تاکید "روحانی"  برضرورت همکاری و همیاری برای مقابله با بیماری کرونا

سه شنبه 16 اردیبهشت 1399 - 10:25:40
تاکید "روحانی"  برضرورت همکاری و همیاری برای مقابله با بیماری کرونا

تهران - الکوثر : حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه در نشست مجازی سران کشورهای عضو گروه تماس جنبش غیرمتعهدها ، مامی کشورها را به همکاری و همیاری برای مقابله با بیماری کرونا فرا خواند .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت "اِعمال فشار به ملت‌ها در قالب تروریسم اقتصادی و تهدید نظامی باید جای خود را به همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی برای مبارزه با تهدیدهای واقعی و مشترک دهد."  

روحانی  در ادامه سخنان خود با اشاره  به آثار تلخ و ویرانگر تحریم ها بعنوان اقدمی ضد انسانی افزود :  آمریکا سال‌ها است با تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی، نه تنها مردم ایران را از دسترسی به حقوق خود محروم کرده، بلکه اقداماتش تهدیدی برای چندجانبه‌گرایی و همکاری‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

ویروس کرونا اینک به یک  پاندمی (فراگیری جهانی ) تبدیل شده است. تعداد افراد مبتلابه بیماری کووید-۱۹ اکنون  از مرز 3 و نیم میلیون نفر فراتر رفته است وبیش از250 هزار انسان جان‌ خود را از دست داده اند.

شیوع ویروس کرونا، اکنون ساختارهای بین‌المللی در عرصه‌های بهداشتی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی را لرزان کرده و سلامت ملت‌ها را به مخاطره انداخته است. قرار گرفتن آمریکا در رتبه نخست مبتلایان به ویروس کرونا نیز نشان داد که واشنگتن نمی‌تواند سرنوشت خود را از جامعه بین‌المللی مجزا بداند.  

در صورت تداوم و تشدید گسترش این ویروس، ممکن است شرایطی  ایجاد شود که حتی قابل پیش بینی نباشد. از منظر آسیب های اقتصادی نیز ،مطابق گزارش آنکتاد، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی که بسیاری از کشورهای در حال توسعه به آن وابسته هستند، بین پنج تا ۱۵ درصد در ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کاهش خواهد داشت.

با توجه به گستردگی ابعاد این بحران ،جامعه جهانی برای مقابله فراگیر با کووید-19با کمبودهای زیادی مواجه است.این در حالی است کهاقدامات ناهنجارامریکا همانند ویروس کرونا درحال تبدیل شدن به یک بلای  جهانی است .

ازاینروست که رئیس جمهوری ایران، در بخشی ازسخنان خود تضعیف سازمان جهانی بهداشت را به معنای تضعیف مبارزه مشترک جهانی علیه کرونا برشمرد و گفت: اقدام توجیه‌ناپذیر، شتابزده و غیرمسوولانه دولت آمریکا در محروم کردن سازمان جهانی بهداشت از مبالغ مالی مورد نیاز آن سازمان را باید یک اشتباه راهبردی دیگر این دولت دانست.

آنگونه که "شیرین هانتر"، استاد دانشگاه جرج تاون واشنگتن می گوید : "اثرات بحران کرونا در نظام سیاست بین‌الملل چند وقتی طول خواهد کشید تا کاملا روشن شود. ماهیت این اثرات به رفتار کشورها در حال حاضر بستگی دارد. اگر کشورها خودخواهانه رفتار کنند، مسلما شکاف‌ها بیشتر خواهد شد. "

باتاکید برهمین نکته است که کمیسیون تحکیم صلح سازمان ملل متحد ، شیوع « کووید-19 » را، یک بحران انسانی بر شمرده و یاد آور می شود که  این ویروس خطری قابل توجه برای دستاوردهایی است که به سختی در زمینه تحکیم صلح در سراسر جهان حاصل شده اند.

بدیهی است ؛جنبش غیر متعهدها بعنوان بخش بزرگی از جامعه جهانی نمی تواند نسبت به این سرنوشت مشترک بی تفاوت باشد .سخنان روحانی در نشست مجازی سران کشورهای عضو گروه تماس جنبش غیرمتعهدها را می توان از همین زاویه ؛از یکسو هشدار نسبت به نگاه های سیاسی به یک بحران جهانی وازسوی دیگر؛ دعوت به همکاری برای مقابله جمعی با کرونا ویروس تحلیل و تفسیرکرد . 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


سه شنبه 16 اردیبهشت 1399 - 10:24:11