رئیس سازمان حج و زیارت:

مبتلایان به بیماری های زمینه ای به حج امسال نمی روند

سه شنبه 19 فروردین 1399 - 16:22:54
مبتلایان به بیماری های زمینه ای به حج امسال نمی روند

تهران- الکوثر: سازمان حج و زیارت اعلام کرد در صورت ادامه یافتن بحران کرونا، افراد با ریسک بالا و دارای بیماری های زمینه ای و مشکلات سنی به حج فرستاده نمی شوند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت گفت امیدواریم با شروع فصل گرما اپیدمی کووید- ۱۹ کاهش یابد اما در عین حال خود را برای شرایط و سناریوهای مختلف آماده کرده‌ایم.

وی افزود: بر اساس تفاهمی که با عربستان امضا کردیم در سال جاری ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر اعم از زائر و کارگزار از جمهوری اسلامی ایران به سفر حج اعزام می شوند و در این رابطه کلیه اقدامات مربوط به عقد قراردادهای مسکن، تغذیه، تدارکات و نیز مباحث مرتبط با بهداشت، بیمه و ناوگان حمل و نقلی حجاج انجام و قراردادهای آن منعقد شده است.

این مقام خاطر نشان کرد: در صورتی که بحران کرونا خاتمه یابد و تصمیم بر برگزاری حج و اعزام تمامی سهمیه توافقی زائران باشد، علاوه بر رعایت شرایط مختلف فنی و عملیاتی، موضوع را به صورت علمی و کارشناسی بررسی کرده و ضمن انجام معاینات و ارزیابی شرایط استطاعت جسمی افراد، اعزام زائران انجام می شود.

رشیدیان ادامه داد: در این راستا تعاملات با وزارت حج عربستان ادامه دارد و سازمان هم پروتکل های سلامت حجاج از مرحله معاینات، اعزام، حمل و نقل، اسکان، تغذیه و تدارکات و اعمال مناسک حج را با توجه به اپیدمی ویروس کرونا تهیه و تدوین کرده است. 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای اسلامی و همکار در برگزاری حج، یکی از پیشروترین کشورها در امر حفظ سلامت حجاج است و سالیان دراز با سازماندهی قوی کادر بهداشت و درمان و در اختیار داشتن درمانگاه ها و بیمارستان تخصصی و ایجاد شبکه بهداشتی - درمانی که از بدو شکل گیری کاروان ها تا بازگشت از این سفر معنوی همراه حجاج است تجربه و دانش گرانقدری اندوخته است.

رشیدیان بیان داشت: قوانین و دستورالعمل های بهداشتی، معاینات قبل از اعزام، کنترل و رسیدگی به وضعیت سلامت بیماران و افراد پر خطر در طول عملیات حج در شبکه بسته و منحصر به ایرانیان باعث شده سلامت حجاج تامین و رضایتمندی قابل قبولی هم ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی هم با توجه به همه حساسیت ها و معیارهای دقیق علمی و نیز رعایت شاخص های سازمان بهداشت جهانی و وزارتخانه های بهداشت هر دو کشور نسبت به تدبیر شرایط و پیش بینی ها متناسب با آن اقدام می کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه در پاسخ به این سئوال که ممکن است در صورت تداوم بحران کرونا و عدم آمادگی و توانمندی عربستان برای مهیا ساختن شرایط مناسب حضور تمامی حجاج کشورهای اسلامی نسبت به محدودسازی سهمیه ها اقدام کند، گفت: در این صورت بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده افرادی که دارای ریسک و دچار بیماری های زمینه ای و مشکلات سنی هستند امسال به این سفر معنوی فرستاده نمی شوند و اعزام شان به سال بعد موکول می شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 19 فروردین 1399 - 16:20:47