اذعان رژیم صهیونیستی به برتری نظامی حزب الله در میدان جنگ

یک شنبه 21 اردیبهشت 1399 - 12:35:37
اذعان رژیم صهیونیستی به برتری نظامی حزب الله در میدان جنگ

تهران- الکوثر: یک ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در خاطرات خود اعتراف کرد که حزب الله لبنان به توهم شکست ناپذیری ارتش این رژیم پایان داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه رای الیوم در آستانه بیستمین سالگرد عقب نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از لبنان نوشت: مقامات نظامی رژیم صهیونیستی اذعان دارند، از نظر تاکتیکی حزب الله قبل از خروج رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان در ماه مه ۲۰۰۰ , توانست موازنه وحشت تاکتیکی برقرار کند و در عمل توانست برتری نظامی این رژیم  را در هم شکند.

روزنامه رای الیوم در گزارشی به قلم زهیر اندراوس نوشت: گرشون هکوهین ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی که پژوهشگر مرکز تحقیقات راهبردی بگین-سادات در تل آویو است مقاله‌ای را در روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» به مناسبت گذشت ۲۰ سال از «خروج» اسرائیل از لبنان منتشر کرد.

وی در این مقاله نوشت این نکته کاملا درست است که در جنوب لبنان جنگی رخ داد و با گذشت سال‌ها بسیار پیچیده‌تر شد، زیرا درگیری‌ها براساس جنگ چریکی رخ داد و ارتش اسرائیل از زمانی که تاسیس شد حتی یک بار چنین جنگی را تجربه نکرده بود.

وی نوشت : پس از گذشت چندین سال مشخص شد اختلافات و تضاد‌هایی بین تصمیم گیرندگان اسرائیل درباره هدف از این جنگ وجود دارد که  آیا این جنگ برای حفاظت نظامی از منطقه موسوم به «منطقه امنیتی» یا برای پیروزی علیه حزب الله بود.
این ژنرال اسرائیلی در مقاله اش تاکید کرد : ارتش اشغالگر بین سه هدف به شدت سرگردان بود؛نخستین و مهمترین هدف محافظت از امنیت شهرک‌های صهیونیست نشین شمال بود.

وی افزود :حزب الله از وجود این تضاد‌ها با خبر شد و برای بهره برداری از این اختلافات فعالیت کرد، زیرا از نظر راهبردی به نفعش بود که اختلاف بر سر اهداف تشدید شود.
این ژنرال صهیونیستی تاکید کرد در عرصه میدانی حزب الله برای آزادسازی اراضی اشغالی فعالیت کرد، اما در عرصه پنهانی ضربات دردناک و سختی به ارتش اسرائیل وارد کرد.

این ژنرال اسرائیلی در ادامه مقاله آورده است حمله موشکی سازمان‌های فلسطینی به قوت خود باقی بود یعنی با استفاده از «کاتیوشا» به دو شهرک کریات شمونه و نهاریا در شمال حمله می‌شد تا در میان ساکنان منطقه وحشت ایجاد شود، اما حزب الله بر خلاف فلسطینی‌ها می‌خواست از طریق این موشک‌ها دولت عبری را از نظر تاکتیکی و راهبردی گرفتار کند و در عمل هم در این زمینه موفق شد.
ژنرال هکوهین در پایان مقاله تحلیلی خود به ترور (شهادت ) عباس موسوی دبیر کل حزب الله در سال ۱۹۹۲ اشاره کرد و نوشت: حزب الله در قبال این ترور با قوت واکنش نشان داد و شهرک‌های صهیونیست نشین شمال را به شدت بمباران و در دل غیر نظامیان وحشت ایجاد کرد و شماری از آن‌ها کشته یا مجروح شدند و این وحشت هنوز هم باقی است .


یک شنبه 21 اردیبهشت 1399 - 12:9:54