آیا رژیم صهیونیستی بعد از تشکیل کابینه نتانیاهو از بحران خارج شده است؟

سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 - 18:33:41
آیا رژیم صهیونیستی بعد از تشکیل کابینه نتانیاهو از بحران خارج شده است؟

تهران- الکوثر: در حالی که لیبرمن اعلام کرد از اینکه در این کابینه مشمئز کننده حضور ندارد بسیار خوشحال است، برخی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز خبر دادند تشکیل این کابینه نیز نخواهد توانست رژیم صهیونیستی به طور اعم و نتانیاهو به طور اخص را از بحران خارج کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، آویگدور لیبرمن رئیس حزب یسرائیل بیتینو(اسرائیل خانه ما)در اظهار نظری که شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی آن را پخش کرد، درباره کابینه جدید گفت : این یک کابینه مشمئز کننده است واژه بهتری برای توصیف این ائتلاف که بر اساس چپاول شکل گرفته و به نوعی بازی لوگو شبیه است ، ندارم.

برخی دیگر از تحلیلگران هم بر این باورند که اگر شرایط بحران ویروس کرونا نبود امکان نداشت کابینه رژیم صهیونیستی شکل بگیرد.

"آورین زیف " تحلیل گر پایگاه اطلاع رسانی عبری زبان "میکومیت" در این رابطه نوشت : هر گاه که نتانیاهو به تنگنا می افتد ناگهان شاهد آن هستیم که قرنطینه شدید وارد فاز اجرایی آن می شود.

یک بار اواسط مارس بود که پیش از پایان مدت 100 روزه ناگهان به فکر قرنطینه شدن برای مقابله با ویروس کرونا افتادیم و بعد از آن هم 48 ساعت پیش از آغاز به کار دادگاه محاکمه نتانیاهو بار دیگر مسئله مقابله با کرونا و قرنطینه شدن کامل در دستور کار قرار گرفت و وزیر دادگستری دستور تعطیلی تمام محاکمه ها را به این بهانه داد.

نویسنده در این زمینه می افزاید: مسئولین ادعا می کنند که به دلیل بی انضباطی افراد در خصوص تدابیر مقابله با شیوع کرونا ، قرنطینه کامل اعمال شده است اما باید اعتراف کرد اسرائیلی ها به دلیل ساختار جامعه نظامی گری خود مسئله درمانی ـ بهداشتی را هم امنیتی کرده و به آن منضبط بودند ولی در اینجا این پرسش مطرح می شود که اگر شرایط به این شکل فوق العاده ترسیم نمی شد آیا گانتس بهانه ای برای ورود به ائتلاف با نتانیاهو ( و نجات نتانیاهو از مخمصه ای که در آن گرفتار شده) داشت؟

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است : باید گفت که قرنطینه و منع رفت آمدها در واقع وسیله ای برای هشدار به شهروندان و صد البته سیاستمداران است که آنها ملزم به پذیرش نتانیاهو هستند ، زیرا یک شرایط فوق العاده واقعی ترسیم شده است.

بله همین شرایط فوق العاده به سرویس های امنیتی اجازه داد تمامی تلفن های همراه را کنترل و شنود کنند ، همچنین با همین بهانه فشار بر زندانیان مضاعف شد و آنها از ملاقات خانواده خود هم محروم شدند.

شاید همین دادها باعث شده است تا کارشناسان اعلام کنند موج دوم شیوع کرونا روز 24 می همزمان با از سرگیری مجدد طرح پرونده محاکمه نتانیاهو آغاز شود پس مخالفت نباید با اصل قرنطینه باشد بلکه با عملیات وس سیاست هایی است انجام شود که باعث می شوند قرنطینه بهانه قرار بگیرد.

پایگاه اطلاع رسانی صهیونیستی (زمان) هم در تحلیلی با تایید این مقوله معتقد است ، گرچه کرونا ، مسئله ایران ، دادگاه لاهه و مسئله الحاق اراضی کرانه باختری مسائل مبتلا به صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی است اما هیچ چیز برای نتانیاهو مهم تر از محاکمه نیست و در واقع باید محاکمه نتانیاهو را محور اصلی بحران ها برای تل آویو دانست.

این پایگاه عبری زبان در مقدمه تحلیل خود تاکید می کند : روش نتانیاهو کاملاً شفاف ، واضح و خنده آور است از این رو تصور نمی شود این بار هم در کابینه جدید شاهد تغییری در آن باشیم.

یک سال و نیم است که نخست وزیر ساختار سیاسی را بر اساس خواسته های خود دست کاری می کند ، او بعد از چندین بار ناکامی در رسیدن به حد نصاب 61 کرسی کنست و درگیری ها و تنش های سیاسی شدید این بار نتانیاهو تصمیم گرفت که دیگر ریسک نکرده و در سایه شیوع کرونا وارد دور چهارمی از انتخابات نشود.

همچنین جالب این جاست که نتانیاهو به همگان نشان می دهد که چگونه متحدینش برای دور زدن قانون پاداش می گیرد.

همان طور که در 3 انتخابات برگزار شده در سال گذشته نیز شاهد آن بودیم ، تمام توجه و تمرکز نتانیاهو بر جریان محاکمه خویش است ، محاکمه ای که قرار است روز یک شنبه آینده برگزار شود.

همان محاکمه ای که قرار است 3 پرونده جنایی او را مور بررسی قرار دهد .

پس همه چیز کابینه از جمله انتصاب ها و تقسیم پست ها و مقام های مختلف به کیفرخواست ارائه شده علیه نتانیاهو بستگی پیدا کرده است ، امروز این جمله که همه چیز می توانست بدون وجود محاکمه متفاوت باشد به لطیفه ای شایع در سرتاسر مناطق تبدیل شده است زیرا این محاکمه نتانیاهو و اتمسفر اطرافش را به سوی جنون پیش برده است.

به اعتقاد نویسنده امروز حتی به دست گرفتن ریاست کنست توسط "یاریو لیون" هم در راستای قطع کردن راه بر روی دادگاه عالی انجام شده است زیرا ممکن است این روند تلاش برای دور زدن قانون بارها و بارها ادامه پیدا کرده و به لیون احتیاج پیدا شود.

در این حال روزنامه یدیعوت احارانوت در واکنش به تشکیل کابینه دو قطبی در رژیم صهیونیستی تاکید کرد : گرچه رهبری این کابینه به عهده نتانیاهو ، گانتس ، کاتس ، اشکنازی و درعی است اما بزرگی این کابینه هم به خودی خود منجر به مشکلاتی برای آن خواهد شد.

ایتمار آخنر تحلیلگر سیاسی روزنامه احارانوت ابراز عقیده کرد اینکه توقع داشته باشیم 17 وزیر در کابینه امنیتی حضور داشته باشند به این معنی است که نیمی از اعضای کابینه باید در جلسات امنیتی و سری حضور پیدا کنند امری که حداقل تصمیم گیری در مورد مسائل را در این نشست های حساس بسیار دشوار خواهد کرد این در حالی است که مشخص نخواهد شد تصمیمات کابینه امنیتی به کدام سمت و سو خواهد لغزید.

به اعتقاد کارشناسان صهیونیست امروز در حالی کابینه رژیم صهیونیستی عملاً تشکیل شده است که نتانیاهو تنها چند روز با محاکمه اش فاصله داشته و این محاکمه به طور کامل بقیه مشکلات رژیم صهیونیستی را تحت الشعاع خود قرار داده است.

 


سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 - 8:54:46