازگار نیست، رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم حمایت از سوریه و جنگ با گروههای تروریستی تاکید کردند و امروز نه تنها نظام سوریه و تمامیت ارضی این کشور حفظ شده بلکه حتی مخالفان جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید می کنند که جمهوری اسلامی از بحران سوریه به عنوان فرصتی برای اثبات قدرت خود در غرب آسیا بهره گرفته است. 

در لبنان ، عراق و یمن نیز متحدان جمهوری اسلامی ایران دست برتر را دارند. حزب الله لبنان امروز بازیگری تاثیرگذار نه تنها در سطح داخلی لبنان بلکه در سطح منطقه غرب آسیا است.

گروههای مقاومت عراق در تحولات این کشور نقش برجسته ای دارند، به نحوی که دولت تروریستی آمریکا مجبور شد برخی از پایگاههای نظامی کوچک خود را در عراق تخلیه کند و امروز شعار اخراج نظامیان آمریکایی به یک مطالبه ملی در عراق تبدیل شد. گروههای مقاومت در یمن نیز نه تنها در مقابل جنگ ائتلاف مدعی سعودی تسلیم نشدند بلکه امروز ابتکار جنگ در اختیار دولت نجات ملی یمن قرار دارد.

در حالی که ائتلاف سعودی در موضع ضعف قرار دارد، هیئتی از یمنی ها به ریاست محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن ژوئن سال گذشته به تهران سفر و نامه عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله را تقدیم رهبر معظم انقلاب اسلامی کردند. حضرت آیت‌ الله خامنه ‌ای این نامه را در حضور هیئت یمنی باز و مطالعع کردند در حالی که می‌توانستند آن را کناری بگذارند و پس از پایان دیدار بگشایند و مطالعه کنند.

این حرکت نمادین و در عین حال واقعی و صمیمانه، دو ماه پس از آن انجام شد که بلندپایه ‌ترین مقام دولت ژاپن، پیامی را از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای رهبر معظم انقلاب اسلامی آورده که ایشان آن پیام را نپذیرفته بودند.

حضرت آیت الله خامنه ای 14 خرداد 99 عنوان کردند: «امروز در منطقه‌ی ما، منطقه‌ی غربِ آسیا، کلمه‌ی مشترکِ ملّتها مقاومت است؛ مقاومت را همه قبول دارند... همین شکستهایی که در این چند سال، آمریکایی‌ها در عراق و در سوریه و در لبنان و در فلسطین و مانند اینها داشتند، محصول مقاومت گروه ‌های مقاومت است. جبهه‌ی مقاومت، امروز یک جبهه‌ی قوی است.» 

یکی از مهمترین مبانی نظری آیت الله خامنه ای، استکبارستیزی و صهیونیسم ستیزی است. همان گونه که حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران بر استکبار ستیزی و صهیونیسم ستیزی تاکید داشتند، آیت الله خامنه ای نیز در 31 سال گذشته که جمهوری اسلامی ایران با شدیدترین فشارهای خارجی مواجه شد، فشارهایی که در سطح جهانی بی سابقه بود، از استکبارستیزی و صهیونیسم ستیزی دست نکشیدند بلکه خنثی سازی طرح های قدرت های غربی در قابل منطقه غرب آسیا را پیگیری کردند.

ایشان خرداد 98 در دیدار با مسئولان نظام جمهوری اسلامی و سفرای کشورهای اسلامی در این خصوص فرمودند: «امروز سیاست استکبار عبارت است از ایجاد شکاف و اختلاف بین ملّتهای مسلمان و حتّی در داخل ملّتها، بین آحاد آن ملّتها؛ امروز سیاست این است. و این نقشه‌ای است که نقشه ‌پردازان و توطئه ‌گران آمریکای جنایت‌کار و صهیونیست‌ها برای منطقه‌ی ما که یکی از مهم‌ترین مناطق اسلامی است، طرّاحی کرده ‌اند و شما نشانه‌ هایش را دارید مشاهده می کنید: حوادث رقّت ‌بار یمن، حوادث سوریه، حوادثی که در عراق بود، و بقیّه‌ی کشورهای مسلمان. راه این است که ملّتهای مسلمان نقطه‌ی اصلی را کشف کنند؛ آن نقطه‌ی اصلی عبارت است از دشمنی استکبار با جامعه‌ی اسلامی و امّت اسلامی؛ این اساس قضیّه است. بِایستند در مقابل سیاستهای استکبار؛ این وظیفه‌ی دولتها است، وظیفه‌ی مسئولان سیاسی است، وظیفه‌ی زبدگان دینی و فرهنگی و سیاسی است در همه‌ی دنیای اسلام. و یک نقطه‌ی اساسی دیگر هم مسئله‌ی رژیم صهیونیستی است که اساساً در این منطقه این رژیم را در دل دنیای اسلام کار گذاشته‌ اند برای ایجاد اختلاف، برای تفتین، برای مسئله‌ سازی.»

ایران امروز نه تنها به هیچ قدرت خارجی در حوزه های مختلف به خصوص حوزه دفاعی وابسته نیست بلکه حتی قدرت مدعی نظیر آمریکا نیز از هرگونه تهاجم علیه جمهوری اسلامی ایران هراس دارد. پس از اینکه در ژوئن 2019 پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک توسط نظامیان ایران سرنگون شد، دونالد ترامپ مدعی شد انتقام سختی خواهد گرفت، اما آگاهی از قدرت نظامی ایران و همچنین قابلیت های متحدان ایران در محور مقاومت سبب شد دولت آمریکا از هر گونه اقدام نظامی خودداری کند. امروز در حالی که ایران و ونزوئلا تحت تحریم های شدید آمریکا قرار دارند، 5 کشتی ایرانی حامل بنزین با عبور از آبهای بین المللی به آمریکای لاتین رفته و محموله خود را در ونزوئلا بارگیری کردند. 

نتیجه و برونداد تفکرات حضرت آیت الله خامنه ای بر نظم امنیتی غرب آسیا این است که امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمترین قدرت منطقه ای غرب آسیا مطرح است و نظم ساخته قدرت های غربی به خصوص آمریکا را به چالش کشیده است. حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که فوریه 2019 صادر شد، عنوان کردند: «ایران مقتدر، امروز هم مانند آغاز انقلاب با چالشهای مستکبران روبه ‌رو است امّا با تفاوتی کاملاً معنی ‌دار. اگر آن روز چالش با آمریکا بر سر کوتاه کردن دست عمّال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در تهران یا رسوا کردن لانه‌ی جاسوسی بود، امروز چالش بر سرِ حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع آمریکا از منطقه‌ی غرب آسیا و حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان فلسطینی در قلب سرزمین‌های اشغالی و دفاع از پرچم برافراشته‌ حزب ‌الله و مقاومت در سراسر این منطقه است.»  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


پنج شنبه 15 خرداد 1399 - 18:37:55