مومنان بعد از یک ما روزه داری و عبادت، امروز در نماز عید فطر سجده شکر بجای ‌آوردند

یک شنبه 4 خرداد 1399 - 8:33:3
مومنان بعد از یک ما روزه داری و عبادت، امروز در نماز عید فطر سجده شکر بجای ‌آوردند

انسان‌های مومن پس از یک ماه روزه داری و شرکت در ضیافت الهی در روز فطر به یک حقیقت ظاهری و باطنی دست می‌یابند، حقیتی ارزشمند که همچون هدیه‌ای گرانمایه از سوی خداوند متعال به بندگان ارائه می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا امسال نماز عید فطر در اغلب استان‌های کشور در مساجد محلات برگزار خواهد شد و اقامه نماز در مصلی برگزار نخواهد شد.

مراسم نماز عید فطر در همه شهر‌ها در محل‌هایی که رو باز است برگزار می‌شود و نماز در محل‌هایی مانند مصلی که امکان تجمع زیاد است برگزار نمی‌شود.

توصیه شده است نمازگزاران ضمن رعایت بهداشت فردی از مُهر شخصی و ماسک و دستکش استفاده کنند.

ترجیح این است که نماز عید فطر در مساجدی که حیاط دارند برگزار شود، ولی اگر مسجدی هم رو بسته بود با حداقل جمعیت اشکالی ندارد که نماز را برگزار کنند.

نماز عید فطر مستحب است و می‌توان این نماز را هم به فرادا و هم دسته جمعی خواند، این مهم برای کسانی که در شرایط وجود بیماری کرونا یا هر علت دیگر نمی‌توانند از خانه خارج شوند قابل توجه است.

کلمه «فطر» به معنی بازگشت به فطرت درونی و این همان رمز مهمی است که در عید فطر انسان به آن دست می‌یابد، فطرتی پاک که خدا از ابتدای خلقت در درون انسان‌ها قرار می‌دهد، فطرتی که خطا‌ها و گناهان ما آن را به مرور زمان کدر و خدشه دار می‌کند، عید فطر قرار داده شد تا انسان به واسطه آن بازگشتی داشته باشد به آنچه در ابتدا از سوی خداوند متعال در وجودش به ودیعه گذاشته شد.

در روایت آمده است خداوند در شب عید فطر تمام گناهان یک سال را مورد بخشش قرار می‌دهد. خداوند متعال می‌خواهد انسان‌ها را بار دیگر به حقیقت درونی و باطنی آنان نزدیک کند و این پاداشی بسیار ارزشمند برای همه انسان‌ها به خصوص مومنان است.

نماز عید فطر دو رکعت است. اقامه آن همانند نماز صبح است با این تفاوت که به جای سوره توحید در رکعت اول و دوم مستحب است به ترتیب سوره‌های اعلاء و سوره الشمس خوانده شود به علاوه رکعت اول ۵ قنوت و رکعت دوم ۴ قنوت دارد.

نماز عید فطر در زمان حضور امام (علیه السلام) واجب است و باید به جماعت خوانده شود، ولی در زمان ما که امام (علیه السلام) غایب است مستحب می‌باشد و می‌توان آن را به جماعت یا فرادی خواند.

وقت نماز عید فطر از اوّل آفتاب است تا ظهر، ولی مستحبّ است نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند و در عید فطر مستحبّ است بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند و زکات فطره را بدهند و بعد نماز عید را بجا آورند.

میزان زکات فطره براساس نظر رهبر انقلاب سه کیلوگرم گندم یا سه کیلوگرم برنج می‌باشد. مبلغ زکات فطره براساس قیمت گندم در هر شهر است که حداقل ۱۰ هزار تومان است، اما مستحب است که بیشتر (۱۲۰۰۰ تومان) پرداخت شود.


یک شنبه 4 خرداد 1399 - 8:32:56