ماهواره نور ؛ قدرت‌نمایی سپاه پاسداران در عرصه فضایی

پنج شنبه 4 اردیبهشت 1399 - 10:20:55
ماهواره نور ؛ قدرت‌نمایی سپاه پاسداران در عرصه فضایی

تهران - الکوثر : نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران با هدف دفاعی- صلح‌آمیز توسط نیروی هوا-فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ماهواره "نور" صبح روز چهارشنبه با ماهواره‌بر سه مرحله‌ای "قاصد" از کویر مرکزی ایران با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار 425 کیلومتری زمین قرار گرفت. 

این موفقیت نیروی هوا-فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه فضایی از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و نشان می‌دهد، عرصه‌های مختلف و مشروع توسعه قدرت با اتکاء به توان بومی و داخلی قابل دسترس است. 

موفقیت نظامی- فضایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالگرد تاسیس خود آن هم در دوران تحریم‌های یکجانبه آمریکا باردیگر ثابت کرد، هیچ سدی مانع حرکت به سمت قله‌های پیشرفت نیست. 

استفاده از ابزارهای مشروع برای تقویت قدرت دفاعی صرفا انتخاب نیست، بلکه ضرورتی منطقی است که امروز نیروهای مسلح ایران در همه عرصه‌های دفاعی به خوبی در این مسیر حرکت می‌کنند.    

در همین زمینه؛ سردار سرلشکر "حسین سلامی"، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره چند منظوره "نور" به فضا تاکید کرد: پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور، ابعاد جدیدی از قدرت دفاعی ایران را ارتقاء بخشید.  

دستیابی به فناوری چنده منظوره و متنوع فضایی مورد توجه همه کشورهاست و صنعت فضایی در توانمندسازی نیروی دفاعی قدرتمند، نقش راهبردی دارد، چرا که بدون قرار گرفتن در فضا، نقشه‌های دفاعی کامل و جامع نیست.

با توجه به این اصل مهم، دستیابی به فناوری برترساز دفاعی با حضور در فضا که جغرافیای توانایی‌های نطامی ایران را در ابعاد مختلف از جمله جنگ اطلاعاتی گسترش می‌دهد، دستاوردی راهبردی محسوب می‌شود.

در این میان؛ به هر اندازه توانمندی‌های نظامی کشوری بومی باشد، به همان اندازه در مواقع ضروری و در میدان رقابت و تنوع قدرت، بازدارندگی اطمینان‌بخشی به وجود می‌آورد. پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی "نور" به فضا و قرار گرفتن در مدار زمین درهمین چارچوب معنا می‌شود.  

موفقیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پرتاب ماهواره نظامی به فضا که همه فرایند آن مُتکی بر دانش بومی و بدون اتکا به خارج است، بیش از پیش اهمیت پیدا می‎کند، چرا که این موفقیت در دوران تحریم‌های یکجانبه آمریکا ضد ایران به دست آمده است.

همانطور که سردار سرتیپ "امیرعلی حاجی‌زاده"، فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرده، هم ماهواره "نور" و هم ماهواره‌بر "قاصد" بومی و کاملاً ایرانی است و طبیعتا فقط ابرقدرت‌ها این قابلیت را دارند و دیگران فقط مصرف کننده فناوری فضایی هستند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که این روزها 41 سالگرد تاسیس خود را سپری می‌کند، در این سال‌ها با موفقیت در عرصه‌های مختلف دفاعی از جمله موشکی و اکنون فضایی، نیرویی توانمند در عرصه نظامی بوده و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در منطقه غرب آسیا زبان‌زد کرده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 4 اردیبهشت 1399 - 9:49:55

پربازدیدها