خلف وعده عربستان و امارات در کمک مالی به سودان

دو شنبه 5 خرداد 1399 - 18:26:44
خلف وعده عربستان و امارات در کمک مالی به سودان

تهران - الکوثر : سودان مدت ها است با تغییر رویکرد سیاسی و تلاش برای تامین منافع کشورهای عربی منطقه همچون امارات و عربستان، درصدد جلب کمک مالی و همکاری سیاسی آنها است اما به رغم همه همراهی های خارطوم، این کشورها تا کنون به وعده های خود عمل نکرده و کمک های مالی خود را نپرداخته اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «محمد حمدان دقلو» معاون رییس شورای حاکمیت سودان با اشاره به این که وعده‌های کمک مالی عربستان سعودی و امارات متحده عربی تحقق نیافته‌ است، گفت: تا کنون کمک مالی سه میلیارد دلاری که ریاض و ابوظبی برای حمایت از دوران گذار در سودان اختصاص داده بودند، به ما پرداخته نشده است.

چرخش سیاسی سودان از اواخر سال های حکومت عمرالبشیر به امید دریافت کمک و حمایت مالی از عربستان و امارات آغاز شد اما با کناره گیری البشیر از قدرت و تشکیل شورای حاکمیتی نیز این روند ادامه یافت و رقابت میان بازیگران بین المللی و منطقه ای در سایه بحران سیاسی در سودان تشدید شد.

علاوه بر برخی کشورهای غربی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر به بهانه کمک به حفظ ثبات در سودان وارد عرصه سیاسی این کشور شدند و وعده اختصاص کمک های مالی را به مقامات دولت انتقالی در خارطوم دادند.

عربستان و امارات که مدت ها است به دنبال یارگیری در منطقه برای دستیابی به اهداف خود و جلوگیری از گسترش موج دموکراسی در کشورهای عربی منطقه هستند، در بحران سودان نیز با وعده کمک و همراهی وارد شدند.

ریاض و ابوظبی در این راستا به طور رسمی اعلام کردند که سه میلیارد دلار کمک مالی برای دوران گذار سودان در دولت انتقالی می پردازند اما به گفته حمدان برخی مشکلات مانع تحقق این وعده شده و خارطوم فقط سپرده‌ای ۵۰۰ میلیون دلاری دریافت کرده است.

حضور نیروی نظامی سودان در ائتلاف سعودی- اماراتی جنگ با یمن و حفظ این نیروها از مهمترین انگیزه های عربستان و امارات برای مداخله در امور داخلی سودان است.  

در واقع ادامه حضور نظامیان سودان در ائتلاف علیه یمن، اهمیت ویژه ای برای مقامات سعودی دارد؛ از این رو آنها با وعده اختصاص کمک مالی و پشتیبانی  نظامی و تسلیحاتی، مقامات شورای نظامی و دولت انتقالی سودان را به ماندن در این ائتلاف ترغیب کردند.

بنا بر گزارش های منتشر شده بیش از 30 هزار نظامی سودان در جنگ یمن حضور دارند و بسیاری از آنان کودک- سربازانی هستند که در ازای دریافت پول از مناطق محروم مانند "دارفور" به جنگ یمن اعزام شده اند.  همچنین درهفته های اخیر خبرهایی از حضور نظامیان سودان در لیبی به حمایت از خلیفه حفتر منتشر شده است؛ ژنرالی که مشخصا تحت حمایت آشکار امارات با دولت وفاق ملی لیبی می جنگد.

حضور نظامیان سودان به ویژه در یمن مورد انتقاد جامعه جهانی و نیز بسیاری از مردم و احزاب و گروه های سیاسی در سودان است. از نظر این سودانی ها هیچ دلیلی برای اعزام نیرو و شرکت در آتش افروزی های عربستان و امارات وجود ندارد.

فتحی فضل یک فعال حزبی در سودان با تاکید بر لزوم خروج همه نظامیان سودان از یمن گفت: مسئله، بازگشت نیرو‌ها نیست بلکه مسئله، خروج از جنگ جنون آمیزی است که هدف آن جز تسلط یک ملت بر ملت دیگر نیست. 

فشار افکار عمومی و احزاب سودان باعث شده است تا مقامات خارطوم در ماه های اخیر به ویژه با محقق نشدن وعده های عربستان و امارات، به کاهش نیروهای نظامی خود در یمن روی بیاورند. 

عمر قمرالدین وزیر مشاور در امور خارجه سودان پرونده یمن را یکی از مشکلات برجا مانده از نظام سابق دانست و ضمن اعلام خبر خروج بیشتر نظامیان این کشور از یمن، ابراز امیدواری کرد بقیه سربازان سودانی هم به کشورشان بازگردند.

عربستان و امارات همچنان تلاش می کنند با سوء استفاده از بحران سودان و وضع اقتصادی دشوار این کشور، از نیروی انسانی آن در راستای اهداف غیرانسانی خود سود جویند و در این زمینه وعده های مختلفی را از کمک مالی و نظامی برای سودان تا کمک به خروج نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم در آمریکا به مقامات خارطوم می دهند.

با وجود این، به نظر می رسد محقق نشدن وعده های ریاض و ابوظبی و فشار افکار عمومی در سودان، اکنون مقامات این کشور را به عقب نشینی از سیاست های خود وادار کرده است. انتقاد معاون رییس شورای حاکمیت سودان از خلف وعده عربستان و امارات در همین راستا قابل ارزیابی است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


دو شنبه 5 خرداد 1399 - 18:17:21