هر آنچه که باید برای تقویت سیستم ایمنی بدانیم

شنبه 30 فروردین 1399 - 15:9:57
هر آنچه که باید برای تقویت سیستم ایمنی بدانیم

تهران_الکوثر: تقویت سیستم ایمنی بدن عاملی کمک کننده در بدن است که به مقابله بهتر در برابر بیماری ها کمک شایانی می کند.یکی از راه های تقویت سیستم ایمنی تغذیه مناسب است.

تهران- الکوثرسیستم ایمنی به طور کلی نقش حیاتی و برجسته ای در بدن در برابر بیماری ها ایفا می کند اما گاهی اوقات با مشکلاتی روبرو می گردد . اگر سیستم ایمنی به خوبی کار نکند، ممکن است که یک جرم یا آلودگی بسیار کوچک، شما را از پای در بیاورد.

چگونه می توان سیستم ایمنی را تقویت کرد؟

ایده بهبود سیستم ایمنی ایده مناسبی است و دلایل زیادی برای این کار وجود دارد. سیستم ایمنی به سیستم های دیگر در بدن نیز مرتبط است و به تعادل و هماهنگی نیاز دارد. مطالعات نشان داده است که سیستم ایمنی می تواند تحت تاثیر سبک زندگی قرار بگیرد و عملکردش تغییر کند. باکتری های موجود در روده یک محافظ بسیار قدرتمند برای مبارزه با عوامل مهاجم خارجی می باشند ، اما این قدرت به تغذیه مناسب بستگی دارد. در حقیقت رژیم غذایی سالم موجب بهبود روند درمان می شوند. همچنین اقداماتی همچون ورزش کردن، سن، استرس های روانی، یا دیگر عوامل می توانند روی سیستم ایمنی انسان و یا حیوانات نیز تاثیرگزار باشند. 

مبارزه بدن برای حفظ سلامتی از دهان آغاز می شود زیرا بزاق دهان دارای مواد ضد میکروبی قدرتمندی مانند لاکتوفرین ،آلفا امیلاز و لیزوزیم است و هر میکروبی که از این خط دفاعی عبور می کند، به اسید هیدروکلریک معده می رسد که باید با پروتئین ها و ترکیبات شیمیایی در دستگاه گوارش که باکتری های بد را تجزیه می کنند، روبه رو گردد. در نهایت باکتری های مفید بدن به نام پروبیوتیک ، از ورود باکتری های بد به جریان خون یا روده کوچک و روده بزرگ جلوگیری می کنند.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها ( باکتری ها ) نوعی از فیبر نیمه قابل گوارش هستند. در رژیم غذایی روزانه باید دو تا سه وعده مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک وجود داشته باشد.

بهترین منابع غذایی دارای پروبیوتیک عبارتند از: 

فرآورده های لبنی:

- ماست، پنیر و کفیر 

میوه ها:

- مرکبات، کیوی ، سیب، موز، توت ها، 

کربوهیدارت ها:

- جو، لوبیا، جو دوسر ، گندم، سیب زمینی، کینوآ، چاودار و سیب زمینی شیرین 

چربی ها:

- دانه کتان و دانه چیا 

سبزیجات:

- مارچوبه، سیر، پیاز ، کنگر فرنگی، تره فرنگی 

سبزیجات تخمیر شده:

- ترشی، کلم ترش، کیمچی 

سویای تخمیر شده:

- میسو، تمپه

موارد دیگر:

- سس سویا 

علاوه برای موارد می توان از مکمل های پروبیوتیک نیز استفاده کرد، اما جایگزین کافی برای مواد غذایی محسوب نمی شوند . قبل از مصرف این مکمل ها ، با پزشک مشورت کنید.

پروبیوتیک ها با حفظ سلامت بدن ، به روند درمان بیماری ها سرعت می بخشند. در صورت سلامت ، روزانه یک تا دو وعده از غذاهای حاوی پروبیوتیک استفاده کنید و اگر بیمار هستید این وعده ها را افزایش دهید. 

افزایش مصرف پروبیوتیک بدن را درمبارزه با عفونت های ویروسی و باکتریایی مقاوم تر می کند .اما حتی سالم ترین رژیم های غذایی نیز نمی تواند به طور کامل از بدن در برابر تهاجم عوامل بیماری زا حفاظت کند. 

راه هایی برای تقویت سیستم ایمنی

اولین خط دفاعی و تقویتی سیستم ایمنی، داشتن یک سبک زندگی سالم است. در وهله اول باید از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید تا سیستم ایمنی شما قوی و سالم باقی بماند و همچنین باید راهکارهای زیر را نیز در پیش بگیرید: 

- سیگار نکشید.

-  از میوه و سبزیجات زیادی در رژیم غذایی استفاده کنید.

-  به طور منظم ورزش کنید.

-  وزن خود را متعادل نگه دارید.

-  مصرف الکل را ترک کنید.

-  خواب کافی داشته باشید.

-  از عواملی که احتمال عفونت را در بدن بالا می برند، دوری کنید.

-  دستان خود را مرتب بشویید.

-  گوشت ها را کامل بپزید.

-  استرس خود را به حداقل برسانید.

چگونگی تسریع در روند بهبودی بیماری

همیشه می گویند که درمان قطعی برای سرماخوردگی وجود ندارد و باید دوره بیماری را سپری کرد. اما می توان روند بهبود بیماری را سرعت بخشید. برخی از منابع غذایی در تسریع درمان سرماخوردگی موثر هستند مانند: 

سیر 

سیر یکی از مواد غذایی است که سرشار از آنتی بیوتیک می باشد و علائم سرماخوردگی و عفونت ها را کاهش می دهد.

سوپ مرغ 

سوپ مرغ با فراهم کردن مایعات و الکترولیت های لازم برای بدن ،دارای ویژگی های ضد التهابی است که موجب کاهش علائم سرماخوردگی می شود.

 چای سبز 

نوشیدن چای سبز موجب تقویت در تولید پادتن های سلول B می شود که به ما در خلاص شدن از پاتوژن های مهاجم کمک می کند.

 عسل 

این ماده غذایی دارای خاصیت ضد باکتری و ضد میکروبی است که به تسکین سرفه کمک می کند. برای بهبود سریع سرماخوردگی کافی است چند قاشق عسل را در یک فنجان چای سبز ترکیب کرده و میل کنید.
 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 30 فروردین 1399 - 14:36:12

دسته بندی :