دفاع سید حسن نصرالله از موضع ایران در قبال بحران سوریه

پنج شنبه 25 اردیبهشت 1399 - 19:1:8
دفاع سید حسن نصرالله از موضع ایران در قبال بحران سوریه

تهران - الکوثر : دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی با انتقاد مواضع آمریکا و اسرائیل، از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران سوریه دفاع کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بحران سوریه از مارس 2011 آغاز شد و دهمین سال این بحران نیز در حال سپری شدن است. دهمین سال بحران در حالی سپری می شود که مساحت اندکی از سوریه تحت اشغال گروههای تروریستی قرار دارد و اکنون بیش از همه مواضع بازیگران خارجی مخالف نظام دمشق اهمیت دارد. 

آمریکا و رژیم صهیونیستی دو بازیگر اصلی مخالف نظام دمشق در شرایط کنونی هستند. واشنگتن و تل آویو در 9 سال گذشته از همه ابزارهای خود برای براندازی نظام سوریه بهره گرفتند، اما تلاش آنها در سایه حمایت محور مقاومت به خصوص جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان و همچنین حمایت های روسیه نتیجه نداشته است و امروز دولت سوریه موضع برتر را در تحولات این کشور دارد. 

در دو سال اخیر، آمریکا و رژیم صهیونیستی در جهت تضعیف دولت مرکزی دمشق از طریق اقلیم سازی در شمال این کشور، غارت منابع نفتی و حفظ نفوذ غیرقانونی خود در سوریه اقدام کردند. در همین حال، واشنگتن و تل آویو تلاش می کنند به بهانه نفوذ و حضور ایران در سوریه، حملات گاه و بی گاهی را علیه سوریه انجام دهند تا به این ترتیب افکار عمومی در سوریه را علیه جمهوری اسلامی ایران تحریک کنند. 

این رویکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه مداخله ای در امور داخلی سوریه ندارد و صرفاً به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور مستشاری دارد و به این کشور در مبارزه با تروریسم کمک می کند. بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه پیش از این تاکید کرد که: «ما از همان اول از ایرانی ‌ها و روس‌ ها خواستیم در سوریه حضور یابند، زیرا به کمک این کشورها نیاز داشتیم و ایران به درخواست ما پاسخ مثبت داد.»

با توجه به این وضعیت، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان ضمن انتقاد از موضع آمریکا و اسرائیل در قبال سوریه، از رویکرد جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد. از دید سید حسن نصرالله، از یک سو آمریکا و اسرائیل درصدد تسلط بر سوریه هستند و از سوی دیگر، رژیم اسرائیل به بهانه حضور ایران در سوریه، به این کشور حمله می کند و وارد جنگی وهمی و خیالی علیه ایران شده است و دست به ماجراجویی ‌های حساب ‌نشده می ‌زند.

ماجراجویی های اسرائیل و مداخله آمریکا در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در مقابل این ماجراجویی ها، بر حفظ جغرافیا، استقلال و هویت سوریه تاکید دارند. سیدحسن نصرالله در این خصوص نیز عنوان کرد که هدف ایران حفظ هویت سوریه و محافظت از استقلال و اراده این کشور است تا به دست آمریکا و رژیم اسرائیل نیفتد.

نکته دیگر این است که در ماههای اخیر مخالفان مقاومت تلاش کردند با تبلیغات زیاد نشان دهند میان مواضع روسیه و ایران در خصوص سوریه اختلاف جدی وجود دارد و دو کشور اکنون به رقبای هم برای نفوذ در سوریه تبدیل شده اند، موضوعی که سید حسن نصرالله آنرا قویاً رد و اعلام کرد که ایران با هیچ کشوری برای نفوذ در سوریه رقابت نمی کند.

نکته پایانی اینکه، از دید دبیرکل حزب الله لبنان، آمریکا و اسرائیل از نقش محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران در سوریه و مقابله آنها با طرح های توطئه آمیز استکبار عصبانی و خشمگین و از موفقیت آنها برای حفظ تمامیت ارضی سوریه هراسان هستند. از این رو، به بهانه حضور ایران حملاتی را علیه سوریه انجام می دهند تا دمشق و تهران را برای کاهش همکاری های نظامی و امنیتی تحت فشار قرار دهند، هدفی که مانند براندازی نظام سوریه، محقق نخواهد شد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


پنج شنبه 25 اردیبهشت 1399 - 18:51:24