تبانی ریاض و ابوظبی برای سرنگونی دولت منصورهادی

سه شنبه 9 اردیبهشت 1399 - 15:36:2
تبانی ریاض و ابوظبی برای سرنگونی دولت منصورهادی

تهران- الکوثر: تحلیلگران سیاسی معتقدند که اعلام خودگردانی شورای انتقالی یک طرح مورد توافق میان ریاض و ابوظبی برای از بین بردن دولت خودخوانده «منصور هادی» است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از الجزیره؛ دولت مستعفی یمن، تصمیم شورای انتقالی مبنی بر خودگردانی در جنوب یمن را نوعی کودتا دانست، در حالی که ائتلاف سعودی-اماراتی این امر را یک اتفاق عجیب دانسته و خواستار اجرای توافق «ریاض» شدند. امارات متحده عربی نیز ظاهرا با این تصمیم شورای انتقالی که تحت حمایت مالی و نظامی ابوظبی است مخالفت کرد.

زمان زیادی از اظهارات شورای انتقالی مبنی بر خودمختاری در جنوب یمن نگذشته بود که مقامات رسمی شهرهای جنوبی( حضرموت،شبوه،سقطری و ابین) این تصمیم شورای انتقالی را کودتا به شمار آورده و در بیانیه‌های رسمی جداگانه بر حمایت خود از دولت مستعفی تاکید کردند.

«ریاض السقطری» رئیس بندر سقطری در این زمینه اظهار داشت: بیانیه خودگردانی شورای انتقالی به طور قانونی باطل و فاقد ارزش است و مقامات محلی سقطری با صراحت موضع خود را در رد این تصمیم بیان کردند.

السقطری در پی تماس تلفنی با شبکه الجزیره خاطرنشان کرد که دولت مستعفی همچنان بندر و سایر نهادهای دولتی این استان را کنترل می‌کند و ائتلاف متجاوز عربستان ، عصر دیروز بیش از 15 زره پوش نظامی را برای تامین امنیت این استان به این بندر فرستاد.

وی افزود که آنها زیر پرچم دولت مستعفی فعالیت می‌کنند و نیروهای شورای انتقالی جنوب نمی‌توانند جایگزین دولت منصور هادی شوند.

در پی اظهارت السقطری، «احمد بلحاف» مسئول ارتباطات خارجی دولت مستعفی یمن به دنبال اعتراضات مردم استان «المهره» گفت: مردم و گروه‌های سیاسی و مقامات محلی ، اعلام خودگردانی شورای انتقالی در جنوب یمن را رد می‌کنند.

وبسایت شبکه الجزیره به نقل از احمد بلحاف نوشت:موضع گیری این گروه‌ها منطقی است؛ زیرا شورای انتقالی نمی‌تواند هیچ تصمیمی در رابطه با استان‌های جنوبی یمن اتخاذ کند٬ به ویژه که شورای انتقالی برای منافع امارات فعالیت می‌کند.

بلحاف تاکید کرد که آنها در این استان معتقدند که تقسیم جنوب یمن و راه‌حل‌های سیاسی برای آن مناسب‌ترین راه است.

از سوی دیگر «محمد صالح بن عدیو» استاندار شبوه نیز اظهار داشت: مقامات و تمام نیروهای امنیتی و سیاسی شبوه در این شهر خواستار بازگشت «عبد ربه منصور هادی» بوده و کودتا و شورش علیه او را رد می‌کنند.

در پی اعلام مخالفت ائتلاف عربستان سعودی وهمچنین اظهارات «انور قرقاش» وزیر امور خارجه امارات متحده عربی مبنی بر مخالفت امارات با اعلام خودگردانی شورای انتقالی،«یاسین التیمی» تحلیلگر سیاسی یمن اظهار داشت:هیچ یک از این دو طرف در زمینه موضع مخالف خود با خودگرانی شورای انتقالی جدیت سیاسی و کافی ندارند.

التمیمی در گفتگو با شبکه الجزیره خاطرنشان کرد که خودگردانی شورای انتقالی در جنوب یمن در چارچوب مانور سیاسی ائتلاف متجاوز به ویژه امارات است که تلاش می‌کند همچنان به تظاهر درباره هماهنگی موضع خود با عربستان ادامه دهد: درحالی که امارات می‌توانست مانع مجلس شورای انتقالی شود به ویژه که «عیدروس زبیدی» رئیس شورای انتقالی جنوب یمن «هانی بن بریکر» معاون وی در ابوظبی هستند.

به گفته التمیمی عربستان سعودی می‌تواند برای اجرای توافق ریاض فشاربیاورد و اقدام به جدا کردن شورای انتقالی از نیروی نظامی آن کند که اقدامات خطرناکی از این نوع انجام می‌دهد.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: به نظر من کل تصمیم شورای انتقالی مبنی بر خودگردانی در جنوب یمن ضمن یک طرح توافق شده بین ریاض و ابوظبی بوده و هدف آن ایجاد یک واقعیت جدید قابل قبول سیاسی و مورد پذیرش طرفین در دولت مستعفی یمن است که ریاض کاملا بر آن تسط دارد ؛ زیرا این اتفاق هدف عربستان در تجزیه این دولت را با امضای رهبران و مقامات خود آن تحقق می‌بخشد.

به گفته تحلیلگران سیاسی، این تصمیم شورای انتقالی این بار درگیری میان امارات و عربستان برای تقسیم نفوذ و منافعشان در جنوب یمن را علنی می‌کند؛ به ویژه که شورای انتقالی جنوب نیز پس از ناتوانی در تامین خدمات برای مردم عدن محبوبیت خود را از دست داده و یکی از توجیهات آن برای کودتای خود علیه دولت مستعفی همین است.


سه شنبه 9 اردیبهشت 1399 - 15:35:42