ایران کشوری مقتدر در عرصه نظام سلامت

شنبه 6 اردیبهشت 1399 - 17:19:0
ایران کشوری مقتدر در عرصه نظام سلامت

تهران - الکوثر : سازمان جهانی بهداشت، ایران را به عنوان کشوری مقتدر در عرصه نظام سلامت می شناسد و در زمینه بیماری کووید ۱۹ نیز ارتباطات بسیار خوب، صمیمانه و تنگاتنگی با سازمان جهانی بهداشت برقرار است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران با بیان این نکته که سیستم شبکه بهداشتی و درمانی ایران در منطقه بی نظیر است، افزود: ایران تجارب خوبی مانند ریشه کنی فلج اطفال، سرخک، کنترل مالاریا، کزاز و بسیاری از بیماری های واگیر را دارد. 

وزارت بهداشت ودرمان ایران درخط مقدم مقابله با کرونا تلاش های به یاد ماندنی کرده است  که  نشان از توانمندی شبکه بهداشت و درمان ایران برای شکست این ویروس مرگبار دارد. سازمان جهانی بهداشت  نیز کادر درمانی ایران را یکی از قویترین سیستم های بهداشتی در منطقه شرق مدیترانه معرفی کرده  است.

جامعه فناوری ایران نیز همگام با کادر درمان و بهداشت ایران از روزهای نخست درگیری با کرونا تلاش‌های جدی و اثرگذاری را شروع کرد. اتفاق مهمی که در این روند توسط شرکت های دانش بنیان رخ داده تولید تجهیزاتی است  که ساخت انها در انحصار تعداد اندکی از کشورهای پیشرفته بوده است . 

«سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری  با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان  درحال تحقیقات درزمینه پروتکل های دارویی  برای درمان کرونا هستند؛ در پست اینستا گرام خود نوشت: از تولید دستگاه های تولید ماسک، مواد ضدعفونی تا تجهیزات بسیار پیشرفته پزشکی مانند ونتیلاتور، تجهیزات اتاق های icu ، سی تی اسکن و تولید انبوه کیت های تشخیصی و همینطور تلاش های بسیاری برای تهیه واکسن و دارو در حال انجام است و سه گروه مستقل روی واکسن بیماری کرونا کار می کنند. 

امروز تشخیص کرونا با سامانه تشخیص ایرانی انجام می شود  و این نتیجه حرکت شرکت های دانش بنیان در حوزه هوش مصنوعی ورشد جهش گونه  توانمندی مراکز تحقیقاتی است که  شایستگی خود را نشان داده اند .

تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان اکنون فراتر از 2 میلیون و 700 هزار نفر شده است که از این تعداد نزدیک به 200 هزار نفر جان خود را از دست دادند . این آمارنشان می دهد ابتلا به کووید- ۱۹ یک معضل جهانی است و مقابله شیوع ویروس کرونا آزمونی بزرگ برای تمام کشورها به شمار می رود .  ظرف چند ماه گذشته از جهانی شدن شیوع کرونا ،بخش درمان و بهداشت  در بسیاری از کشورهای حتی در امریکا و اروپا دچار مشکلات جدی  شده است .

تهیه ماسک، دستکش، لوازم بهداشتی و ضدعفونی بخشی از این چالش بزرگ است. ازطرفی هنوز زمان قطعی برای رهایی از خطر  ویروس کووید -19 پیش بینی نشده است . از اینرو مهمترین کارتلاش برای سرعت بخشیدن  به تشخیص و قرنطینه بیماران و قطع زنجیره انتقال بیماری است  .

وجود این ویروس سبب شد تا دانشمندان و محققان در کشورهای مختلف تلاش  گسترده ای را  برای انجام تحقیقات در این زمینه آغاز کنند.از تولید ماسک های نانویی گرفته تا تحقیق برای تولید واکسن کرونا از جمله فعالیت هایی است که محققان ایرانی در این زمینه انجام داده اند .

مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی در همین ارتباط از تحقیقات با استفاده از سلول های بنیادی در بیماران کرونایی خبر داده و گفته است : این تحقیق تحت نظارت و حمایت معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در ۲ بیمارستان شریعتی و مسیح دانشوری در حال اجرا است و نتایج فاز اول کارآزمایی بالینی آن به زودی توسط وزارت بهداشت و درمان اعلام می شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 6 اردیبهشت 1399 - 16:18:8