ادعای عجیب عربستان ؛ دولت منصور هادی در خدمت ایران

پنج شنبه 28 فروردین 1399 - 8:7:0
ادعای عجیب عربستان ؛ دولت منصور هادی در خدمت ایران

تهران - الکوثر : «محمد آل جابر» سفیر عربستان سعودی در یمن روز گذشته ، «احمد العیسی» معاون مدیر اقتصادی دفتر «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن، را به فروش نفت ایران متهم کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عربستان سعودی در باتلاق یمن گرفتار شده است. یکی از مهمترین دلایل آغاز جنگ عربستان علیه یمن این بود که ریاض مدعی بود انصارالله جنبشی نزدیک به ایران در یمن است و قدرت گرفتن آن در صنعا تهدیدی برای امنیت نظامی و ارضی عربستان خواهد بود. 

انصارالله به لحاظ هویتی، جنبشی شیعی است که با آل سعود تعارض هویتی دارد. با این حال، جنبش انصارالله صرفاً متشکل از نیروهای شیعی یمن نیست بلکه بخشی از اهل سنت یمن که مخالف تجاوز عربستان به کشورشان هستند نیز در کنار انصارالله و متحدانش قرار گرفته اند.

برداشت آل سعود این بود که با فرقه ای جلوه دادن تحولات داخلی یمن می تواند افکار عمومی این کشور را علیه انصارالله بسیج کند، اما در عمل این برداشت کاملاً اشتباه بود و حتی ارتش یمن که زیر نظر دولت وقت علی عبدالله صالح قرار داشت نیز در کنار انصارالله قرار گرفت. 

ناکامی عربستان در شکست زودهنگام انصارالله و پیروزی در جنگ علیه یمن سبب شد که آل سعود بار دیگر پای جمهوری اسلامی ایران را به تحولات یمن بکشد و مدعی حمایت موشکی و نظامی ایران از انصارالله شود. در همین راستا از حمایت آمریکا نیز برخوردار شد و حتی نیکی هیلی، سفیر وقت آمریکا در سازمان ملل متحد دسامبر 2017 در کنفرانس خبری در واشنگتن، شیئی آهنی و بزرگ را به نمایش گذاشت و مدعی شد «قطعات باقی‌ مانده موشک شلیک‌ شده ایرانی به ریاض» است. 

عربستان سعودی نیز نمایش نیکی هیلی را ماه مه 2019 در مکه به راه انداخت. عربستان مه 2019 میزبان سه نشست سران «عرب»، «شورای همکاری» و «سازمان همکاری اسلامی» بود و در سالن ورودی سران کشورهای عربی در نشست مکه «نمایشگاهی از سلاح» به راه انداخته و مدعی شده بود سلاح‌های این نمایشگاه، همان سلاح‌های ایرانی در اختیار انصارالله یمن است.

این اقدام بیش از همه با هدف کوچک جلوه دادن انصارالله بود و آل سعود تلاش داشت حملات علیه عربستان را به قدرتی نظیر ایران نسبت دهد تا نزد افکار عمومی جهانی تحقیر نشود. با ادامه موفقیت های میدانی انصارالله و به خصوص حملات موشکی و پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن علیه عربستان به خصوص به عمق 1200 کیلومتری این کشور ثابت کرد که ادعای آل سعود علیه ایران نادرست است و انصارالله و متحدانش قابلیت پدافندی و پهپادی خود را افزایش دادند. 

اکنون آل سعود در پرده دیگری از توهمات ضد ایرانی خود، مدعی همکاری دفتر ریاست جمهوری دولت مستعفی منصورهادی با جمهوری اسلامی ایران شد. ادعای سفیر سعودی درباره فروش نفت ایران توسط دفتر ریاست جمهوری دولت مستعفی منصورهادی در حالی است که اختلاف های جدی میان ریاض و برخی از اعضای دولت مستعفی یمن بروز کرده است.

این اختلاف ها به خصوص پس از شکست دولت مستعفی در مقابل شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات در تابستان 2019 آشکار شد و حتی برخی از اعضای دولت منصورهادی از ریاض رسماً انتقاد کردند.

اکنون عربستان با اتهام زنی به اعضای دفتر ریاست جمهوری منصور هادی و وصل کردن آنها به ایران درصدد است هم بار دیگر شکست های میدانی در مقابل ارتش و کمیته های مردمی یمن را توجیه کند و هم افزایش اختلاف ها با دولت مستعفی منصورهادی را به خیانت صرفا چند عضو دولت مستعفی محدود سازد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 28 فروردین 1399 - 8:2:36