مهمترین چالش های کابینه جدید رژیم صهیونیستی

پنج شنبه 8 خرداد 1399 - 9:55:42
مهمترین چالش های کابینه جدید رژیم صهیونیستی

تهران - الکوثر : کابینه جدید رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو روز 17 مه 2020 از پارلمان این رژیم رای اعتماد گرفت و نتانیاهو پنجمین دوره نخست وزیری خود را از سال 2009 تاکنون آغاز کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، کابینه جدید رژیم صهیونیستی با چالشهای زیادی مواجه است که مهمترین چالش های پیش روی آن بررسی می شود : 

شکنندگی شدید کابینه

کابینه جدید نتانیاهو سی و پنجمین کابینه اسرائیل از سال 1948 تا کنون است. کابینه جدید سرانجام پس از بیش از 500 روز بی ثباتی سیاسی و برگزاری سه انتخابات پارلمانی و با 73 رای مثبت و 46 رای مخالف از پارلمان رای اعتماد گرفت و یک نماینده نیز غایب بود. 
سومین تلاش نتانیاهو برای تشکیل کابینه در یک سال اخیر صرفاً از طریق توافق با بنی گانتز، رهبر جریان چپ گرای اسرائیل نتیجه داد. نتانیاهو و گانتز توافق کردند که هر کدام 18 ماه نخست وزیری را بر عهده داشته باشند. از آنجایی که اختلاف ها زیادی بود شمار وزارتخانه ها افزایش یافت و کابینه جدید 36 وزیر و 16 معاون وزیر دارد که بالاترین رکورد از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی است. 
میان اعضای کابینه نیز بی اعتمادی زیادی وجو دارد، به نحوی که حتی گانتز نگران است نتانیاهو پس از 18 ماه، پست نخست وزیری را واگذار نکند.

"مارتین ایندایک" در تحلیلی در "فارن افرز" می نویسد:«بی اعتمادی گانتز به نتانیاهو در حدی است که گانتز پست وزارت دفاع را خود بر عهده گرفته و پست وزارت خارجه را برای «گابی اشکنازی»، مهمترین دوست خود گرفته است؛ اشکنازی و گانتز پیش از این رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل بودند. با در اختیار گرفتن نخست وزیری توسط گانتز، اشکنازی نیز سمت وزارت دفاع را بر عهده خواهد گرفت.»
رأی مثبت پارلمان رژیم صهیونیستی به کابینه ائتلافی گانتز و نتانیاهو دو روز پس از آن صورت گرفت که «بنی گانتز»، رقیب سیاسی نتانیاهو در رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را به کارشکنی در تشکیل دولت متهم کرده بود.  
از سوی دیگر، هنوز نتانیاهو با اتهام هایی چون رشوه خواری، فساد و سوء استفاده از قدرت مواجه است و موضوع محاکمه وی همچنان پابرجاست.
«حسن لاسجردی»، کارشناس مسایل غرب آسیا معتقد است که برگزاری سه انتخابات ظرف سه سال‌ گذشته نشان ‌دهنده این مسئله است که وضعیت سیاسی صهیونیست‌ ها به هیچ عنوان مطلوب نیست. با توجه به این موضوع دو رقیب انتخاباتی تصمیم گرفتند، با یکدیگر یک کابینه ائتلافی شکننده را تشکیل دهند.
مسئله مهم این است که نتانیاهو و گانتز تا چه میزانی می ‌توانند با یکدیگر کنار بیایند، اگر آن‌ها ساز خوشان را بزنند، امکان رخ دادن هر احتمالی وجود دارد، بنابراین باید دید در فاز میدانی در کابینه جدید رژیم صهیونیستی چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
علاوه بر چالش های درونی کابینه ، مخالفان قوی و متحد نیز دیگر چالشی است که شکنندگی کابینه جدید را افزایش می دهد.
حزب میانه ‌روی «یش آتید» به رهبری یائیر لاپید، حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن، حزب راست افراطی «یامینا» به رهبری نفتالی بنت که در دولت موقت وزیر دفاع بود و اکنون در دولت سهمی ندارد، حزب چپ «مرتس» و نیز ائتلاف بزرگ احزاب عرب ‌های اسرائیل، در جناح اپوزیسیون خواهند بود. 
رهبر اپوزیسیون پارلمانی در این دوره با یائیر لاپید رهبر «یش آتید» است که بنی گانتز را به دلیل تشکیل دولت با «یک متهم به فساد»، شدیداً نکوهش کرده و سوگند خورده که اپوزیسیون نگذارد عمر این کابینه طولانی شود. 
لاپید در سخنرانی به عنوان رهبر اپوزیسیون در نشست روز رای اعتماد کنست گفت این مجلس و این کابینه با سیاستمدارانی که "خود را برای پست فروختند"، ارتباط با مردم را از دست داده است. لاپید افزود در زندگی واقعی فردی که متهم به فساد است در هیچ ‌کجا استخدام نمی ‌شود، اما بنیامین نتانیاهو با سه پرونده اتهامی، رئیس کابینه جدید است. 

 

ویرانی اقتصادی

نتانیاهو در شرایطی کابینه جدید را تشکیل داد که وضعیت اقتصادی اسرائیل به خصوص در اثر شیوع کرونا، وخیم است.

"امانوئل نائون"، مدرس ارشد اتاق فکر "کوئلت" در این خصوص عنوان می کند که: «اولین چالش کابینه جدید عواقب اقتصادی ویروس COVID-19 خواهد بود: بیکاری، رکود اقتصادی، بسیاری از مشاغل ورشکسته شده اند."

بیکاری از 3.4 درصد به 27 درصد در اثر کرونا رسیده است و بیش از یک میلیون اسرائیلی بر اثر شیوع کرونا شغل خود را از دست داده و بیشتر کارخانه ها تعطیل شده اند. در طول همه گیری کرونا بخش گردشگری رژیم صهیونیستی آسیب فراوانی دید، همچنین «شِکِل» واحد پول این رژیم ارزش خود را از دست داده است. 
علاوه بر کاهش ارزش شِکِل، بورس رژیم صهیونیستی با افت مواجه شده است. در حوزه صنعت نیز علاوه بر افزایش واردات و کاهش صادرات به کشورهایی چون چین و آمریکا، آسیب فراوانی به صنایعی چون اسلحه سازی و تجهیزات الکترونیکی وارد شده است.

یکی از مقامات سابق وزارت مالی رژیم صهیونیستی بیان کرده که کرونا ویروس 100 میلیارد شِکِل به این رژیم آسیب وارد کرده است. همچنین بنا بر اظهارات این مقام، ویروس کرونا می تواند به سقوط سریع نرخ رشد اقتصادی از مثبت 4 درصد در سال 2019 به صفر درصد در سال 2020 منجر شود. 

 

شدت گرفتن تنش با فلسطین 

به نظر می رسد که یکی از مهمترین چالش های پیش روی کابینه جدید اسرائیل، افزایش تنش با فلسطین باشد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز 28 ژانویه در کاخ سفید از طرح نژادپرستانه معامله قرن رونمایی کرد. نتانیاهو و گانتز در توافق خود اعلام کردند که اول ژوئیه الحاق بخش هایی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی را اجرایی خواهند کرد. این در حالی است که در کرانه باختری حدود سه میلیون فلسطینی و تنها حدود 400 هزار اسرائیلی سکونت دارند. اشکنازی وزیر خارجه جدید اسرائیل اعلام کرد که در الحاق بخش هایی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی مصمم هستند.
فلسطینی ها ضمن اینکه در مخالفت با معامله قرن اجماع نظر دارند، رابطه با آمریکا را نیز قطع کرده و اعلام کردند که همه توافق های صلح با رژیم صهیونیستی را لغو می کنند. پیگیری الحاق بخش هایی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی می تواند دور جدید درگیری و حتی جنگ میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها را در پی داشته باشد.

بر این اساس، خانم "روث ایگلاش" در تحلیلی که واشنگتن پست منتشر کرد، نوشت: «اسرائیل با دو چالش مهم مواجه است: کرونا و افزایش تنش با فلسطین.» "مارتین ایندایک" نیز افزایش تنش با فلسطین را یکی از چالش های اصلی پیش روی کابینه جدید اسرائیل می داند. 
مرکز تحقیقات راهبردی خاورمیانه (اورسام) نیز در مقاله ‌ای با عنوان «روند نهایی طرح معامله قرن: عملیات الحاق اسرائیل و واکنش‌ ها» به قلم "مصطفی یتیم" نوشت: «طرح معامله قرن، از یک سو در راستای اجرای اهداف ملی، منطقه ‌ای و بین المللی غیر قانونی و توسعه طلبی بر پایه اشغالگری اسرائیل تدوین شده است و از سوی دیگر همانطوری که حکومت‌های فلسطین و اردن هشدار داده اند، طرح معامله قرن، امتیازی برای اسرائیل محسوب می ‌شود. اما صلح و امنیت منطقه ‌ای را متزلزل خواهد کرد و به روند جنگ و درگیری جدید در منطقه دامن خواهد زد.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


پنج شنبه 8 خرداد 1399 - 8:50:48