مقابله با کرونا ؛ تبدیل تهدید به فرصت

یک شنبه 17 فروردین 1399 - 17:1:34
مقابله با کرونا ؛ تبدیل تهدید به فرصت

تهران - الکوثر : در وزارت بهداشت ودرمان ایران و درخطوط مقدم مقابله با کرونا افراد بسیاری تلاش می‌کنند که این نشان از تعهد و عزم راسخ در ایران برای شکست این ویروس مرگبار دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "به پیشرفت ایران در مقابله با ویروس کرونا خوش بین هستیم." 

این سخنی است که " ریچارد برنان"، رئیس هئیت اعزامی سازمان جهانی بهداشت یکماه قبل ،در نشستی خبری درتهران اظهارکرد وافزود: به کادر درمانی ایران به خاطر سخت‌کوشی تبریک می‌گوییم و به آن‌ها افتخار می‌کنیم . 

برنان ؛ با بیان اینکه ایران یکی از قویترین سیستم های بهداشتی را در منطقه شرق مدیترانه دارد، خاطر نشان کرد : تبادل اطلاعات اهمیت زیادی برای جهان دارد و دستاورد‌های ایران در زمینه کرونا باید به دیگر کشور‌ها منتقل شود.

تا اکنون زمان پایانی برای فعالیت این ویروس  پیش بینی نشده است . برای  بیماری های مشابه مانند "ابولا" ،۶ ماه بعد واکسن ساخته شد. برخی منابع پزشکی اظهار کرده اند برای کشف واکسن کرونا ویروس، شاید بین  ۹ تا ۱۲ ماه زمان نیاز باشد؛اما تا آن زمان  مهمترین کارتلاش برای سرعت بخشیدن  به تشخیص و قرنطینه بیماران و قطع زنجیره انتقال بیماری است  .

درادامه تلاش ها و در جهت  سرعت بخشیدن به تشخیص بیماران  مبتلا به کرونا ؛ روز شنبه طی مراسمی درپژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف تهران، ازسامانه تشخیص "کووید-1 COVID_19  رونمایی شد.

«حمیدرضا ربیعی» رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف در مراسم رونمایی از این سامانه با بیان اینکه اسکن قفسه سینه بهترین راه برای تشخیص ابتلا به ویروس کرونا است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در جهان مشابه سامانه ایرانی تشخیص پونومی COVID_19 یکی در چین و دیگری در استنفورد آمریکا وجود دارد که محققان جوان ایرانی نیز موفق به طراحی و راه اندازی این سامانه شدند.

این سیستم همانند یک پزشک از راه دور عمل می‌کند و ضریب خطا را پایین می‌آورد و ابعاد ضایعات ریوی را به دقت اندازه می‌گیرد که برای درمان این بیماری بسیار مهم است.

تامین تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با کرونا اکنون با تلاش شرکت های دانش بنیان ؛ سرعت قابل توجهی یافته است .اتفاق مهمی که در این روند رخ داده؛ تولید تجهیزاتی است  که ساخت انها در انحصار تعداد اندکی از کشورهای پیشرفته است .از جمله این تجهیزات دستگاه اکسیژن ساز "ونتیلاتور" است .این دستگاه می تواند یک تخت معمولی را به یک تخت آی سی یو تبدیل کند.

"سورنا ستاری "معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بابیان اینکه  در حال حاضر شرکت های دانش بنیان در حوزه  تولید کیت تشخیص کرونا  ورود کرده اند ازافزایش  ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار کیت در هفته خبرداد که با این میزان تولید ، کشور نیاز به واردات کیت های تشخیص نخواد داشت .

شرکت های دانش بنیان تولید کننده تجهیزات ساخت ماسک هم به عرصه تولید ماسک ورود پیدا کرده اند تا بتوانند نیاز کشور را در این زمینه نیز برطرف سازند. در ابتدای شیوع کرونا، تولید ماسک بیش از ۴ برابر شد و باراه اندازی چندین خط تولید ماسک در روزهای آینده شاهد جهش قابل توجهی در افزایش  تولید  ماسک نیزخواهیم بود به نحویکه  علاوه برتامین  نیاز کشورمی توان بخشی از  نیاز منطقه را نیز برطرف کرد. 

ستاری همچنین با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان شدیدا در حال تحقیقات در زمینه پروتکل های دارویی برای درمان کرونا هستند، همچنین گفت: در حال حاضر صد ها کارآزمایی های بالینی توسط محققان کشور در حال انجام است.

این دستاوردها حاصل عزم ، تلاش ، دانش و مصداق عینی جهش درتولید است. اکنون همه کشورها  درگیر با ویروس کرونا شده اند . ابتلا به کووید- ۱۹ یک مشکل جهانی است .آمار مبتلایان به این ویروس در جهان به بیش از یک میلیون نفر افزایش یافته است .

در چنین وضعیتی باید برای مقابله با ان دانش و تجربیات یکدیگر را به اشتراک گذاشت واین تهدید را به فرصت تبدیل کرد. در این راه  کشور‌های زیادی به کمک هم آمده اند ؛ اما دراین روند، استثناهایی هم وجود دارد . امریکا یکی از این استثناهاست که با تحریم هایش علیه ایران به دنیا نشان داد تا چه اندازه از ارزش ها ومعیارهای انسانی بدور است . 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 17 فروردین 1399 - 16:33:36